کارنامه سال ۸۶ بازار سرمایه ایران

اگر انتقادات چند روز پیش بورس از سیاست‌های اقتصادی جدی گرفته شود شاید سال شگفتی‌ها از راه برسد

دنیای اقتصاد- بورس تهران در شرایطی فردا آخرین روز فعالیت خود را در سال‌جاری سپری خواهد کرد که با کسب بازدهی ۹/۱۶درصد فقط ۴/۱درصد بالاتر از نرخ سود اوراق مشارکت قرار دارد و نکته منفی اینکه این بازدهی حتی از نرخ تورم منتهی به بهمن ماه که در گزارش رسمی بانک مرکزی معادل ۸/۱۷درصد اعلام شده است،. در سطحی پایین‌تر قرار دارد که باعث می‌شود بازدهی واقعی بورس (بازدهی اسمی منهای تورم) منفی باشد؛ اگرچه نگاهی به همین بازدهی و مقایسه آن با چهار سال گذشته نشان از این دارد که در همین سال بورس تهران بهترین بازدهی را از سال ۸۳ تاکنون برای سرمایه‌گذاران رقم زده است. شاید اگر مسائلی که چند روز پیش در بیانیه رسمی بورس تهران نسبت به آنها انتقاد صریح به عمل آمد، نبود، بازار سرمایه می‌توانست حتی اوضاع بسیار بهتری را نیز شاهد باشد.

در بیانیه انتهای هفته پیش بورس تهران،‌ با اشاره به اینکه عملکرد این بازار متاثر از شرایط محیط کسب‌و‌کار است، تاکید شده است که هر گونه تصمیم اقتصادی توسط دولت یا مجلس، بورس را متاثر می‌کند و جذابیت سرمایه‌گذاری را در اوراق‌بهادار تغییر می‌دهد.

بیانیه بورس مصداق مشخص این نوع تصمیم‌سازی‌های دارای تاثیر منفی بر بورس را «تثبیت قیمت‌ها» در برخی صنایع دانسته و با اشاره به اینکه صنایع مشمول تثبیت قیمت متحمل زیان شده‌اند، تصریح کرده است که شایسته نیست بخش‌خصوصی نحیف یارانه سیمان،‌ لبنیات، سود بانکی و لیزینگ را از جیب خود بپردازد. در عین حال، جمع‌بندی رخدادها در بازار سرمایه ۵۳ میلیارد دلاری کشور حکایت از آن دارد که فعالان، آگاهان و ناظران بازار اوراق مالی در سال ۸۷ با هفت مساله مهم مواجه هستند که تورم و موضوع «قیمت‌های واقعی» در راس این مسائل قرار دارد.

در عین حال نباید فراموش شود که برخی متغیرهای سیاسی اعم از محدودیت‌های تجاری و حتی انتخابات آمریکا نیز می‌تواند تاثیرات مثبت و منفی خاصی بر بورس داشته باشد.