رییس‌جمهوری آمریکا گفت که بهترین راه برای حل مساله هسته‌ای ایران، یافتن راهی دیپلماتیک و استفاده از فشارهای اقتصادی است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری هند، جورج بوش، پیش از سفر ۹ روزه خود به کشورهای خاورمیانه با بیان این مطلب افزود که واشنگتن در هر صورت همه گزینه‌ها از جمله اقدام نظامی را روی میز نگه می‌دارد تا ایران را از آنچه وی تولید تسلیحات هسته‌ای خواند، بازدارد. بوش در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت گفت: ما می‌توانیم این مساله را از طریق دیپلماتیک حل کنیم و اعمال فشار باید نتیجه‌بخش باشد. البته آمریکا همه گزینه‌ها را به عنوان بخشی از سیاست خود روی میز نگه می‌دارد؛ اما بهترین راه‌حل، تشدید انزوای ایران از طریق فشار بین‌المللی است.

رییس‌جمهوری آمریکا در ادامه اظهارات خود گفت: برخی فشارهای مالی وجود دارد که ما آن را اعمال کرده‌ایم و برای تداوم اعمال آن با کشورهای دیگر همکاری می‌کنیم. شرکت‌های آمریکایی هم اکنون دخالتی در صدور کالا و ارائه خدمات به ایران ندارند.

بوش افزود: ما به همین ترتیب از شرکت‌های سایر کشورهای جهان انتظار داریم فشار قابل توجهی را به موسسات مالی ایران به خصوص آن دسته موسساتی که در زمینه اشاعه هسته‌ای دخالت دارند، اعمال کنند.

رییس‌جمهوری آمریکا با اشاره به برآورد جامعه اطلاعاتی جاسوسی ملی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران که مدعی است تهران یک برنامه هسته‌ای تسلیحاتی را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده است، گفت: پاسخ جامعه بین‌الملل باید همین باشد، چه با برآورد اطلاعات جاسوسی ملی مبنی براینکه ایران زمانی برنامه هسته‌ای داشت، موافق باشید یا خیر.

بوش روز پنج‌شنبه نیز گفت که یکی از دلایل سفرش به خاورمیانه در ماه میلادی جاری تلاش برای محدود کردن نفوذ ایران در منطقه است.

خبرگزاری یونایتدپرس اینترنشنال، گزارش داد که ایهود المرت، نخست وزیر رژیم صهیونیستی میزبان بوش و گروهش در گفت‌وگوها پیرامون برنامه هسته‌ای ایران خواهد بود.

به گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت، المرت میزبان بوش، کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکا و استفان هادلی، مشاور امنیت ملی این کشور خواهد بود. انتظار می‌رود این مقامات درباره مساله فلسطین و مفاد برآورد اطلاعات جاسوسی ملی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کنند.

یکی از مقامات دفتر نخست وزیری رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با این روزنامه گفت: اهمیت برنامه غنی‌سازی اورانیوم در ایران برای ما کمتر از مساله فلسطین نیست.

به گزارش ایسنا، آمریکا و برخی متحدان اروپایی آن مدعی‌اند که تهران تحت پوشش برنامه صلح آمیز هسته‌ای خود در تلاش برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای است و در همین راستا دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌هایی را علیه ایران اعمال کرده‌اند تا تهران را متقاعد به تعلیق فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای‌اش کنند.

واشنگتن در هفته‌های اخیر شدیدا در تلاش تصویب قطعنامه سوم شورای امنیت سازمان ملل بوده است؛ اما به دلیل مخالفت روسیه و چین، دو عضو دائم شورای امنیت که دارای حق وتو هستند، تلاش‌های آمریکا با شکست روبه‌رو شده است. اما شکست‌های مداوم آمریکا که اخیرا در بی‌نتیجه ماندن دو کنفرانس تلفنی پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به علاوه آلمان در گفت‌وگو درباره تحریم‌های بیشتر علیه ایران نمودار شد، موجب تعدیل موضع خصمانه جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا نشده است و وی همچنان مدعی خطرناک بودن ایران بوده و در تلاش برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران در ماه‌های پایانی ریاست جمهوری‌اش است.

خروج سرمایه از ایران

ایالت نیوجرسی به معدود ایالت‌های دیگر آمریکا پیوست که سرمایه‌گذاری صندوق‌های بازنشستگی را در شرکت‌هایی که با ایران تعامل می‌کنند، ممنوع کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در حال حاضر بیشتر شرکت‌های آمریکایی از انجام معامله در ایران منع شده‌اند. جان اس کورزین، فرماندار دموکرات ایالت نیوجرسی قانونی را امضا کرد که این ایالت را از خرید سهام در شرکت‌های بین‌المللی مرتبط با ایران منع می‌کند.

این اقدام به ادعای ارتباط ایران با آنچه گروه‌های تروریستی نامیده شده و اهداف هسته‌ای این کشور انجام شده است.

کورزین در این باره گفت: من به حمایت از استفاده از راه‌های اقتصادی و نه راه‌های نظامی برای تغییر سیاست ایران ادامه می‌دهم. ایالت‌های فلوریدا و کالیفرنیا نیز چنین قانونی را تصویب کرده‌اند.

براساس این لایحه امضا شده، ایالت نیوجرسی باید یک شرکت تحقیقاتی مستقل را که متخصص امنیت بین‌المللی است، استخدام کند تا مشخص شود صندوق‌های سرمایه‌گذاری این ایالت چقدر سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که با ایران روابط تجاری دارند، کرده‌اند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری ایالت نیوجرسی اخیرا ‌١٦/٢میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خود را از هفده شرکت که با سودان روابط تجاری دارند، خارج کرده‌اند.

به گزارش پایگاه اینترنتی پالیتیکس ان.جی، نیل ام.کوهن، مایک پنتر و لیندا استندر، سه عضو مجمع عمومی نیوجرسی لایحه خروج سرمایه از شرکت‌هایی که با ایران روابط تجاری دارند معرفی کردند. استندر ابراز امیدواری کرد که ‌٤٩ ایالت دیگر آمریکا در خروج سرمایه از ایران به نیوجرسی پیوسته و یک سیاست فدرال با نفوذ بین‌المللی به وجود آورند.

خروج سرمایه از کشورهایی که با ایران روابط تجاری دارند یکی از ابزارهای است که آمریکا برای اعمال فشار اقتصادی به ایران اتخاذ کرده است.