گروه راهنما- یادتان هست از چند سال پیش وقتی تقاضا برای گرفتن وام از بانک‌ها محدود به هزار و یک آیین‌نامه و ضوابط شد، مردم اقدام به تاسیس صندوق‌های خانگی کردند؟ اعضای فامیل مبلغ اندکی را روی هم گذاشته و با قید قرعه کل پول‌های جمع‌آوری شده را به برنده خوش‌شانس فامیل می‌پرداختند. این اتفاق سریع توسعه یافت و اکثر فامیل‌ها را گرفت.

اکنون یک طرح دیگر تقریبا با این محتوا در مقیاس وسیع‌تر قرار است در دو منطقه مینودشت و کلاله از استان گلستان اجرا شود.

البته در این طرح نو که «همیار توسعه» نام دارد موضوع با قرعه‌کشی و برنده خوش‌شانس فرق دارد و تمامی اعضای به یک اندازه از سودآوری آن سهیم می‌شوند. طرح همیار توسعه از مهندس ابوطالب قره چماق‌لو مدیر اجرایی یکی از شرکت‌های بیمه کشورمان است. مهندس طالب در این خصوص می‌گوید: فکر اولیه طرح همیار توسعه از بسترسازی نامناسب و عدم وجود برتری و مزیت رقابتی در جذب سرمایه‌گذار و یا جذب سرمایه‌های دولتی جهت توسعه اقتصادی و ازدیاد بیکاری به فکر ارائه یک مدل مناسب اقتصادی افتادم که با مشارکت خود مردم اجرایی شود.

او در خصوص جزییات طرح همیار توسعه می‌افزاید: در این طرح قصد داریم با جذب همیاری مردم منطقه در حوزه‌های اقتصادی و با بهره‌مندی از سرمایه قابل توجه اما پراکنده، مردم را همگرا کنیم تا با این همگرایی سرمایه اقتصادی که الان برای آنها ملموس نیست برای احداث طرح‌های اقتصادی در قالب اصول و قانون سرمایه‌گذاری اقدام کنیم.

طالب تاکید می‌کند؛ طرح همیار توسعه یعنی استفاده درست از داشته‌ها و گذاشتن سنگ بنای توسعه منطقه از طریق خود مردم همان منطقه که می‌تواند تبدیل به الگوی مناسبی برای سایر مناطق کشور باشد. او هدف از ارائه طرح همیار توسعه را آمادگی مردم منطقه برای مشارکت در طرح‌ها عنوان می‌کند و معتقد است: چنانچه توسعه اقتصادی با هدف اشتغال‌‌زایی همراه باشد می‌تواند به سمت فعالیت‌های تولیدی و صنایع مادر و پراشتغال سوق داده شود که با توجه به حجم سرمایه قابل جمع‌آوری در این طرح، پیش‌بینی افزایش اشتغال امیدوارکننده است.

طالب، تمرکز نقدینگی عظیم و پراکنده مردم منطقه را مهم‌ترین عامل برای توسعه منطقه می‌داند و می‌گوید: مردم به جای نگهداری نقدینگی که پدیده تورم، هر روز ارزش آن را کم می‌کند به سمت مشارکت در مالکیت‌های صنعتی بروند و از همین سرمایه‌های کوچک کارهای بزرگی را سامان دهند که در نهایت موجب شادمانی خودشان خواهد شد.

طالب در خصوص این دو منطقه می‌گوید: منطقه ما دارای بستر کشاورزی است، اما ایجاد صنایع جانبی و تبدیلی و حتی برخی از صنایع تولیدی مرتبط با ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی یکی از محورهای توسعه است، ضمن آنکه جنگل و فضای سبز و نقاط تفریحی این منطقه ظرفیت توسعه گردشگری و جذب توریسم را هم دارد.

به گفته طالب طرح همیار توسعه و سرمایه‌گذاری توسعه آن در نهایت پس از نظرسنجی از مردم منطقه و مطالعات صورت گرفته اجرایی می‌شود.