برنامه‌ امسال مجمع اقتصاد جهانی، مسائل سیاسی نسبت به سال‌های پیش از اهمیت کمتری برخوردارند.

بررسی موضوع‌هایی نظیر حفظ محیط زیست و گسترش بازارهای اقتصادی، جای ویژه‌ای در دستور کار این مجمع به خود اختصاص داده‌اند.
سی‌وهشتمین دور‌ه‌ اجلاس سالانه‌ مجمع اقتصاد بین‌المللی در باره‌ اوضاع جهان در روز ۲۳ ژانویه چهارشنبه با شعار «نیروی ابتکار مشترک» در داوس سوئیس آغاز شد.
در این نشست، ۲۵۰۰ تن از نمایندگان عرصه‌های اقتصاد و سیاست جهان شرکت می‌کنند، از جمله ۲۷ رییس کشور و دولت، ۱۱۰ وزیر، رهبر مذهبی، هنرمند، عضو اتحادیه‌های جهانی و صد‌ها تن از روسا و نمایندگان شرکت‌های بزرگ جهان که ۲۰‌درصد آنان را دست‌اندرکاران سیاست و اقتصاد کشورهای در آستانه‌ رشد تشکیل می‌دهند.
بحران اقتصادی
بنا به گزارش خبرنگاران، فضای این نشست بین‌المللی تحت‌تاثیر نگرانی‌های ناشی از بحران اقتصادی آمریکا قرار دارد که سقوط شاخص‌های بازار سهام در مراکز بزرگ مالی اروپا و آسیا در روزهای نوزدهم و بیستم ژانویه و کاهش نرخ بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا را در بر می‌گیرد.
کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه‌ آمریکا، با وجود این در سخنرانی گشایش این اجلاس، اطمینان داد که اقتصاد آمریکا همچنان نقش مهمی در اقتصاد جهانی بازی خواهد کرد. او گفت: «اقتصاد ما، موتور تحرک رشد اقتصادی در سراسر جهان باقی خواهد ماند.»
در برنامه‌ امسال مجمع اقتصاد جهانی در داووس، مسائل سیاسی نسبت به سال‌های پیش از اهمیت کمتری برخوردارند. بررسی موضوع‌هایی نظیر حفظ محیط زیست، گسترش بازار و مناسبات اقتصادی، جای ویژه‌ای در دستور کار این مجمع به خود اختصاص داده است.
حدود ۱۰‌درصد از عنوان‌های ۲۴۰گروه‌ کاری‌ که قرار است در این مجمع تشکیل شوند، دربرگیرنده‌ مسائل منطقه‌ای و پرسش‌هایی می‌شوند که در این رابطه مطرح‌ هستند، پرسش‌هایی از این دست: گسترش روابط بین آمریکا، چین و اتحادیه اروپا چگونه خواهد بود؟ مسائل خاورمیانه چگونه حل خواهند ‌شد؟ روسیه با همسایگانش چه مناسباتی خواهد داشت‌؟
حدود ۱۰‌درصد تجمع‌ها نیز در مورد موضوع‌هایی که در ارتباط با محیط زیست قرار دارند، بحث می‌کنند: تغییرات جوی، تغذیه، آب، انرژی.