نرخ تورم به ۸/۱۷درصد افزایش یافت

دنیای‌اقتصاد- در آستانه تعیین تکلیف نهایی نرخ سود بانکی برای سال آینده، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با صدور یک اطلاعیه رسمی ضمن انتقاد از تعیین دستوری نرخ بهره در سال‌های اخیر اعلام کرده است که به رغم تمام پیشرفت‌های این سال‌ها در حرکت به سمت اقتصاد بازار، سیستم بانکی کشور همچنان تحت‌فشار سرکوب مالی است

بانک مرکزی در توضیح این پدیده اضافه کرده است که کاهش دستوری ارزش اسمی نرخ سود بانکی باعث شده است که نرخ واقعی سود بانکی (نرخ اسمی منهای تورم) نقش اساسی خود را در هدایت سیاست پولی کشور از دست بدهد. به اعتقاد بانک مرکزی، این پدیده، حیات و ادامه فعالیت این نهادهای مالی و نیز رشد و توسعه اقتصادی کشور را با مشکلات جدی مواجه کرده است. بانک مرکزی با اشاره به اینکه زیان‌دهی بانک‌ها به عهده صاحبان سپرده‌های کوچک در این بانک‌ها است، تاکید کرده است که بانک‌ها وظیفه خطیر تجهیز پس‌اندازهای اشخاص و بخش‌خصوصی و کانالیزه نمودن آن را به سمت سرمایه‌گذاری‌ها دارند و مهم‌ترین ابزار برای انجام این وظیفه نرخ واقعی سود بانکی است.

همزمان، بانک مرکزی با انتشار آمارهای جدید از روند شاخص قیمت‌ها خبر داد که نرخ تورم در یک‌سال منتهی به بهمن‌ماه به ۸/۱۷درصد رسیده و شاخص قیمت‌ها نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته ۲/۲۰درصد افزایش نشان می‌دهد. روند افزایشی نرخ تورم از اواسط سال گذشته آغاز شده و همچنان ادامه دارد. کارشناسان اقتصادی افزایش بی‌سابقه نرخ رشد نقدینگی و سیاست‌های انبساطی مالی و پولی را از دلایل عمده افزایش نرخ تورم می‌دانند. نرخ تورم در فروردین ماه امسال ۸/۱۲درصد، اردیبهشت ماه ۶/۱۳درصد و خرداد ماه امسال ۲/۱۴درصد بود.

روند خزنده تورم پس از خرداد نیز ماه به ماه افزایش یافت و درماه گذشته از ۲/۱۷درصد ماه ماقبل به ۵/۱۷درصد رسید که البته از کندتر شدن شتاب تورم نیز حکایت داشت. بانک مرکزی در دوره مظاهری با اعمال سیاست‌های کنترلی در مورد اضافه برداشت بانک‌ها از حساب بانک مرکزی و دیگر اقدامات تلاش کرده است آثار افزایش نرخ رشد نقدینگی را که پی‌آمد قطعی آن افزایش نرخ تورم است، کاهش دهد.

کارشناسان اقتصادی یکی از دلایل مهمی را که به افزایش نرخ تورم منجر شده است، کاهش دستوری نرخ سود و سوق یافتن سرمایه‌های مردم به سمت بازارهای موازی با بازار‌پول ارزیابی می‌کنند. در روزهای گذشته بارها مقامات بانک مرکزی از تعیین چارچوب جدیدی برای تعیین نرخ سود تسهیلات بانکی سخن گفته‌اند که شاه بیت آن آزادسازی نرخ سود است.