دنیای اقتصاد- «در صنعت هواپیمایی ضعف مدیریت عامل اصلی بسیاری از مشکلات موجود است.» این دیدگاه محمد نیازی در خصوص وضعیت صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور است. رییس سازمان بازرسی کل کشور که روز گذشته میهمان صنعت هواپیمایی کشور بود در سخنرانی خود در چند بعد به نقد عملکرد بخش دولتی و خصوصی پرداخت. پس از سخنرانی او مدیرعامل شرکت هواپیمایی در واکنش به بحث‌های مطرح شده، از عملکرد خود حمایت کرد، حمایتی که مورد نقد معاون آموزش وتحقیقات وفناوری وزیر راه نیز قرار گرفت.محمدجعفر اکرام جعفری گفت: چطور ما مدعی هستیم که صنعت هوایی ضعف ندارد که تنوع خدمات آن کمتر از حوزه جاده‌ای است و کسانی که خدمات ارائه می‌کنند، نمی‌دانند با چه گروهی از مردم در ارتباط هستند. او افزود: «بخشی از دلایل ارائه خدمات ضعیف، ضعف مدیریت است.»

مدیریت بخش هوایی ضعیف است

رییس سازمان بازرسی دومین سخنران روز گذشته همایش «حمل‌ونقل هوایی و خدمت‌رسانی مطلوب به مردم» بود. پیش از او رییس سازمان هواپیمایی با تاخیری نیم‌ساعته به حاضران خیرمقدم گفت. بعد از او نیازی در چند بخش به نقد صنعت هوایی پرداخت. او در خصوص خصوصی سازی در صنعت گفت: «مطابق بند ج اصل ۴۴ صنعت هواپیمایی همچون سایر بخش‌ها دست به واگذاری امور بزند ولی این خصوصی‌سازی بسیار کند است و باید با جدیت قابل قبولی دنبال شود.»بخش دوم سخنرانی نیازی در مورد تفکیک شدن هرچه سریع‌تر برخی وظایف شرکت فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمایی کشور بود. مدت‌ها است وظایفی همچون «کنترل فضای کشور» و «برج مراقبت» اختلافاتی را بین شرکت فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمایی ایجاد کرد، به همین دلیل نیازی گفت: «هرچه سریع‌تر تفکیک وظایف صورت بگیرد تا موازی‌کاری‌ها سرعت عمل را کاهش ندهد.»

رییس سازمان بازرسی کل کشور در بخش پایانی صحبتش به تاثیر تحریم و ضعف مدیریت موجود در ارائه خدمات پرداخت.به گفته او، اگرچه ناوگان موجود فرسوده است و تحریم عاملی برای ترمیم این بخش است، اما با تقویت مدیریت می‌توان بخشی از مشکلات را حل کرد.به اعتقاد او، باید برنامه مدیریتی قوی به همراه نظارت وجود داشته باشد تا یک موضوعی مثل تاخیر به یک مشکل حیاتی تبدیل نشود.او می‌افزاید: «در همه دنیا تاخیر اتفاق می‌افتد، اما تاخیر در ایران به مشکل اساسی تبدیل شده است و عمده اعتراض مسافران را به خود اختصاص داده است».به گفته او این اعتراض‌ها هم منطقی است؛ چون بسیاری از مسافران با یک تاخیر برنامه‌هایشان برای ۶ماه یا یکسال عقب می‌افتد.نیازی در ادامه راهکار اولیه حل این مشکل را اطلاع‌رسانی صحیح و به موقع و پوزش مسوولان سازمان و شرکت‌های هواپیمایی خواند و گفت: «اطلاع‌رسانی مناسب؛اطلاع‌رسانی که پیش از پرواز مردم را از تاخیر با خبر کرد و پس از آن نیز به طور دقیق اعلام شود تاخیر چند دقیقه، ساعت یا روز خواهد بود تا مردم سرگردان نشوند.» نیازی افزود: «در ضمن با یک پوزش ساده مردم را تسلی دهید».

تاخیرها موضوع کوچکی هستند

از دید مدیرعامل هما موضوع «خصوصی‌سازی» و «تاخیرها» موضوعات کوچکی است که نباید با بیان بیش از حد آنها از اهداف صنعت هوایی دور شد. سعید حسامی که تلویحا به نقد سخنرانی نیازی پرداخت؛ گفت: «اگر به دنبال رفاه مردم هستیم باید توجه ویژه‌ای به حمل‌ونقل هوایی کنیم و نباید تصور کنیم با شعار دادن می‌توانیم خدمت‌رسانی مطلوبی انجام دهیم.» او می‌افزاید: «در کشور ظرفیت‌های خوبی وجود دارد که با یک انسجام می‌توان توسعه را محقق کرد. در این جریان نیز باید ابتدا دولت پیش‌قدم شود و بعد بخش‌خصوصی وارد شود.» حسامی گفت: «البته من مخالف خصوصی‌سازی و واگذاری نیستم و معتقدم نباید خصوصی‌سازی را با یک مدل مشخص انجام داد. نباید یک مدل مطرح کنیم و بگوییم با آن تمام بخش‌ها را واگذار کنیم واگذاری در حوزه حمل و نقل هوایی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد که باید با روش خود انجام شود.» مدیرعامل هما در مورد تاخیرها نیز گفت: «ما همواره اطلاع‌رسانی می‌کنیم اما گاهی‌اوقات مردم ایران برخلاف کشورهای دنیا به خاطر پروازی که به دلیل آب و هوا لغو شده، اعتراض می‌کنند و آنقدر می‌ایستند تا مسوولان مجبور شوند اقدامی انجام دهند.»مدیرعامل هما در مورد اقداماتی که برای نوروز انجام شده گفت: «با همکاری شرکت فرودگاه‌ها ترمینال ویژه‌ای برای پروازهای هما در نظر گرفته شده است. در ضمن پروازهای فوق‌العاده‌ای را برای نوروز داریم.» به گفته او برای نوروز امسال ۳۰هزار صندلی پرواز به مجموعه ناوگان هوایی اضافه شده است.

سعید حسامی در حاشیه همایش به خبرنگاران گفت: «از این ۳۰‌هزار ظرفیت ایجاد شده تنها ۱۰‌هزار صندلی پرواز آن مربوط به مشهد است، علاوه بر آن پروازهای برنامه‌ای هما نیز براساس برنامه پیش‌بینی شده انجام می‌شود.»

حسامی افزود: برای پروازهای خارجی نیز در حدود ۱۰‌هزار صندلی به ظرفیت ناوگان اضافه شده است که امیدواریم بتوانیم بخشی از تقاضاهای موجود را پاسخ دهیم. حسامی درباره خرید هواپیما نیز گفت: طی دو سال اخیر ۱۲ فروند هواپیمای جدید به ناوگان‌ هما افزوده شده است که یک فروند آن به تازگی وارد ناوگان شده، همچنین تعداد زیادی هواپیما در دست خرید داریم که به تدریج وارد ناوگان خواهد شد. وی درباره اینکه چرا متقاضیانی که از ماه‌ها قبل برای رزرو بلیت به آژانس‌ها مراجعه می‌کنند متوجه می‌شوند پروازها پر شده و بلیت‌ به دست نمی‌آورند، تصریح کرد: عرضه‌ای که داریم به اندازه کافی است اما تقاضای استفاده از پروازها بسیار زیاد است و ما مجبوریم مانند تمام شرکت‌ها پروزاهایی که آماده می‌کنیم برنامه آن را در سیستم قرار دهیم. به طور طبیعی با توجه به حجم عمده تقاضاها سریعا این صندلی‌ها به فروش می‌رود و کاری از دست ما برنمی‌آید مگر عرضه و تقاضا باهم منطبق شوند.

از مسافران خود بی‌خبر هستید

معاون تحقیقات و آموزش و فناوری نیز سخنران بخش نخست همایش دیروز بود. او در واکنشی به صحبت‌‌های حسامی گفت: باید کارهای بنیادی انجام شود تا وضعیت موجود تغییر پیدا کند، می‌بایست برای خصوصی‌سازی این صنعت اهمیت ویژه‌ای قائل شویم؛ چرا که حق انتخاب دیگری نداریم.

اکرام جعفری افزود: متاسفانه در بخش هوایی به دلیل نبود رقابت، تنوع خدمات و رفتارهای اخلاقی و عملی وجود ندارد و وضعیت بخش جاده‌ای از بخش هوایی بهتر است.جعفری ادامه داد: در بخش خدمات بخش هوایی به مسافران نباید پشت تحریم‌ها مخفی باشیم و مشکلات خودمان را به تحریم ارتباط دهیم، چرا که رفتار مهمانداران و دیر آمدن پله‌‌ هواپیما ربطی به تحریم‌ها ندارد.