آسمان هم  رنگ محرم دارد
ملیحه سادات حسینی
همه شهر سیاه پوش سالار شهیدان است. ناصر خسرو هم این روزها حال و هوای دیگری دارد.

عکس ها: دنیای اقتصاد-حمید‌ جانی‌پور
هرجا که می‌روی پرچم‌های سیاه، سبز و سرخ به نشانه حماسه ۷۲ تن سردار دشت کربلا برافراشته شده است. همه جا پر است از داربست‌هایی که چند روز دیگر چادری بر آنها کشیده و محل برگزاری هیات عزاداری می‌شود. هیات عزاداری عشاق علی‌اکبر، متوسلین به‌قمر بنی‌هاشم، هیات فاطمیون، همراهان علی‌اصغر و ... . شهر، بار دیگر رنگ و بوی محرم به‌خود می‌گیرد. اما در میان تمام خیابان‌های شهر، آسمان خیابان
ناصر خسرو و بازار تهران عاشورایی‌تر است. این روزها اگر به قصد بازار همیشه شلوغ تهران و خیابان‌های اطرافش به‌قلب تهران سفر کنید، از بافت قدیمی‌و تخریب شده ناصرخسرو چیزی به چشم نمی‌آید، چون در و دیوار خیابان پر از پرچم‌، کتیبه، زنجیر، طبل، سنج، لباس‌سقایی، چفیه، کلاه‌خود، سپر، پرهای رنگی و... است. یکی آمده پرچم بخرد، دیگری کتیبه‌ و آن یکی پنجه‌ای برنجی که بر آن عبارت یا ابوالفضل نقش بسته است. پرچم‌های سبز با نام یااباعبدا... الحسین، سیاه با نوشته سرخ یا حسین شهید، شمائل قمربنی هاشم با فرق خونین و تیرهایی که از گوشه و کنار بر سر و رویش باریده، در پیاده‌روهای این خیابان به سختی می‌شود راه رفت. مغازه‌های کوچک و بزرگ پرچم فروشی مملو از جمعیت است. پرچمی‌که نقاشی نینوا بر آن نقش بسته است، روی دست دو نفر باز می‌شود: قیمت این دو‌چوبه 50هزار تومان است. روبه‌روی مغازه پرچم فروشان، مغازه‌هایی پر از رنگ‌های متنوع جلب نظر می‌کند، آن جا پر است از پرهای بزرگی که روی علامت نصب می‌شود. پرهای سفید، سبز، سرخ، صورتی، آبی درو دیوار مغازه‌ را پر کرده اند. این پرها همه از آفریقا و آلمان، لبنان وارد ایران می‌شوند و خریداران این پرها را به صورت کیلویی خریداری می‌کنند؛ اما از بین آنها تعداد کمی‌پر مرغوب جدا می‌شود.
برزنت‌های بی‌کیفیت داخلی!
مردمی که در شهرها زندگی می‌کنند به برگزاری مراسم عزاداری در مساجد و حسینیه‌ها قانع نیستند و به برپا کردن تکیه‌های موقت عزاداری نیز اقدام می‌کنند، موضوعی که شاید از حیث مطالعات فرهنگی برای محققان ارزشمند باشد، اما آنچه در این گزارش موردنظر است، نیازهای مردم در برپایی یک تکیه عزاداری است
محمد عابدیان بروجنی، رییس اتحادیه چادردوزان و برزنت فروشان، درباره قیمت‌های کنونی پارچه برزنتی، به افزایش حدودا ۱۰۰تومانی این کالا در هر متر طی ۱۵ روز گذشته اشاره کرد و گفت: متاسفانه برزنت‌های داخلی به دلیل وزن کمتر و تراکم و فشردگی اندک کیفیت مناسبی ندارند و در مقابل باران و برف نفوذ‌پذیر هستند و با توجه به بارش‌های امسال هیات‌های عزاداری در این زمینه با مشکل مواجه خواهند شد.
عابدیان با اشاره به وارد نکردن برزنت خارجی گفت: به دلیل گرانی نخ، کارخانه‌های سازنده برزنت هم از کیفیت کالایشان کاسته‌ و به جای 530گرم در هر متر مربع، از مقدار کمتری استفاده می‌کنند. وی قیمت هر متر مربع برزنت را از متری 1000 تا 2500تومان ذکر کرد و گفت: البته فروشندگان با توجه به نیت خیر هیات‌های عزاداری تخفیفاتی در این زمینه در نظر می‌گیرند. او به برپاکنندگان تکیه‌های عزاداری توصیه کرد که شیب بیشتری به سقف تکیه‌هایشان بدهند تا با سرازیر شدن آب به سمت پایین مانع نفوذ رطوبت در پارچه‌های برزنتی تکیه‌ها شود.
قیمت کرایه لوازم صوتی
تامین سیستم و وسایل صوتی هیات‌های عزاداری هم از طریق کرایه این ابزار از واحدهای صنفی ظروف کرایه و تجهیز مجالس صورت می‌گیرد که در این زمینه خسرو ابراهیمی‌، رییس اتحادیه این صنف، با اشاره به اینکه اعضای این صنف وسایل کرایه‌‌ای خود را در این مدت با مبالغی پایین‌تر از نرخ تصویبی و در مواردی به صورت رایگان در اختیار هیات‌ها قرار می‌دهند، گفت: در هر مجلس اجاره یک دستگاه اکو، با توجه به زمان حدودا سه ساعتی مراسم عزاداری بدون در نظر گرفتن هزینه حمل‌ونقل، هزینه نگهبان و اپراتور برای دستگاه‌های دیجیتالی و هزینه ژنراتور برق و سیم کشی، از مبلغ 25 تا 120هزار تومان متغیر است که این مبلغ به نوع اکو که معمولی، مدرن یا دیجیتالی باشد و همچنین تعداد باندها و بلندگوها بستگی دارد از دیگر وسایل موردنیاز هیات‌ها در این ایام می‌توان از فرش، بخاری، انواع ظروف و دیگ‌ها و چادر برزنت نام برد که بهتر است برای تهیه وسایل موردنظرشان به واحدهای با مجوز این صنف مراجعه کنند تا در صورت لزوم اتحادیه بتواند پاسخگوی آنها باشد.
علم سازی در حال حاضر
علامت‌سازی هنری است که از گذشته تا امروز وجود داشته است. در قلب شلوغ تهران همچنان علامت‌سازانی هستند که با ارادت ، هنر و صنعت را با ترکیب فلز و آتش نشانه‌ها به هم پیوند می‌دهند. تهران، اصفهان، شیراز و کرمان شهرهایی هست که بازماندگان هنرمندان و صنعت کاران دیروز در آن به ساخت علامت‌ مشغولند. در تهران مرکز عمده علم سازی‌ها حوالی خیابان مولوی و سه راه سیروس و بازار سید اسماعیل است. کارگاه‌های فلز کاری که سراسر این خیابان را پرکرده‌اند. طاووس، کبوتر، براق، خروس، گنجشک، شیر، تیغه‌های فلزی، سپر شمشیر تکه‌هایی از علامت است که هر کدام نشانه‌ای است. عاشورا نزدیک است و کارگاه‌ها با سرعت علامت‌ها را آماده می‌کنند. یکی برای شهرری علم پنج تیغه می‌سازد. آن یکی هفت تیغه برای دسته‌ای در نیاوران. صدای فرز و برق جوشکاری و بوی تند اسید در میان این بازار در هم می‌پیچد. قیمت‌ علم ها نسبت به کاری که آن علم برده است، متفاوت است. از 5/1‌میلیون تومان بیشتر است. بازارى پر از علامت‌هاى ۱۷ تیغه و ۲۱ تیغه ۱۴۰ کیلوگرمى، دهل، طبل، زنجیر، سنج، پرچم‌هاى رنگارنگ و کمربند علامت. «صابر محمدى» فروشنده یکى از این مغازه‌ها مى‌گوید: «این پرچم‌ها در شهرهاى اصفهان، مشهد و شیراز دوخته مى‌شود و نوشته‌هاى آنها نیز با توجه به سلیقه مشترى و تولیدکننده‌ها سفارش داده مى‌شود.» او که در مغازه خود ۲۵ نوع کار مختلف دارد که از ۶۰ تا یک تومانى تا ۶۰هزار تومان قیمت دارند مى‌گوید: «قیمت پرچم‌ها نسبت به کارى که روى آن انجام شده و کیفیت جنس کار مشخص مى‌شود.» رو به روى مغازه پرچم فروشى و روى زمین حسین رحیمى تصاویر چاپ شده امام حسین، حضرت على و حضرت عباس و حضرت على اصغر(علیه‌السلام) را مى‌فروشد. در بین پوسترهاى او سه طرح مختلف از امام حسین(ع) وجود دارد. او که روزى ۱۰۰ پوستر مى‌فروشد، مى‌گوید: «تفاوت این تصاویر و پوسترها به خاطر چاپخانه‌هاى مختلفى است که اینها را چاپ مى‌کنند.»
بازار سی دی فروشان هم این روزها داغ است. سى‌دى‌هایى با صدای مداحان مختلف و در سبک‌هاى متنوع که سى‌دى‌ها و mp۳هاى آن به قیمت‌هایی بین ۵۰۰ تا ۷۰۰تومان به فروش مى‌رسد.