طلای چهار رقمی بالاخره آمد

تحت‌تاثیر کاهش دلار و افزایش تقاضا
طلا 1000 دلار را پشت‌سر گذاشت
دنیای اقتصاد- دیروز در میان حیرت معامله‌گران بورس کالای نیویورک بهای جهانی طلا از ۱۰۰۰دلار عبور کرد. این نخستین بار در طول تاریخ است که قیمت این فلز گرانبها از ۱۰۰۰دلار عبور می‌کند. تحلیل‌گران عبور طلا از مرز روانی ۱۰۰۰دلار را یک اتفاق بزرگ و سیگنالی برای دیگر بازارهای کالا عنوان کرده‌اند. به گزارش رویتر، دیروز در بورس نیویورک هر اونس طلا برای فروش آنی تا سطح ۵۰/۱۰۰۱دلار افزایش قیمت پیدا کرد. این قیمت در ادامه روز با دست نگاه داشتن معامله‌گران از خرید کاهش یافته و دست آخر در نیم روز معاملاتی به ۶۰/۹۹۶دلار رسید. با این وجود خبرگزاری بلومبرگ پیش‌بینی کرد که این روند افزایش قیمت در ادامه ماه مارس نیز ادامه پیدا کرده و طلا دست‌کم تا سطح ۱۰۲۰دلار در هر اونس افزایش قیمت پیدا کند.
کاهش ارزش دلار در برابر ارزهای قدرتمند دیگر همچون یورو و ین اصلی‌ترین دلیل افزایش قیمت این کالای پرارزش بود. به گزارش رویتر طلا پس از آن رکورد هزار دلاری را ثبت کرد که هر یورو در برابر 5625/1 دلار معامله شد. این پایین‌ترین ارزش دلار در برابر یورو از زمان به جریان افتادن پول واحد اروپایی در ژانویه 1999 تاکنون است. ارزش دلار در برابر ین ژاپن هم به پایین‌ترین میزان از سال 1995 تاکنون رسید.
کاهش ارزش دلار باعث شده است تا سرمایه‌گذاران به سوی بازارهای کالایی جذب شوند. طلا و نفت اولین بازارهایی هستند که سرمایه‌های صندوق‌های مالی بزرگ و سرمایه‌گذاران چندملیتی را به سوی خود جذب می‌کنند. به عقیده تحلیلگران در صورتی که روند کاهش ارزش دلار که کاهش بازده آن را در پی دارد ادامه پیدا کند، آنگاه باید در انتظار پول‌های جدیدی به بازار طلا و نفت بود که به طور حتم افزایش قیمت این کالاها را در پی خواهد داشت.
شرایط اقتصاد ایالات متحده به صورتی است که کاهش بیشتر ارزش دلار در برابر یورو و ین دور از انتظار نیست. بی‌بی‌سی دیروز در تحلیل خود از آینده بازار دلار نوشت: تعداد زیادی کمپانی چندملیتی در حال حاضر وجود دارند که پرداخت وام و سرمایه‌گذاری در بازار اعتبارات را متوقف کرده‌اند. میلیاردها دلار این شرکت‌ها اکنون به دنبال بازارهایی پربازده می‌گردد. با توجه به احتمال رکود در ایالات متحده و کاهش بازده بازار سهام این کشور احتمال فراوانی وجود دارد که این پول‌ها به بازار کالا و خرید و فروش طلا وارد شود. از سوی دیگر کاهش نرخ بهره ایالات متحده همچنان محتمل است. بانک مرکزی ایالات متحده برای فرار از رکود اقتصاد و ایجاد تحرک در بازارها گزینه کاهش نرخ بهره را با وجود ریسک افزایش تورم برگزیده است. از این رو بازارها انتظار دارند که بانک مرکزی در جلسه 18 مارس خود بار دیگر نرخ بهره را کاهش داده و از 3درصد کنونی به 2درصد برساند.
کاهش ارزش دلار در برابر ارز‌های دیگر جهان حتی ارزهای غیرمعتبر باعث شده تا قیمت طلا برای دیگر کشورها ارزان‌تر از گذشته باشد. این موضوع سبب شده که بانک‌های مرکزی جهان از روسیه گرفته تا قطر به خرید طلا مشغول شوند. در برخی مارکت‌ها مانند چین، هند و ترکیه میزان تقاضا برای زیورآلات طلایی و پلاک‌های طلا و شمش‌های کوچک به طور چشم‌گیری افزایش یافته است.
روند افزایش قیمتی که به 1000دلاری شدن طلا منجر شد از ماه سپتامبر و پس از آنکه فدرال رزرو کاهش نرخ بهره را آغاز کرد شروع شد. در ماه سپتامبر نرخ بهره 25/5درصد بود. از ماه سپتامبر تاکنون قیمت طلا 37درصد افزایش یافته است. از ابتدای سال 2008میلادی نیز قیمت هر اونس طلا در بورس نیویورک 20درصد بالا رفته است. در 30سال گذشته می‌توان 10 نقطه عطف را در روند معاملات جهانی طلا برشمرد. در 15 آگوست سال 1971 میلادی ریچارد نیکسون، رییس‌جمهوری وقت ایالات متحده در بحبوحه جنگ ویتنام و در شرایطی که تلاش داشت هزینه‌های این جنگ را تامین کند رابطه ثابت طلا و دلار را قطع کرد. در این زمان قیمت هر اونس طلا 35 دلار شد.
در سال ۱۹۷۴ و در جریان جنگ قیمت اوپک بهای نفت به طور ناگهانی افزایش پیدا کرد. تورم در ایالات متحده تحت‌تاثیر افزایش بهای انرژی به ۱۱درصد رسید. در این شرایط اولین شوک قیمت طلا وارد شده و بهای آن به نزدیک ۲۰۰دلار در هر اونس رسید. در ژانویه ۱۹۸۰ شوروی به افغانستان حمله کرد. در روز ۲۱ ژانویه آن سال، بهای طلا تحت‌تاثیر این حمله به ۸۵۰دلار در هر اونس رسید که برای بیش از ۲۰سال رکوردی دست‌نیافتنی بود. طی سال‌های ۸۱ و ۸۲ میلادی تورم ایالات‌متحده رو به کاهش نهاده و دلار قدرت گرفت در این بستر بود که روند نزولی قیمت طلا آغاز شد. در این سال بهای طلا تا ۵۰۰دلار در هر اونس پایین آمد. روند نزولی طلا با نوساناتی تا سال ۱۹۸۵ ادامه پیدا کرد و قیمت طلا در این سال به ۳۰۰دلار در هر اونس رسید. در جولای ۱۹۸۶ به دلیل بحران سیاسی آفریقای جنوبی بار دیگر قیمت‌ها روند افزایش را در پیش گرفت. به دلیل دولت آپارتاید در این کشور که بزرگ‌ترین تولیدکننده طلای جهان بود کشورهای غربی تحریم‌هایی را علیه آن اعمال کردند. تحت‌تاثیر این بحران‌ بهای طلا ناگهان ۲۳درصد افزایش پیدا کرد. در سال ۱۹۸۷ بار دیگر تحت‌تاثیر کاهش ارزش دلار و افزایش تورم در آمریکا بهای طلا افزایش یافت. طلا در این سال بار دیگر پس از ۵سال خط ۵۰۰دلار را شکست. از سال ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ میلادی طلا روند نزولی کاهش قیمت را طی کرد. در این سال بانک‌های مرکزی جهان شروع به فروش طلا کردند. در این دوره در حدود ۵میلیون اونس طلا عرضه شد و بهای طلا در یک بازده ۳ساله نزدیک به یک‌صد دلار کاهش پیدا کرد. فروش این میزان طلا برای کمک به کشورهای در حال توسعه و پرداخت بدهی‌هایشان انجام شد، این کار به درخواست صندوق بین‌المللی پول انجام شد.
در آگوست سال 2005 توفان ویرانگر کاترینا در نیواورلئان ایالات متحده قیمت طلا را به هر اونس 530دلار رسانید. دو سال بعد و در آگوست 2007 بحران اعتبارات و برهم ریختن بازارهای مالی باعث شد تا پول‌ها به سمت طلا که یک دارایی امن به حساب می‌‌آید حرکت کنند و قیمت طلا از 900دلار در هر اونس عبور کرد. سرانجام در 14 مارس 2008 برای نخستین‌بار در طول تاریخ بهای طلا تحت‌تاثیر کاهش ارزش دلار از 1000دلار عبور کرد.


قیمت نفت به 111دلار رسید
دنیای اقتصاد - بهای نفت در بازارهای جهانی دیروز با ۱۰/۱دلار افزایش قیمت به هر بشکه ۱۱۱دلار رسید. به گزارش بلومبرگ کاهش ارزش دلار و ابهام در آینده عرضه نفت خام مهم‌ترین دلیل گران شدن نفت است. از سوی دیگر رویترز نیز گزارش داد که بهای نفت برنت دریای شمال دیروز برای اولین بار به ۵۴/۱۰۷دلار رسید که ۲۷/۱دلار افزایش قیمت را نشان می‌دهد. بهای سبد نفتی اوپک نیز دیروز رکورد جدیدی از خود بر جای گذاشت. هر بشکه نفت اوپک روز گذشته به قیمت ۳۹/۱۰۲دلار دادوستد شد. عدم‌افزایش تولید اوپک و افزایش معاملات کاغذی در بورس‌های نفت از دیگر دلایل افزایش بی‌سابقه قیمت نفت خام است.