افزایش زنان بی‌سواد
فریبا مانی
آخرین آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که خانواده‌های ایرانی هر ساله کوچک و کوچک‌تر می‌شوند. براساس این آمار، تعداد افراد خانواده‌های ایرانی در سال گذشته ۰۵/۴نفر بوده است. این در حالی است که تعداد افراد خانواده‌ها در سال ۷۶ برابر با ۵۹/۴نفر بوده است.

عکس: سعید عامری
تعداد افراد خانوارها در سال ۷۷ به ۶۰/۴نفر، سال ۷۸ به ۵۶/۴نفر، در سال ۷۹ به ۵۶/۴نفر، در سال ۸۰ به ۵۳/۴نفر، سال ۸۱ به ۴۳/۴نفر، سال ۸۲ به ۳۶/۴نفر، سال ۸۳ به ۱۳/۴نفر و سال ۸۴ به ۰۹/۴نفر کاهش یافت. (جدول شماره یک)
براساس یکی دیگر از بررسی‌های بانک مرکزی و درصد توزیع افراد خانوارها بر حسب گروه‌های سنی در سال‌های 85-1376، بیشترین افراد در سنین 21 تا 30سال با 1/21درصد سهم از کل جمعیت کمتر از یکسال تا بیشتر از 71 سال قرار دارند، به این معنا که متولدین سال‌های 55 تا 65 بیشترین جمعیت کنونی کشور را تشکیل می‌دهند.همچنین توزیع خانوارها بر حسب تعداد افراد نشان می‌دهد که خانوارهای یک نفری 5درصد، دو نفری 12درصد، سه نفری 6/21درصد، چهارنفری 1/27درصد، پنج نفری 9/16درصد، شش نفری 3/9درصد، هفت نفری 2/4درصد، هشت نفری 2/2درصد، نه نفری یک‌درصد و 10نفری و بیشتر 7/0درصد را به خود اختصاص داده‌اند.
در سال گذشته کمتر از یک سال ۶/۰درصد، یک تا پنج سال ۷/۶درصد، شش تا ده سال ۲/۷درصد، ۱۱ تا ۱۵سال ۷/۹درصد، ۱۶ تا ۲۰سال ۲/۱۳درصد، ۲۱ تا ۳۰سال ۱/۲۱درصد، ۳۱ تا ۴۰سال ۶/۱۴درصد، ۴۱ تا ۵۰سال ۱۲درصد و ۵۱سال و بیشتر ۹/۱۴درصد از افراد خانوارها را تشکیل می‌دهند. همچنین حدود ۴/۳۷درصد از افراد خانوارها را افراد زیر ۲۱سال تشکیل داده‌اند که در مقایسه با سال ۸۴ کاهش نشان می‌دهد.
راهنمایی و متوسطه
مدرک اغلب ایرانی‌ها
بیشترین افراد جامعه آماری بانک مرکزی، دارای مدرک تحصیلی راهنمایی و متوسطه با 4/48درصد در سال گذشته بوده‌اند. در سال مورد بررسی توزیع افراد شش ساله و بیشتر خانوارها بر حسب میزان سواد نشان می‌دهد که 6/12درصد «بی‌سواد»، 4/1درصد قادر به خواندن و نوشتن، 8/22درصد دارای تحصیلات ابتدایی، 4/48درصد دارای تحصیلات راهنمایی و متوسطه و 8/14درصد دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند.
براساس نتایج این بررسی درصد افراد قادر به خواندن و نوشتن و با تحصیلات راهنمایی و متوسطه در مقایسه با سال ۱۳۸۴ کاهش و درصد افراد بی‌سواد، با تحصیلات ابتدایی و دانشگاهی افزایش داشته است.
افزایش 2/0درصدی زنان بی‌سواد
درصد توزیع افراد شش ساله و بیشتر خانوارها به تفکیک جنسیت برحسب میزان سواد در سال گذشته نشان می‌دهد که ۶/۵۰درصد از مردها و ۳/۴۶درصد از زن‌ها تحصیلات راهنمایی و متوسطه دارند.
این در حالی است که این میزان نسبت به سال 84 به ترتیب با 52 و 9/46درصد برای مردها و زن‌ها با کاهش مواجه بوده است.
همچنین تعداد زنان بی‌سواد در سال گذشته نسبت به سال ۸۴، ۲/۰درصد افزایش و تعداد مردان بی‌سواد در همین مدت ۲/۰درصد کاهش یافته است. تعداد زنانی که سواد خواندن و نوشتن داشته‌اند نیز ۱/۰درصد و دارای تحصیلات ابتدایی ۸/۰ و تحصیلات راهنمایی و متوسطه ۶/۰درصد کاهش یافته است. شاید بتوان چنین استنباط کرد که زنان بی‌سواد و کم‌سواد در سال گذشته در حال افزایش بوده است.
در بین اعضای مونث شش ساله و بیشتر خانوارها، 2/16درصد بی‌سواد، 3/1درصد قادر به خواندن و نوشتن، 7/22درصد دارای تحصیلات ابتدایی، 3/46درصد دارای تحصیلات راهنمایی و متوسطه و 5/13درصد دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند.طبق یافته‌های این بررسی در بین اعضای مذکر شش ساله و بیشتر خانوارها، 9/8درصد بی‌سواد، 6/1درصد قادر به خواندن و نوشتن، 9/22درصد دارای تحصیلات ابتدایی، 6/50درصد دارای تحصیلات راهنمایی و متوسطه و 16درصد دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند.
در مقایسه با سال ۱۳۸۴ درصد افراد مذکر بی‌سواد، قادر به خواندن و نوشتن و با تحصیلات راهنمایی و متوسطه کاهش و درصد افراد با تحصیلات ابتدایی و دانشگاهی افزایش داشته است. در سال مورد بررسی بیشترین تعداد افراد بی‌سواد در گروه سنی ۵۱ تا ۶۰ سال (۸/۲۰درصد) و بیشترین تعداد افراد با تحصیلات دانشگاهی در گروه سنی ۲۱ تا ۳۰ سال (۵/۴۶درصد) قرار داشته‌اند.