ویترین‌های خوش‌‌آب و رنگ

مهتا گوهری

این روزها وقتی در خیابان‌هایی که بیشتر شبیه به یک بازار هستند، قدم می‌زنید مغازه‌ها و پاساژهای متعددی می‌بینید که نماینده فروش اجناس متنوع هستند و شاید بتوانید درصد زیادی از مایحتاج خود را از این محل‌ها خریداری کنید. عکس: نسیم گلی

ویترین مغازه‌ها و واحدهای تجاری پاساژها نمایانگر فروش نوع اجناس هستند و دکور اغلب ویترین‌ها بسیار شیک و به شیوه‌های گوناگون تزئین شده‌اند و هدف اصلی از دکوراسیون ویترین علاوه بر زیبایی نمای مغازه، تلاش بیشتر برای جلب توجه مشتریان است. البته فروشندگان برای تزئین ویترین‌ها از سبک‌های متفاوتی استفاده می‌کنند و اجناس خود را با رنگ‌های مختلف و طرح‌های متفاوت با چیدمانی مرتب یا نامرتب در معرض دید قرار می‌دهند. دسته دیگر افراد از وسایل تزئینی مانند پوشال، روبان و طناب‌های کنفی برای ایجاد طرح‌های مختلف در ویترین استفاده می‌کنند و برخی افراد به علت علاقه‌ داشتن به اشیای سنتی و قدیمی، با استفاده از این اشیا، دکور خود را می‌چینند. اما یک نوع سبکی که از گذشته تا به حال هنوز حفظ شده، سبک فصلی است که با آمدن هر فصل افراد ویترین مغازه‌های خود را با توجه به سبک فصل تزئین می‌کنند و فروشندگان بیشترین تلاش خود را برای زیبایی نمای مغازه خود می‌کنند؛ زیرا تجربه ثابت کرده که دکوراسیون با کیفیتی بالا توانسته انتظار فروشندگان را در امر فروش اجناس برآورده کند؛ اما طرح زیبای اجناس با ترکیب جذاب در پشت ویترین تنها عامل برای جلب توجه مشتری نیست، بلکه اتیکت‌های قیمت نقش بسزایی در این امر دارند که باعث می‌شود افراد تصمیم نهایی را برای خریداری کالای مورد نیاز خود بگیرند.

اما بیشتر اجناس در پشت ویترین‌ها فاقد اتیکت‌های قیمت هستند و هدف از این کار، ترفندی است برای اینکه فروشندگان بتوانند خریداران را به دام بیاندازند؛ زیرا اغلب اجناسی که فاقد اتیکت قیمت هستند از قیمت‌های بالایی برخوردارند و این مساله سبب می‌شود که خریدار با دیدن اتیکت‌ها از خرید کالای مورد نظر خود از آن محل خودداری کنند، اما از طرفی دیگر اگر کالاها فاقد اتیکت قیمت باشند، افراد برای اطلاع از قیمت کالا نزد فروشنده رجوع می‌کنند و در نهایت ممکن است که فروشنده در تعریف و تمجید از کالای خود موفق نشود نظر مشتری را برای خرید کالا با هر قیمتی جلب کند و با پیچیدن کاغذ کادو به دور کالا یا قرار دادن آن در پاکت فروشگاه مشتری را در عمل انجام شده‌ای قرار می‌دهند و با شگرد مودبانه‌ای مشتری را برای خرید کالا مجبور می‌کنند.

اما گاهی اوقات با مغازه یا واحدهای تجاری روبه‌رو می‌شوید که روی تمامی کالاهای داخل ویترین اتیکت قیمت زده شده و با یک نگاه متوجه خواهید شد که قیمت‌ها بالا هستند؛ چرا که فروشندگان نگرانی نسبت به پشیمانی مشتریان برای خرید کالا را ندارند.

آنها معتقدند که مشتریان خاص و همیشگی خود را دارند.

در تعیین قیمت اجناس مختلف عوامل متفاوتی نیز وجود دارد؛ اول اینکه تولید داخل یا خارجی بودن کالا تعیین‌کننده است. به طور حتم کالایی که تولید خارجی باشد از قیمت بالاتری هم برخوردار خواهد بود.

مورد دیگر جنس کالا از لحاظ کیفیت (عالی و خوب) است و در این رابطه مارک اجناس نقش بسزایی در قیمت دارند؛ زیرا بعضی مارک‌ها از معروفیت خاصی برخوردارند و این امر سببی است برای بالا بودن قیمت‌ها. عامل دیگر طرح کالا است. برای مثال طرح‌های مختلف (فانتزی، ساده، سلطنتی، قدیمی یا سنتی) از قیمت‌های متفاوتی برخوردار هستند.

علت دیگر تاریخ انقضای کالا است که مسلما کالاهایی با تاریخ انقضای بیشتر از قیمت بالاتری هم بهره‌مند هستند. اما جالب است بدانید علاوه بر تمامی این دلایل مالیات مغازه‌ها که توسط دولت بر حسب نوع منطقه و متراژ مغازه مشخص می‌شود، روی قیمت کالا تاثیرگذار است. شاید تمامی این علل عواملی ناخواسته برای تعیین نوع قیمت هستند، اما بعضی دلایل خود فروشندگان علتی برای افزایش قیمت هستند. مثلا بعضی از فروشندگان این‌طور اظهار می‌کنند که گاهی به علت سر و وضع خریداران، قیمت‌ها از آن چیزی که است بالاتر می‌رود که پایین‌تر نمی‌رود؛ زیرا وقتی برخی افراد که از نظر ظاهری بسیار آراسته و شیک برای خرید کالای موردنظر خود به داخل مغازه رجوع می‌کنند و قیمت بالایی که از نظر آنها یک قیمت پایین و ناچیز به حساب می‌آید از خرید کالای خود صرف‌نظر می‌کنند و این عاملی می‌شود برای بالا رفتن قیمت‌ها بر حسب سلیقه.

در نهایت قسمت آخر یک خرید به تخفیف ختم می‌شود که بعضی افراد در گرفتن تخفیف بسیار سعی می‌کنند و حتی گاهی اوقات خریدار یا فروشنده وارد بحث می‌شوند و فروشنده تلاش می‌کند تا مشتری را قانع کند که جایی برای تخفیف وجود ندارد و سود فروش در همان مقدار اندکی از مبلغ است که مشتری توقع دارد به عنوان تخفیف از کل قیمت کاسته شود و شاید هم به خاطر اصرارهای مکرر فروشنده مبلغ ناچیزی را تخفیف می‌دهد که از نظر مشتری آن مبلغ ارزش تخفیف هم ندارد و اما دسته دیگر افراد کل مبلغ را بدون هیچ کم و کاستی می‌پردازند و تخفیف گرفتن را یک کسر شان شخصیتی می‌دانند.