رییس ستاد تبصره ۱۳ در رابطه با احتمال ذخیره‌سازی بنزین توسط مردم قبل از عرضه بنزین آزاد، تصریح کرد: مردم ما آن‌قدر فهیم هستند که به فکر ذخیره‌سازی بنزین نباشند.

مهدی هاشمی با اشاره به احتمال تصویب بنزین آزاد برای عرضه در ایام نوروز توسط هیات دولت اذعان کرد: همه پیش‌بینی‌ها برای خدمات پس از اجرای این تصمیم و ارائه خدمات لازم ارائه شده است. وی درباره احتمال ذخیره‌سازی بنزین توسط مردم قبل از عرضه بنزین آزاد، تصریح کرد: مردم ما آن‌قدر فهیم هستند که به فکر ذخیره‌سازی بنزین نباشند؛ اما با این حال، جنبه‌های مختلف این طرح در دستور کار ستاد تبصره ۱۳ قرار گرفته، تا آمادگی لازم را داشته باشیم و بتوانیم بهره‌برداری حداکثری را با کمترین خسارت و مشکلات احتمالی در جریان این طرح شاهد باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تصمیم‌گیری در مورد عرضه بنزین آزاد در نوروز را به قبل یا بعد از انتخابات موکول می‌کنید، فقط لبخند زد.

وی از جلسه هفته گذشته خود با نمایندگان تام الاختیار شهردار تهران از جمله معاون حمل و نقل و ترافیک وی خبر داد و گفت: در این جلسه که هفته گذشته برگزار شد، درخواست شفاهی خرید اتوبوس‌های مخصوص BRT که به گفته آنها قرار بود، از ابتدای سال ۸۷ وارد کشور شود، به ما داده شد و ما نیز پاسخ دادیم که پس از بررسی و در صورت تایید شرایط فنی، مجوزهای لازم را صادر خواهیم کرد.

رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: واردات اتوبوس، سیکل طولانی و زمان‌بری دارد و باید هر سازمانی که می‌خواهد برای این کار اقدام کند، از قبل اطمینان‌های لازم را برای اخذ مجوز و انعقاد قرارداد داشته باشد که این مساله در مورد این اتوبوس‌ها هنوز صورت نگرفته است. باید از مسوولان شهرداری پرسید که اگر نتوانند مجوزهای لازم را دریافت کنند، چه کسی پاسخگو است؟ چه کسی می‌خواهد در مورد تعهدات خارجی داده شده، پاسخگو باشد؟ حتما دوستان به این مسائل فکر کرده‌اند. وی همچنین خاطر نشان کرد: سازمان شهرداری‌ها برنامه‌ریزی الگوی تجهیزات شهرداری‌ها و یکنواخت کردن نیازها را در دستور کار دارد و معتقد است، نباید تنوع زیادی در خودروهای حمل و نقل عمومی داشته باشیم. معقول این است که برای سرویس‌دهی بهتر به شهرداری‌ها از حداقل تنوع برخوردار باشیم. هاشمی اذعان کرد: در عین حال یکی از نقش‌های اصلی این سازمان، پشتیبانی و تجهیز شهرداری‌های کشور است و اگر قرار باشد، یک شهرداری به صورت ناهماهنگ خرید خارجی داشته باشد، به لحاظ اجرایی دچار مشکل می‌شویم.

رییس ستاد تبصره ۱۳ برای چندمین بار تاکید کرد: اتوبوس‌های چپ‌در فعلی استاندارد نیستند و اگر این اتوبوس‌ها بتوانند مجوز وزارت صنایع را دریافت کنند، ادامه تولید آنها از نظر ما مشکلی ندارد؛ اما به هر صورت، این اتوبوس‌ها در حال حاضر کارآیی و استاندارد لازم را در خطوط شلوغ ندارند.

وی با اشاره به تغییر نام اخیر خط BRT به اتوبوس‌های تندرو، یادآور شد: زمانی که هنوز اتوبوس‌های چپ‌در وارد این خط نشده بود، به این شبکه BRT اطلاق می‌شد و پس از آن که ایستگاه‌های وسط خط ویژه و اتوبوس‌های چپ در به کار گرفته شد، باز هم به آن BRT می‌گفتند! اگر قرار است از سامانه خاصی در شهر استفاده شود، باید در ابتدا بسترهای لازم و استانداردهای آن فراهم شود و در حال حاضر نیز تاکید می‌کنیم که شهرداری تهران باید این سامانه اتوبوسرانی را به تصویب شورای عالی ترافیک برساند.

معاون عمرانی وزیر کشور توضیح داد: این مسیر به عنوان خط ویژه، نیازی به دریافت مجوز شورای عالی ترافیک ندارد؛ ولی اگر قرار باشد، سامانه جدیدی در شبکه حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرد، باید مجوزهای لازم نیز دریافت شود.