انتشار جزئیات پیش‌نویس قطعنامه

دنیای اقتصاد- در حالی که پیش‌نویس قطعنامه تهیه شده در اختیار ۱۵عضو شورای امنیت قرار گرفته است، به دلیل وجود اختلاف‌نظرها، نشست روز جمعه این شورا که قرار بود این پیش‌نویس در آن بررسی شود، به تعویق افتاد و احتمالا این نشست فردا تشکیل خواهد شد.همزمان، خبرگزاری رویترز برخی از عناصر اصلی این پیش‌نویس قطعنامه را منتشر کرد. تعویق نشست شورای امنیت

نیویورک‌تایمز: تشدید تحریم‌های بانکی منتفی است

نسیم بجنوردی- در حالی که پیش‌نویس قطعنامه تهیه شده در اختیار ۱۵عضو شورای امنیت قرار گرفته است، به دلیل وجود اختلاف‌نظرها نشست روز جمعه این شورا که قرار بود این پیش‌نویس در آن بررسی شود، به تعویق افتاد. این نشست قرار بود در دفتر نمایندگی بریتانیا در سازمان ملل برگزار شود. کارن پیرس، معاون نماینده انگلیس در سازمان ملل علت تعویق این نشست را «کاملا فنی» توصیف کرد. وی برنامه فشرده سفیران از جمله بحث‌ها درباره بحران غزه را از جمله دلایل تعویق این نشست عنوان کرد. البته به نظر می‌رسد اعضای فعلی شورای امنیت از جمله لیبی، اندونزی، ویتنام و آفریقای جنوبی زمان بیشتری را برای بررسی پیش‌نویس طلب کرده باشند.

این پیش‌نویس شامل ممنوعیت سفر و مسدود کردن سرمایه شخصیت‌های ایرانی است.

بر اساس متن این پیش‌نویس که به دست خبرگزاری فرانسه رسیده است، این ممنوعیت برای افرادی است که با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران ارتباط دارند.

در این پیش‌نویس آمده است که همه کشورها «باید» اقدامات لازم را برای جلوگیری از ورود یا عبور افراد مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران به خاک خود به عمل آورند. قطعنامه قبلی که از سوی شورای امنیت در مارس سال گذشته تصویب شد، تنها از کشورها «می‌خواهد» که چنین اقدام‌هایی را انجام دهند.

این پیش‌نویس از همه کشورها می‌خواهد تا بر محموله‌هایی که از ایران می‌آیند و یا به آن صادر می‌شوند، «نظارت»کنند و هوشیارانه رفتار کنند؛ البته در صورتی که اساس و زمینه منطقی برای این باور وجود داشته باشد که هواپیما یا کشتی مورد نظر کالاهایی را منتقل می‌کند که تحت این قطعنامه ممنوع شده‌اند.

اعضای گروه ۱+۵ همچنین پیشنهاد گسترش حوزه مسدود کردن دارایی‌ها را برای تعداد بیشتری از مقام‌های ایرانی داده‌اند که نام آنها در لیستی به این قطعنامه ضمیمه شده و تهیه، فروش یا انتقال تجهیزات دو منظوره (غیرنظامی- نظامی) را ممنوع می‌کند.این پیش‌نویس از کشورها می‌خواهد تا در ورود به تعهدات جدید برای حمایت مالی به منظور تجارت با ایران از جمله اعتبارها، ضمانت‌ها و بیمه‌های صادراتی نظارت خود را اعمال کنند.

این گروه همچنین خواستار نظارت بر فعالیت‌های موسسات مالی در خاک خود با همه بانک‌های داخل ایران به ویژه بانک ملی و بانک صادرات و شعب آنها در کشورهای خارجی هستند.

این پیش‌نویس از «محمد البرادعی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ‌می‌خواهد تا ظرف ۹۰ روز درباره اینکه آیا ایران به طور کامل همه فعالیت‌های حساس سوخت هسته‌ای خود را (آن‌گونه که در قطعنامه‌های قبلی درخواست شده) تعلیق کرده است یا نه، گزارش دهد.

نیویورک‌تایمز نیز گزارش داد در پیش‌نویس قطعنامه جدید علیه ایران بر «نظارت مستمر کشورهای جهان بر فعالیت‌های بانکی این کشور» به جای تحریم مطلق آنان تاکید شده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، در نشست وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ در برلین به منظور جلب حمایت‌ روسیه و چین، به جای تحریم مطلق بانک‌های ایرانی به کشورها هشدار داده شده است که مواظب فعالیت‌های بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی به خصوص بانک‌های ملی و صادرات و موسسات و شعب مرتبط با این بانک‌ها در داخل و خارج کشور باشند.

متن پیش‌نویس قطعنامه شورای امنیت علیه ایران در حالی پس از چانه‌زنی‌های طولانی منتشر شد که این پیش‌نویس تفاوت قابل‌توجهی با قطعنامه‌های پیشین ندارد و شامل مفاد غیرالزام‌آور است و بر ادامه مذاکره با ایران تاکید داشته است و عمدتا بر اقدامات داوطلبانه از سوی جامعه بین‌الملل در قبال ایران دلالت دارد و «قطعنامه‌ای نظارتی» است.

خبرگزاری رویترز برخی از عناصر اصلی این پیش‌نویس قطعنامه را منتشر کرده است که با بررسی آنها مشخص می‌شود که ادامه مذاکره با ایران برای حل‌وفصل مسائل موجود خواست تمامی اعضای گروه ۱+۵ است.

محدودیت‌های داوطلبانه سفر

این پیش‌نویس از همه کشورها می‌خواهد درباره ورود یا انتقال افرادی که ارتباط مستقیم با فعالیت‌های هسته‌ای حساس مربوط به برنامه هسته‌ای ایران یا تولید سیستم‌های پرتاب تسلیحات هسته‌ای دارند یا از آن حمایت می‌کنند، احتیاط و خویشتن‌داری به خرج دهند.

این محدودیت شامل افراد مرتبط یا حامی فعالیت‌های هسته‌ای حساس و یا تولید سیستم‌های پرتاب تسلیحات هسته‌ای از جمله از طریق مشارکت در تهیه اقلام، کالاها، تجهیزات، مواد و فناوری ممنوعه که در قطعنامه قبلی به آن اشاره شده، می‌شود.

ممنوعیت الزام‌آور سفر

این قطعنامه در صورت تصویب از همه کشورها می‌خواهد اقدامات لازم را برای جلوگیری از ورود یا انتقال افراد اشاره شده در ضمیمه ۲‌ این قطعنامه به سرزمین‌هایشان انجام دهند؛ با این توضیح که هیچ بند این قطعنامه کشوری را به ممنوعیت ورود اتباع خود به سرزمینش مجبور نمی‌کند.

مسدود کردن دارایی‌ها

این پیشنهاد خواستار افزایش مسدود کردن دارایی‌هایی است که پیش از این به آنها اشاره شده و اینکه این مساله همچنین شامل افرادی که در ضمیمه یک و سه این قطعنامه به آن اشاره شده است و هر فردی که به نمایندگی از آنها یا در مسیر آنها و یا در نهادهای مورد کنترل یا تحت مالکیت آنها کار می‌کند، می‌شود.

اعتبارهای مربوط به صادرات

پیش‌نویس موجود از همه کشورها می‌خواهد در ورود به تعهدات جدید برای حمایت مالی از تجارت با ایران از جمله ارائه اعتبارهای صادراتی، تضمین‌ها یا بیمه به اتباع یا نهادهای مرتبط با این تجارت احتیاط به خرج دهند تا از حمایت مالی فعالیت‌های هسته‌ای حساس یا تولید سیستم‌های پرتاب سلاح هسته‌ای جلوگیری شود.

نظارت بر نهادهای مالی

این پیش‌نویس از همه کشورها می‌خواهد درباره فعالیت‌های نهادهای مالی سرزمینشان با همه بانک‌های داخل ایران خصوصا بانک ملی، بانک صادرات و شعب و زیرمجموعه‌های آنها در خارج احتیاط به خرج دهند تا از چنین فعالیت‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای ایران یا تولید سیستم‌های پرتاب سلاح هسته‌ای جلوگیری شود.

بازرسی از محموله‌ها

پیش‌نویس موردنظر کشورهای ۱+۵ از همه کشورها می‌خواهد محموله‌های هوایی و دریایی در فرودگاه‌ها و بندرهای تحت مالکیت یا مورد کنترل ایران‌ایر و خطوط کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را به داخل یا خارج از ایران بازرسی‌ کنند؛ به این شرط که زمینه‌های منطقی مبنی‌بر اعتقاد به وجود کالاهای ممنوعه در کشتی یا هواپیما بر اساس این قطعنامه یا قطعنامه‌های قبلی وجود داشته باشد.

سر باز زدن ایران از تعلیق

این پیش‌نویس با ابزار نگرانی اعلام می‌کند که ایران تعلیق کامل و مداوم همه فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی و بازفرآوری و پروژه‌های آب سنگین را اجرایی نکرده و همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را از سر نگرفته است.

پیشنهاد دیپلماسی

این پیش‌نویس تاکید می‌کند چین، فرانسه، آلمان، فدراسیون روسیه، انگلیس و آمریکا مایل به انجام اقدامات عینی درباره راهبرد کلی حل مساله هسته‌ای ایران از طریق مذاکره بر اساس پیشنهادهای ژوئن ۲۰۰۶ هستند.

گزارش آژانس

پیش‌نویس ارائه‌شده به اعضای شورای امنیت برای بررسی و تصویب درخواست می‌کند که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از ۶۰ روز گزارش دیگری را درباره اینکه آیا ایران به تعلیق کامل و مداوم همه فعالیت‌های (غنی‌سازی، بازفرآوری و دیگر فعالیت‌ها) دست زده است، ارائه دهد.