۲۰ ایراد لایحه اصل  ۴۴ باقی است

سخنگوی شورای نگهبان اعلام‌کرد: تاکنون ۱۴مورد از ایرادات شورای نگهبان درخصوص لایحه اصل ۴۴قانون اساسی رفع شده، اما بیش‌از ۲۰ایراد دیگر همچنان باقی است.

به گزارش ایرنا، «عباسعلی کدخدایی» روز شنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران افزود که شورای نگهبان سعی‌ می‌کند تا آخر هفته پاسخ رسمی در این زمینه را به مجلس ارسال کند. وی همچنین تصریح کرد: لایحه اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴قانون اساسی، به دلیل کمبود فرصت برای رسیدگی «استمهال» می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: این شورا همچنین به استفساریه رییس مجلس در مورد اصل ۱۳۵قانون اساسی پاسخ داد.

وی اضافه کرد: رییس مجلس پرسیده است که اگر در مدت سه ماه، رییس‌جمهوری و مجلس به هر دلیلی نتوانند در مورد وزیری توافق کنند یا اینکه فردی را که رییس‌جمهوری معرفی می‌کند، از مجلس رای اعتماد نیاورد، آیا مهلت سه ماه قابل تکرار است؟

کدخدایی اظهار کرد: شورای نگهبان در این مورد پاسخ داده است که مطابق اصل ۱۳۵قانون اساسی، تعیین سرپرست برای بیش از سه ماه قابل تکرار نیست. لیکن در مدت سه ماه، رییس‌جمهوری می‌تواند به دفعات سرپرست تعیین کند.

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد:این شورا همچنین لایحه الحاق یک جزء به بند «هـ» تبصره «۱۳» قانون بودجه سال ۱۳۸۶کل کشور، مصوب جلسه دوم دی ماه در مجلس شورای اسلامی را در جلسه ۱۲دی ماه خود بررسی کرد و مغایر اصل ۷۵قانون اساسی شناخت.

وی افزود: بر اساس این لایحه، به دولت اجازه داده می‌شد تا مبلغ ۵۰میلیارد تومان برای زیرساخت‌های کشور در بخش مرزبانی و دولت الکترونیک هزینه کند که مجلس این رقم را به ۱۲۰‌میلیارد تومان افزایش داد.

کدخدایی اضافه کرد: همچنین محل تامین منابع این مبلغ تعیین نشده است که شورای نگهبان آن را مغایر اصل ‌۷۵قانون اساسی شناخت.

۴۳میلیون واجد شرایط رای

سخنگوی شورای نگهبان همچنین گفت که تعداد واجدین شرایط برای شرکت در انتخابات‌ ۲۴اسفند، زیر‌ ۴۳میلیون نفر است.

وی افزود: قطعا تعداد واجدین شرایط زیر ۴۳میلیون نفر هستند و ما منتظریم وزارت کشور آمار واجدین شرایط را اعلام کند، اما اگر اعلام نکند بعد از بررسی‌های کارشناسی، اعلام خواهیم کرد.

کدخدایی در پاسخ به این سوال که رییس سازمان ثبت احوال تعداد واجدین شرایط در انتخابات را ۴۳میلیون و ۸۰۰هزار نفر اعلام کرده است اظهار کرد: این آمار صحیح نیست. آمار واجدین شرایط زیر ۴۳میلیون نفر است.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در مورد سن رای‌دهندگان گفت: طبق اصلاحیه قانون انتخابات مجلس و نیز مصوبه مجلس خبرگان رهبری، سن رای‌دهندگان ۱۸سال تمام است.

۳مرحله انتخابات رایانه‌ای

سخنگوی شورای نگهبان افزود: شورای‌نگهبان تاکنون صرفا با رایانه‌ای شدن ۳مرحله از انتخابات شامل مراحل ثبت‌نام، استعلام از مراجع چهارگانه و تجمیع آرا موافقت کرده است.

کدخدایی گفت: شورای نگهبان با ثبت‌نام اینترنتی رای‌دهندگان موافقت نکرده است، اما به وزارت کشور اجازه داده است به موازات روش سنتی این روش را نیز آزمایش کند.

سخنگوی شورای نگهبان درخصوص شمارش رایانه‌ای انتخابات نیز گفت که در صورتی که دو شرط مورد نظر شورای نگهبان از سوی وزارت کشور برآورده شود، شمارش آرا به صورت رایانه‌ای صرفا در حوزه انتخابیه تهران، ری و شمیرانات خواهد بود.

سخنگوی شورای نگهبان همچنین اظهار کرد که در بررسی صلاحیت‌ها پرونده افراد اعم از حال و گذشته آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. کدخدایی این مطلب را در پاسخ به سوال خبرنگاری بیان کرد که پرسید شما گفته‌اید که در بررسی صلاحیت‌ها، ملاک «حال افراد» است. آیا درست است؟ کدخدایی پاسخ داد: من چنین چیزی را نگفته‌ام. دیگران گفته‌اند و به من نسبت داده‌اند.

سخنگوی شورای نگهبان افزود: در بررسی صلاحیت‌ها، پرونده افراد مورد بررسی قرار می‌گیرد.

خبرنگار دیگری از کدخدایی پرسید: با توجه به همسو بودن هیات‌های اجرایی و هیات‌های نظارت، نگرانی‌هایی برای اصلاح‌طلبان به وجود آمده است. تدبیر شورای نگهبان برای رفع این نگرانی‌ها چیست؟

سخنگوی شورای نگهبان پاسخ داد: ما موظف به رفع نگرانی افراد و احزاب نیستیم. بلکه ما بر اساس قوانین و مقررات انجام وظیفه می‌کنیم. وی تصریح کرد: هیات‌های اجرایی نیز مکلفند بر اساس قانون عمل کنند. تا اینجا می‌توانیم وعده دهیم که بر اساس قانون انجام وظیفه کنیم و هیچ هم کوتاه نیاییم.

کدخدایی در پاسخ به سوال دیگری درخصوص حضور نمایندگان کاندیداها در مراحل مختلف انتخابات گفت: آنچه که قانون برای حضور نمایندگان داوطلبان اجازه داده، در روز رای‌گیری تا پایان شمارش آرا است. وی تصریح کرد: نمایندگان اشخاص حقیقی فقط حق حضور دارند، آن هم بدون هیچ‌گونه حق دخالت در نظارت، اجرا و شمارش.

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: آنها فقط هر مطلبی را که به نظرشان می‌رسد می‌توانند به داوطلبی که از سوی آنها نمایندگی دارند، گزارش کنند. وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت کشور می‌تواند راسا به ایجاد میز احزاب اقدام کند، گفت: این از بحث‌های اجرایی است و ربطی به شورای نگهبان ندارد. کدخدایی افزود: اگر وزارت کشور تشخیص بدهد، از نظر ما اشکالی ندارد.