علی سرزعیم

در پی درج مقاله اینجانب در روز چهارشنبه تحت عنوان تخفیف تورم با یارانه، مسوولان محترم وزارت بازرگانی جوابیه‌ای را در روز شنبه درج کردند که انتقاداتی را نسبت به آن یادداشت اظهار می‌کرد. به اختصار به چند نکته در این زمینه اشاره می‌شود به امید آنکه روشنگر باشد. -‌ اینکه مسوولان کشور و خصوصا وزیر محترم بازرگانی ریشه‌های تورم را به درستی شناسایی کرده و در مورد هدفمند کردن یارانه‌ها اقدام کرده‌اند، جای بسی خوشبختی و خوشحالی است. اگرچه تشخیص ضرورت هدفمند کردن یارانه آنقدر در نظام سیاست‌گذاری کشور دیر صورت گرفته و آنقدر خسارات زیادی بر کشور از این جانب وارد آمده که شاید تحسین و تمجید در این مورد چندان وجهی نداشته باشد، اما نگارنده در یادداشت اولیه خود پیش از طرح نکته اصلی مقاله نسبت به گام‌های اولیه صورت گرفته در این رابطه اظهار خوشحالی کرد و آن را ستود.

-‌ اگرچه در پاسخ وزارت بازرگانی دیدگاه اولیه به نحوی تکرار شده، اما این چند سوال برای نگارنده کماکان باقی است که امید است با پاسخ‌های بعدی وزارت بازرگانی مرتفع شود. در شرایطی که قیمت جهانی برخی مواد به هر دلیل بالا رفته و این افزایش ماندگار است، چگونه می‌توان قیمت‌های گذشته را در داخل حفظ کرد؟ در کشورهای دیگر آیا مشابه همین اقدام انجام می‌شود؟ آیا افزایش یارانه برخی اقلام با سیاست درست این وزارتخانه مبنی بر هدفمند کردن یارانه‌ها سازگار است؟ مقصود از کوتاه‌مدت در پاسخ ارائه شده چه‌مدت است؛ چرا که این نگرانی وجود دارد که برخی کارها قرار است برای کوتاه‌مدت و به شکل موقت انجام شود، اما به مرور زمان جنبه دائمی به خود می‌گیرد.

-‌ اگر با دید مثبت به یادداشت مذکور نگریسته می‌شد نکته مهمی در آن نهفته بود که اخیرا متوجه شدم مقاله‌ای آکادمیک با مضمونی مشابه در نشریه انجمن اقتصاددانان آمریکا (AER) به سال ۱۹۹۳ توسط خانم «آن کروگر» تحت عنوان حلقه‌های مثبت و منفی در توسعه اقتصادی منتشر شده است. اتفاقا تمرکز این مقاله بر سلسله سیاست‌های غلط یا درستی است که در عرصه سیاست تجاری زنجیروار دنبال می‌شود. مضمون اصلی یادداشت نگارنده نیز این بود که مبادا همین روند در سیاست‌گذاری اقتصادی کشور دنبال شود.

-‌ اینجانب به‌رغم تلاش بسیار معنی آخرین جمله پاسخ وزارت بازرگانی را درنیافتم. با درونگری و کنکاش در انگیزه‌های خود متوجه شدم که انگیزه اینجانب از درج یادداشت مذکور صرفا دغدغه نسبت به اقتصاد ملی و شهروندان گرامی بوده است. اگر دوستان دیگر از وجود انگیزه‌های دیگری مطلع هستند با ذکر منبع آن را به اینجانب نیز اعلام نمایند. یادداشت‌های دیگر اینجانب موید آن است که تا جایی که دانش اقتصادی‌ام اجازه داده از اقدامات درست دولت فعلی و قبلی دفاع کرده و سیاست‌های غلط را به نقد منصفانه (لااقل از دیدگاه خود) کشیده‌ام. البته مجال نقدهای متقابل همواره در روزنامه دنیای اقتصاد باز است و طبیعی است که به دلیل نبود رابطه ارگانیک با نویسندگان یادداشت‌ها، این روزنامه آمادگی لازم برای انعکاس دیدگاه‌های متقابل را داشته و دارد.