به‌رغم تصویب سه قطعنامه تحریم علیه ایران و نیز تصویب برخی قوانین یکجانبه علیه تهران از سوی واشنگتن، دیگر کشورها عمدتا نسبتا به این قوانین بی‌توجهی می‌کنند و این امر ناخرسندی ایالات‌متحده را در پی داشته است. در همین راستا روزنامه‌های جمهوریت و زمان ترکیه اعلام کردند که چنی طی سفرش به آنکارا نگرانی آمریکا را از آنچه افزایش نفوذ ایران در منطقه نامید ابراز داشت و گفت که کشورش از امضای یادداشت تفاهم بین ترکیه وایران برای انتقال گاز ایران به اروپا از طریق خاک ترکیه ناخرسند است.

از سوی دیگر امضای توافق گازی میان ایران و سوئیس موجبات نگرانی آمریکا را فراهم کرد و سفارت آمریکا در برن آن را رساندن پیامی غلط به ایران خواند.

سفارت آمریکا در برن در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما به سوئیس گفته‌ایم که توافقات نفتی وگازی جدید بیشتر با ایران پیامی غلط را در زمانی ارسال می‌کند که ایران به سرپیچی از قطعنامه‌های شورای امنیت ادامه می‌دهد.

میشلن کالمی ری، وزیر امور خارجه سوئیس در سفر به ایران توافقی را در زمینه صادرات گاز ایران به امضا رساند. سفارت آمریکا اعلام کرد که معتقد است این توافق «روح تحریم ها علیه ایران را نقض می‌کند.»

در بیانیه سفارت آمریکا آمده است: ما دلسرد شده‌ایم و به مذاکرات‌مان با سوئیس درباره لزوم حفظ فشار علیه ایران برای برآوردن الزامات بین‌المللی این کشور ادامه خواهیم داد.

از سوی دیگر دولت آمریکا در هشداری تازه به بانک‌های این کشور مدعی شد که ایران با استفاده از برخی اقدامات سعی دارد دخالت خود را در آنچه واشنگتن اشاعه هسته‌ای و فعالیت‌های تروریستی خواند، پنهان کند. شبکه نظارت بر قانون‌شکنی‌های مالی وزارت‌ خزانه‌داری آمریکا مدعی شد که ایران به چنین اقداماتی متوسل شده است تا از تحریم‌های مالی شانه خالی کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شد: دولت ایران دخالت خود را در اشاعه و فعالیت‌های تروریستی از طریق برخی اقدامات فریبکارانه‌ که برای جلوگیری از تشخیص این اقدامات طراحی شده است، پنهان می‌کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه ادعاهای خود مدعی شد که برای مثال بانک مرکزی ایران و بانک‌های اقتصادی ایران خواستار حذف نام خود از تعاملات مالی جهانی شده‌اند تا «تشخیص افراد حقیقی که در این تعاملات دخالت دارند، دشوار بود.»

این هشدار آمریکا به بانک‌هایش یک روز پس از آنکه یکی از سازمان‌های مالی بین‌المللی از ۳۴ کشور عضو خود خواست از بانک‌های خود بخواهند تعامل با ایران را مورد نظارت قرار دهند، داده شد.

این اقدام نشان‌دهنده جدیدترین تلاش آمریکا برای افزایش فشار به ایران است که واشنگتن آن را به حمایت از تروریست و تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای متهم کرده است.

دولت آمریکا در هشدار اخیر خود به بانک‌های این کشور مدعی شد که وزارت خزانه‌داری نگران این است که «بانک مرکزی ایران ممکن است در حال تسهیل تعاملات بانک‌های تحریم‌شده‌اش باشد.»

به گزارش خبرگزاری شینهوا، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا اخیرا اقداماتی را اتخاذ کرده است تا به ایران نشان دهد جامعه بین‌المللی به تهران اجازه نخواهد داد که از سیستم مالی بین‌المللی یا شبکه حمل‌و‌نقل جهانی برای دستیابی توانایی هسته‌ای یا بهبود سیستم موشکی خود استفاده کند.

در این بیانیه آمده است آمریکا اقدامات هدفمند مالی را علیه بانک آینده در بحرین که توسط بانک ملی در ایران کنترل می‌شود اعمال کرده و اطلاعات مربوط به نهادهای مالی ایران در اختیار دولت‌ها و بانک‌های خارجی قرار داده است. علاوه‌بر آن کشتی‌هایی که اخیرا پس از سفر به ایران وارد بندرهای آمریکا می‌شوند، مورد بازرسی قرار خواهند گرفت، چراکه ایران اقدامات ضدتروریستی موثری در بنادر خود به کار نگرفته است.

تلاش‌های واشنگتن برای اعمال فشار به تهران در حالی پی گرفته می‌شود که کمتر از نیمی از اعضای سازمان ملل گزارش‌های ضروری را درباره چگونگی پایبندی به تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران تهیه کرده‌اند.

جان وربکه، سفیر بلغارستان در سازمان ملل گفت که ۸۸ عضو از ۱۹۲ کشور عضو سازمان ملل درباره پایبندی به تحریم‌های اعمال‌شده علیه ایران در تاریخ ۲۳دسامبر ۲۰۰۶ و ۷۲ کشور درباره نظارت بر دور دوم تحریم‌های اعمال شده مورخ ۲۴ مارس ۲۰۰۷ شورای امنیت گزارش داده‌اند.

براساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، شورای امنیت سومین دور از تحریم‌ها را در تاریخ سوم مارس جاری میلادی برای اعمال فشار بیشتر علیه ایران اعمال کرد.

آلخاندرو ولف، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل از همه کشورها خواست گزارش‌ها را در سریع‌ترین زمان ممکن ارائه دهند.

وربکه گفت که فقط دو گزارش مربوطه به تحریم‌ها در ۹۰ روز گذشته از سوی کمیته تکمیل‌شده است که به دور اول و دور تحریم‌های مربوط می‌شود.مایک کافاندو، سفیر بورکینا فاسو و معاون رییس کمیته تحریم سازمان ملل گفت: کارهای زیادی همچنان باید انجام شود.

نماینده آمریکا نیز گفت که شورای امنیت باید اطمینان یابد که این قطعنامه‌ها به جامع‌ترین شکل ممکن اجرا می‌شوند.