ایران فیلم برخورد تنگه هرمز را منتشر کرد

دنیای اقتصاد- پس از جنجال‌آفرینی پنتاگون درباره برخورد روز یکشنبه در تنگه هرمز بین شناورهای گشتی ایرانی و ناوهای آمریکایی، برخی منابع ارشد نیروی دریایی آمریکا درباره منشا تهدیدی که از آن سخن می‌گفتند، ابراز تردید کردند. این در حالی است که ایران نوار ویدئویی برخورد یکشنبه را منتشر کرده است. ایران این برخورد را رویدادی عادی و معمول توصیف کرده بود؛ اما پنتاگون مدعی بود که در این برخورد قایق‌های ایرانی سه ناو آمریکایی را در حال عبور از تنگه هرمز تهدید به انفجار کرده بودند. اکنون نیروی دریایی آمریکا درباره صحت این ادعا ابراز تردید می‌کند. فرماندهی ناوگان پنجم آمریکا در بحرین با بیان اینکه هیچ‌گونه راهی برای اطمینان از اینکه تهدیدی که از طریق رادیو به ناو دریایی آمریکا در تنگه هرمز منتقل شد از جانب قایق‌های ایران بود وجود ندارد، شک و تردید نسبت به اظهارات آمریکا درباره درگیری میان شناورهای گشتی ایرانی و ناو آمریکایی در تنگه هرمز را بالا برد.

جان گی، یکی از مقامات نیروی دریایی آمریکا در گفت‌وگوی تلفنی با خبرگزاری فرانسه گفت: هیچ‌گونه راهی برای فهمیدن اینکه این تهدید رادیویی دقیقا از کجا آمد وجود ندارد. این تهدید می‌تواند از ساحل یا کشتی دیگری که در آن نواحی بوده، آمده باشد.

وی در عین حال رفتار قایق‌های ایرانی را در قبال ناوهای دریایی آمریکا بسیار تحریک‌آمیز و خصمانه خواند.

گی گفت که این تهدید از طریق یک «مدار باز عرشه به عرشه» منتقل شده و اطمینان از اینکه از جانب قایق‌های ایرانی منتقل شده باشد، بسیار دشوار است.

با این حال وی مدعی شد که وقتی این تهدید را با توجه به رفتار ایران در نظر می‌گیرید، وضعیتی بسیار نامطلوب را برای ملوان‌های آمریکایی ایجاد می‌کند.

لیدیا رابرتسون، یکی از سخنگوهای ناوگان پنجم آمریکایی مدعی شد که ارتباطی بین این تهدیدها و آنچه وی رفتار خصمانه ایرانی‌ها خواند، وجود دارد.

وی با بیان اینکه به مدت ۲۰دقیقه شاهد رفتاری غیرعادی و خصمانه بودند، مدعی شد: این امر شامل نزدیک شدن پنج قایق با سرعت بسیار به کشتی‌های آمریکایی، مانورهای بسیار خصمانه، دریافت تهدیدهای رادیویی و انداخته شدن اشیایی از جانب این قایق‌ها در جلوی کشتی‌های ما بوده است.

رابرتسون افزود:‌ به عقیده ما، بین همه این فعالیت‌ها ارتباطی وجود دارد.

این در حالی است که روزنامه نیویورک تایمز روز چهارشنبه در گزارشی اشاره کرد که صدای منتشر شده توسط پنتاگون حاوی هیچ نوع صدای محیطی نیست که اگر از قایق‌های تندرو نشات گرفته بود، باید شنیده می‌شد.

این روزنامه گزارش داد: مقام‌های پنتاگون گفتند صدای شنیده شده در تصویر ویدئویی مستقیما قابل ردگیری به واحدهای نظامی ایران نیست، اما می‌تواند از یک رادیوی با کیفیت از یکی از قایق‌های کوچک آمده باشد.

براساس نوار منتشر شده توسط آمریکا در روز چهارشنبه، طرف ایرانی به ناو آمریکایی هشدار می‌دهد که به زودی آن را منفجر خواهد کرد و تنها پس از اخطار ناو آمریکایی در مورد گشودن آتش به روی قایق‌ها، از محل دور می‌شوند. پس از انتشار این نوار، سپاه پاسداران ایران آن را جعلی خواند و تاکید کرد که گشتی‌های نیروی دریایی سپاه به روال عادی از ناوهای آمریکایی خواستند خود را معرفی کنند و پس از آنکه آمریکایی‌ها این درخواست را برآورده کردند، هر دو طرف به راه خود ادامه دادند. از سوی دیگر، یک شبکه تلویزیونی جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه تصاویر ویدئویی مربوط به همین حادثه را پخش کرد.

در نواری که شبکه پرس تی وی پخش کرده ماموران ایرانی پس از معرفی خود، از ناوهای آمریکایی می‌خواهند خود را معرفی و شماره بدنه ناوها، موقعیت و مقصد خود را اعلام کنند و ناوهای آمریکایی، با وجود معرفی خود، تاکید می‌ورزند که در آب‌های بین‌المللی هستند و ظاهرا خود را موظف نمی دانند در مورد مقصد خود توضیحی بدهند. محتوای این نوار که به گفته پرس تی وی توسط سپاه پاسداران در اختیار این شبکه تلویزیونی قرار گرفته، با نواری که ارتش آمریکا در شامگاه سه‌شنبه انتشار داد، کاملا تفاوت دارد.

تداوم لفاظی‌ها

تردید درباره منشا تهدیدی که در فیلم پنتاگون به گوش می‌رسد و نیز انتشار تصاویر و صداهای ضبط شده از قایق ایرانی، موجب نشد که مقام‌های آمریکایی به لفاظی درباره این رویداد پایان دهند. از جمله آنکه بوش در حضور مقام‌های اسرائیلی با لحنی تندتر از آخرین اظهارنظر خود درباره این رویداد، ایران را تهدید کرد.

به گزارش روزنامه تایمز، بوش با اشاره به برخورد میان شناورهای گشتی ایرانی و ناو آمریکایی در تنگه هرمز گفت که اگر نیروهای دریایی‌ ایران به ناوهای دریایی آمریکا در خلیج‌فارس حمله کنند، تهران با «عواقبی جدی» روبه‌رو خواهد شد.

رییس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری خود در بیت‌المقدس گفت: مشاور امنیت ملی آمریکا این مساله را کاملا روشن کرده است که برای محافظت از دارایی‌های خود همه گزینه‌ها را روی میز نگه داشته‌ایم.

بوش این اتفاق را «اقدامی بسیار خطرناک» توسط ایران خوانده و علیه هرگونه تشدید تنش‌ها به تهران هشدار داد.

بوش گفت: ما آشکارا اعلام کرده‌ایم و آنها مواضع ما را می‌دانند که عواقب جدی در صورت حمله به کشتی‌های آمریکایی متوجه آنان می‌شود. توصیه من این است که این اقدام را تکرار نکنند. یکی از مقامات ارشد آمریکا نیز ادعا کرد: ایران باید پیامدهای تقابل شناورهایش با ناوهای آمریکا را بپذیرد. استفن‌هادلی، مشاور امنیت ملی جورج بوش گفت: این اقدامی تحریک‌آمیز از سوی ایرانی‌ها بود و می‌توانست به درگیری میان نیروهای ما و آنها منجر شود.

هادلی در مسیر سفر در کنار بوش به سرزمین‌های اشغالی فلسطین گفت: آنها باید بسیار محتاط باشند؛ چرا که اگر بار دیگر اتفاق بیفتد، باید عواقب آن را متحمل شوند.

وی افزود: این اتفاقی است که می‌توانست به تبادل آتش بیانجامد و به نظر ما لازم است ایرانی‌ها توجه داشته باشند در آب‌های دردسرسازی حرکت می‌کنند. رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا نیز در یک کنفرانس خبری در پنتاگون رفتار قایق‌های ایرانی را «خصمانه» خواند و گفت: آنچه ما را نگران می‌کند، اول از همه این است که تعداد این قایق‌ها پنج قایق بود و دوم اینکه آنها بیش از حد به کشتی‌های ما نزدیک شده و رفتاری بسیار خصمانه داشته‌اند.

وی با اشاره به اظهارات ایران مبنی بر اینکه آمریکا قصد دارد در طول سفر جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا به خاورمیانه از این اتفاق برای بدجلوه دادن ایران استفاده کند، گفت که حقایق کاملا آشکار است.

وزیر دفاع آمریکا گفت: من فکر می‌کنم مناسب‌ترین جواب برای این مساله اظهاراتی است که بیل کوهن، وزیر دفاع سابق آمریکا شب گذشته در تلویزیون بیان کرد.

اعتراض رسمی

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که واشنگتن به طور رسمی در زمینه مناقشه میان شناورهای گشتی ایرانی و ناو آمریکایی در تنگه هرمز به ایران اعتراض کرد.

تام کیسی، روز پنج‌شنبه گفت: ما یک یادداشت دیپلماتیک را که به طور رسمی به این اتفاق اعتراض می‌کند، آماده کرده و به سفارت سوییس در تهران ارائه کرده‌ایم که به زودی به دست مقام‌های ایرانی خواهد رسید.

کیسی از ارائه جزئیات این یادداشت اعتراض آمیز خودداری کرده و گفت: تنها می‌گویم که در این یادداشت نکاتی که ما در چند روز گذشته به طور آشکار در باره این اتفاق بیان کرده‌ایم، تکرار شده است.

سوژه انتخاباتی

از آمریکا خبر می‌رسد که نامزدهای انتخاباتی این کشور از حزب جمهوری‌خواه تلاش دارند از این رویداد و روایت آمریکایی آن به نفع خود استفاده کنند.

نامزدها در حزب جمهوری‌خواه روز گذشته تلاش کردند تمایل خود را برای به چالش کشاندن ایران پس از تحولات اخیر میان دو کشور در تنگه هرمز که شاهراه اصلی نفت خام دنیا است، اعلام کنند. با این حال این نامزدها از انتقاد از فرماندهان آمریکایی طفره رفتند که بنا به ادعاها از صدور دستور شلیک به سوی قایق‌های تندروی ایرانی که سه ناو آمریکایی را در تنگه هرمز تهدید کردند، خودداری کرده بودند.

رودولف جولیانی، شهردار پیشین نیویورک که با شبکه خبری فاکس‌نیوز سخن می‌گفت،‌ مدعی شد: به نظر من این‌گونه حوادث به ما یادآور می‌‌شود که نباید به اشتباه به ایران اعتماد کنیم. ما باید بر این امر تمرکز کنیم. نباید بگذاریم ایران به یک قدرت هسته‌ای بدل شود.

میت رومنی، فرماندار سابق ماساچوست و یکی دیگر از نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا نیز درباره این ماجرا گفت: به نظر من این اقدامی جدی بود. ایرانی‌ها به این نوع رفتار ادامه می‌دهند و ما ایران را کشوری دردسرساز می‌بینیم.

مایک‌هاکبی، پیروز رقابت‌های مجمع‌های حزبی در ایالت آیووا نیز گفت که ایران و دیگر کشورها نباید انتظار داشته باشد، واکنش آمریکا به حمله احتمالی آنها محدود باشد.

با این حال رون پل، یکی از مخالفان جنگ عراق که با وجود جذب کمک‌های مالی فراوان نتوانسته تاکنون نتایج خوبی در انتخابات به دست بیاورد، اعتقاد دارد که رقبای وی در انتخابات ریاست‌جمهوری بی‌جهت لفاظی‌های جنگ‌افروزانه از خود نشان می‌دهند.

وی تاکید کرد:‌ من می‌خواهم احتیاط بیشتری صورت گیرد و این حادثه نباید به نقطه‌ای ختم شود که ما به خاطر چنین مساله‌ای خود را آماده جنگ با ایران کنیم.