دنیای اقتصاد- فردا وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ در حالی در برلین جمع می‌شوند که به نظر نمی‌رسد تغییر چندانی در مواضع اعضای این گروه حاصل شده باشد. پیش از این بیشتر نشست‌های ۱+۵ در سطح معاونین وزرای خارجه این شش کشور برگزار شده و اکنون پس از چند ماه باز وزرای خارجه این کشورها گرد هم می‌آیند تا ۱+۵ را از بن‌بست فعلی خارج کنند. دنیای اقتصاد- روز سه‌شنبه وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ در حالی در برلین جمع می‌شوند که به نظر نمی‌رسد تغییر چندانی در مواضع اعضای این گروه حاصل شده باشد.

پیش از این بیشتر نشست‌های ۱+۵ در سطح معاونین وزرای خارجه این شش کشور برگزاری شده و اکنون پس از چند ماه باز وزرای خارجه این کشورها گرد هم می‌آیند تا ۱+۵را از بن‌بست فعلی خارج کنند.

البته آلمان که این بار میزبان نشست ۱+۵است، مواضع صریح‌تری اتخاذ کرده است. مقامات این کشور که تنها عضو ۱+۵است که در شورای امنیت سازمان ملل عضویت دائم ندارد، طی روزهای اخیر سعی کرده‌اند با اتخاذ مواضع نزدیک به کاخ سفید، حضور خود را در این جمع جدی‌تر جلوه دهد.

برخی گمانه‌زنی‌ها از روسیه نیز خبر از نرمش احتمالی مسکو در برابر خواست واشنگتن می‌دهد. این در حالی است که مقامات ایالات متحده از جمله کاندولیزا رایس تلاش کرده‌اند که سطح انتظارات از نشست برلین را پایین بیاورند؛ چرا که بر این باورند این نشست به نتیجه مشخص دست نخواهد یافت.

به نوشته یک روزنامه آمریکایی، تلاش‌های بین‌المللی برای فشار بر ایران در حال تضعیف شدن است و بین اعضای گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران اختلافاتی وجود دارد.

روزنامه واشنگتن پست نوشت: تلاش سه ساله بین‌المللی برای فشار بر ایران در حال تضعیف شدن است، زیرا یک گزارش جدید به کنگره درباره تاثیر ۲۰ سال تحریم اقتصادی آمریکا علیه تهران ابراز تردید می‌کند و قطعنامه سازمان ملل متحد علیه ایران که از دیرباز برای آن تلاش شده در وضعیت آشفته‌ای قرار دارد.

«رابین رایت» نویسنده این مطلب با اشاره به نتایج گزارش دفتر حسابرسی آمریکا مبنی بر پیش دستی ایران بر بسیاری از تحریم‌های اقتصادی و توانایی آن برای امضای قراردادهایی به ارزش ۲۰‌میلیارد دلار با شرکت‌های خارجی از سال ۲۰۰۳ خاطر نشان کرده است: این گزارش در زمانی منتشر می‌شود که دولت بوش برای قطعنامه جدید علیه ایران تلاش می‌کند.

یک مقام اروپایی که خواست نامش فاش نشود، گفت: «مفاد تحریم‌ها ضعیف و ضعیف‌تر می‌شود.» برخی از مفاد در آخرین پیش‌نویس قطعنامه به جای توقف سرمایه‌های موسسات، بانک‌ها و تجارت‌هایی که گمان می‌رود با برنامه هسته‌ای ایران ارتباط دارند، خواستار «نظارت» بر تبادلات مالی با ایران هستند.

در ادامه این مطلب آمده است: پس از گزارش برآورد اطلاعات ملی آمریکا (NIE) در ماه گذشته که می‌گفت ایران برنامه هسته‌ای نظامی خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است، دولت بوش تحت فشارهای فزاینده‌ای از سوی جهان عرب قرار گرفته که به دنبال اقدام نظامی علیه تهران نباشد. «عرب‌نیوز»، «قدرت‌نمایی» جورج‌بوش، رییس جمهوری آمریکا را در برابر ایران در طول سفرش به خاورمیانه «ناراحت‌کننده و حتی غمبار توصیف کرد.»

این درحالی است که «نیکلاس برنز» معاون وزیر امور خارجه آمریکا تقریبا هر روز گفت‌وگوهایی با هم پیمانان آمریکا طی دو هفته گذشته داشته است. یک مقام ارشد دولت آمریکا گفت: «ما هنوز مقداری توان داریم که ذخیره کرده‌ایم.»

مقام‌های اروپایی گفتند: اما محصول اصلی هشت ماه دیپلماسی شدید ممکن است تنها رسیدن به قطعنامه‌ای باشد که همچنان تاثیر عملی بر ایران را محدود کرده است. یک مقام اروپایی گفت: حتی اگر در پایان مفاد زیادی وجود نداشته باشد، دست کم ما یک نمایش اتحاد خواهیم داشت.واشنگتن پست افزود: روسیه و چین از پیش‌نویس قطعنامه‌های قبلی انتقاد کرده‌اند. هر دو کشور روابط مالی مهمی با ایران دارند. مسکو در حال ساخت اولین راکتور هسته‌ای ایران است و چین نفت ایران را وارد می‌کند. مقام‌های آمریکایی و اروپایی گفتند: هم اکنون انتظار نمی‌رود که این قطعنامه تا ماه آینده برای رای گیری مطرح شود.در پایان این مطلب به نقل از دیپلمات‌های غربی آمده است: اختلافات در بین قدرت‌های بزرگ جهان این مساله را کم کم برای بوش سخت می‌کند که به هدف خود در وادار کردن ایران برای تعلیق برنامه غنی سازی تا پیش از پایان دوره ریاست جمهوری خود برسد.

به دنبال نقش جدی

دویچه وله گزارش داد که مقامات آلمانی قصد دارند در روزهای آینده تقویت تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران را خواستار شوند.

به‌گزارش شبکه خبری دویچه وله، فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه آلمان روز سه‌شنبه در نشست برلین تلاش خواهد کرد تا پنج عضو دائم شورای امنیت را به تقویت تحریم‌ها علیه ایران متقاعد کند. به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، مارتین یگر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان گفت: ایران نباید این احساس را داشته باشد که جامعه بین‌المللی فاقد اراده و همبستگی است. در گزارش دویچه وله آمده است: رویارویی با ایران در سال‌های گذشته چالشی برای مقامات بین‌المللی بوده است. پرداختن به مسائل مربوط به این کشور به ویژه پس از آن مشکل شد که برآورد اطلاعاتی آمریکا گزارش داد: ایران برنامه تسلیحات هسته‌ای را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است. اشتاین مایر، در آستانه نشست گروه ۱+۵ در برلین اعلام کرد که میان وزرای خارجه شرکت‌کننده در این اجلاس، که شامل وزیر خارجه چین نیز می‌شود، در این مورد که پرونده اتمی ایران را با جدیت پی گیرند، وحدت نظر وجود دارد.

روز پنج‌شنبه گذشته، در آستانه این دیدار، وزیر خارجه آلمان، فرانک والتر اشتاین‌مایر با محمد البرادعی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که به تازگی در تهران بوده است، دیدار کرد. هدف دیدار، مطلع شدن از نتایج گفت‌وگوهای البرادعی در تهران و اطلاع از نظرگاه‌های آژانس پس از این گفت‌وگوها بوده است. آلمان می‌کوشد به دیدار آتی گروه ۱+۵ در برلین مضمون روشنی دهد و بر تعیین روال بعدی پرونده اتمی ایران تاثیر بگذارد.

این انتقاد در آلمان مطرح شده است که وزیر خارجه آلمان، که از حزب سوسیال‌دموکرات است، در این زمینه به حد کافی ابهام‌زدایی نمی‌کند. هفته گذشته اکارت فون کالدن، یک مقام‌ حزب دموکرات مسیحی با اشاره به تدارک دیدار هفته آینده وزیران خارجه گروه ۱+۵ گفت: وقتی دعوتی صورت می‌گیرد، باید نتیجه‌ای هم در پی داشته باشد، در حالی که شرکت چین در این اجلاس قطعی نیست و فرانسه و انگلیس درباره زمان اجلاس مشکل دارند. این مقام آلمانی افزود: دیداری که تدارک کافی برای آن به عمل نیامده است، نتیجه‌ای بیش از یک تفاهم صوری به بار نخواهد آورد.اشتاین مایر در مصاحبه‌ای با روزنامه «برلینر» به این انتقاد پاسخ گفت و این نظر را رد کرد که نشست سه‌شنبه مذاکرات را به خطر می‌اندازد و فاقد یک دستور کار روشن و مورد توافق است. وی در این مصاحبه که در روز شنبه ۱۹ ژانویه منتشر شد، تاکید کرد که کشمکش اتمی با ایران ماجرایی نیست که خودبه‌خود خاموشی گیرد. اشتاین‌مایر گفت: «در سیاسست خارجی نیز مثل زندگی عادی، مسائل با دست روی دست گذاشتن حل نمی‌شوند.» به گفته او اجتناب از بحث به حل مساله راه نمی‌برد.

انتقال چهارمین محموله سوخت هسته‌ای

چهارمین محموله سوخت بامداد روز گذشته از سوی روسیه به محل نیروگاه اتمی بوشهر حمل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت تولید و توسعه انرژی اتمی ایران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: محموله چهارم سوخت نیروگاه بوشهر امروز ۳۰ دی‌ماه به میزان ۱۱ تن به محل نیروگاه بوشهر حمل شد.

سوخت نیروگاه بوشهر ۸۲ تن است و مجموعا در هشت محموله به ایران ارسال می‌شود. سومین محموله سوخت ۲۸ دی ماه از سوی روسیه به محل نیروگاه اتمی بوشهر حمل شد. دومین محموله سوخت نیروگاه بوشهر به ایران نیز ۷ دی ‌ماه سال جاری ارسال شد.

به نظر می‌رسد روسیه که سال‌ها در تکمیل نیروگاه بوشهر و ماه‌ها در ارسال سوخت نیروگاه تعلل کرده بود، اکنون درآستانه برگزاری نشست۱+۵ به تحویل سوخت نیروگاهی شتاب بخشیده است. روسیه مدعی است ایران نیازی به غنی‌سازی اورانیوم ندارد، چون مسکو حاضر است سوخت نیروگاه یا نیروگاه‌های ایران را تامین کند. مسکو همچنین از تهران دعوت کرده است که کنسرسیومی برای غنی‌سازی در خاک روسیه با مشارکت ایران تشکیل شود.