کدام خودرو کار کرده را بخریم؟
میرمحمد طجوزی
قسمت دوم
در شماره قبل مختصری در مورد راه‌های اولیه انتخاب یک خودروی کارکرده خواندید.

گفته شد که ۴روش برای انتخاب یک ماشین دست دوم وجود دارد که اگر آنها را رعایت کنید، از انتخاب خود کمال لذت را خواهید برد.
1 - انتخاب مدل خودرو، سال تولید خودرو و برآورد مبلغ خودرو و منابع مالی موجود.
۲ - مشاوره و رای‌زنی با فروشنده خوردو.
3 - مشاهده سند خودرو و استعلام رسمی جهت اطمینان از عدم مشکل قانونی و قضایی.
۴ - بازدید فنی خودرو.
بازدید فنی خودرو
در مورد بازدید فنی موتور خودرو لازم است به موارد زیر توجه کنید:
درجه روغن را با گذشته مقایسه کنید. باطری خودرو را وارسی کنید و ترمز و سایر وسایل برقی را به کار اندازید و از عدم وجود برق دزدی، اطمینان حاصل کنید. بعد از اینکه تمام این کارها را انجام دادید، مقداری ماشین را جابه‌جا کنید، اگر بر روی سطح زمین روغن ریخته شده بود، حتما قید آن ماشین را بزنید؛ زیرا جز دردسر هیچ خیری برایتان نخواهد داشت.
اما شاسی را هم باید بازدید کرد، کنار چرخ بنشینید و با دو دست آنها را به بیرون و داخل بکشید و فشار دهید. لقی‌های کوچک؛ یعنی اینکه بلبرینگ‌ها همیشه مشکل دارند. از چهار گوشه خودرو آن را بلند کنید اگر صداهای کوچک از آن شنیدید، بدانید که شاسی شکسته است. البته زاویه چرخ‌ها نیز باید به دقت وارسی شود.
انحراف چرخ‌ها؛ یعنی اینکه شاسی کج است. بعد از اتمام تمام مراحل یاد شده دیگر نوبت به آخرین مرحله؛ یعنی بازبینی داخلی خودرو می‌رسد، در این هنگام تمام لاستیک‌های دور تا دور داش‌بورد، دکمه‌ها، کمربند ایمنی، پدال‌ها و هر چیزی که روبه‌روی راننده قرار می‌گیرد، باید امتحان شود. صندلی‌ها را به جلو و عقب بکشید. زیر صندلی‌ها را به دقت بنگرید. در صورتی که صندلی‌های عقب جدا می‌شوند، آنها را باز کرده و زیر آنها را بازبینی کنید. قفل‌ درها و بالابر شیشه‌ها را امتحان کنید.
فراموش نکنید سیستم‌ هوارسانی بخاری و کولر و تمام دریچه‌های آنها را وارسی کنید. چراغ‌ها را باید چندین بار روشن و خاموش کنید و از سلامت گرم‌کن شیشه عقب، اطمینان حاصل کنید.
هم‌اکنون تمام مراحل ابتدایی انتخاب یک خودرو کارکرده به پایان رسیده و نوبت رانندگی امتحانی خودرو فرا می‌رسد، هرگز خودرویی را بدون امتحان عملی خریداری نکنید. هنگام شروع به حرکت، نباید هیچ صدای غیرمعمولی شنیده شود. خودرو را در شیب‌های تند متوقف کرده و ترمز دستی را بکشید. از خودرو پیاده شده و به آن نگاه کنید. اگر خودرو هیچ حرکتی نکرد، دوباره سوار شده و آن را برانید.
هنگام حرکت، خودرو نباید به زور افتاده و ریپ بزند. لرزش‌های هنگام شروع به حرکت، نشان از ضعف و آسیب‌دیدگی موتور خودرو و سیستم انتقال قدرت دارد. دنده را بازبینی کنید و از دو به یک امتحان کنید. دنده عقب را نیز نباید فراموش کنید. صداهای ناهنجاری که در هنگام عوض کردن دنده می‌شنوید خبر از مشکلات در سیستم انتقال قدرت خودرو برایتان خواهد آورد.
بگذارید تا خوب خودرو شتاب بگیرد، آن گاه پای خود را به شدت روی پدال ترمز قرار دهید در این هنگام خودرو بدون هیچ مشکل و صدای غیرمعمولی باید بایستد. حالا می‌توانید قدرت خودرو هنگام مانورهای تند را امتحان کنید و حواستان نباید از صدای پیچ‌ها پرت شود، اگر صدایی از پیچ‌ها شنیده شد، نگاه ماهرانه یک تعمیرکار نیازمند است.
در نهایت اگر خودرو تمام امتحانات را با موفقیت پشت‌سر گذاشت، برای خرید آن هیچ گاه عجله نکنید و از پرداخت هزینه بازدید افراد کارشناس فرار نکنید؛ چراکه همیشه جان آدمی از هر چیز دیگری مهم‌تر است.
توصیه
در هنگام صحبت با فروشنده می‌توانید سوال‌هایی را که برایتان خواهیم گفت، بپرسید.
* این خودرو در گذشته چند مالک داشته است؟
آیا خودرو تصادفی هم داشته؟
در صورت وجود تصادف، می‌خواهم محل آسیب‌دیدگی را ببینم؟
آیا شما نسبت به موارد قضایی یا فنی خودروی مورد معامله، هیچ تضمینی می‌دهید؟
هرگز قبل از گرفتن جواب‌های قانع‌کننده نسبت به هیچ کار دیگری اقدام نکنید.