صدمیلیون تومان ثروت بادآورده
مریم علیزاده
آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که اگر روزی از برندگان خوش‌شانس در قرعه‌کشی حساب‌های قرض‌الحسنه یکی از بانک‌های کشور یا یکی از این شرکت‌ها که برای مصرف محصولاتشان ۱۰۰ میلیون و ۲۰۰ میلیون تومان جایزه می‌دهند باشید، با پول قلمبه و بادآورده‌ای که ناگهان وارد زندگیتان می‌شود چه خواهید کرد؟

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که هنگام پخش آگهی قرعه‌کشی در تلویزیون و رسانه‌های دیگر و شنیدن جوایز ارزنده آن به فکر افتتاح حساب در آن بانک یا خرید محصول فلان شرکت بیفتید و حتی لحظه‌ای خود را به جای یکی از برندگان ببینید و در ذهن و خیالات خود برای جایزه آن نقشه بکشید. اما اگر به دور از دنیای خیال واقعا شما یکی از برندگان باشید با این ثروت بادآورده چه می‌کنید؟ ترجیح می‌دهید همه آن را یک شبه به باد بدهید یا برنامه‌ریزی دقیق و حساب شده‌ای برای آن در نظر می‌گیرد؟ تمام آن را برای خود خرج می‌کنید یا بخشی از آن را صرف امور خیریه یا کمک به افرادی از خانواده که بیش از شما به آن احتیاج دارند، می‌کنید؟ سعی می‌کنید این ثروت را به سرمایه‌ای همیشگی تبدیل کنید و از مزایای آن سال‌های سال بهره‌مند شوید یا عقیده دارید که باید تنها در زمان حال زندگی کرد و در واقع برای شما برنامه‌ریزی برای آینده مفهومی ندارد؟در این گزارش سعی شده شما را با راه و روش‌های درست و اقتصادی خرج کردن این ثروت بادآورده تا حدودی آشنا کنیم، تا از آثار آن در آینده نیز بهره‌مند باشید. فرض را بر این بگیرید که شما در قرعه‌کشی 100میلیون تومان برنده شده‌اید.
پیشنهاد ما این است در ابتدا فهرستی از نیازهای خود را که در حالت عادی از پس هزینه آنها بر نمی‌آیید و در عین حال از ضروریات زندگی شما است، تهیه و آنها را اولویت‌بندی کنید. بهتر است حدود قیمتی نیز برای آنها قائل شوید تا به بیراهه نروید. بخشی از این نیازها در جدول شماره یک آورده شده است.


خانه
در حال حاضر اصلی‌ترین و بزرگ‌ترین نیاز هر فردی مسکن است. حال که ناگهان به چنین ثروتی رسیده‌اید بهتر است ابتدا به فکر تهیه سرپناه برای خود باشید. بدیهی است که اگر بخواهید خانه‌ای لوکس و مجهز خریداری کنید شاید مجبور باشید دوبرابر این میزان هم روی پولی که برنده شده‌اید بگذارید و دیگر چیزی برای بقیه موارد نمی‌ماند. اما در حالت مطلوب می‌توانید با حدود 75درصد مبلغی که به عنوان جایزه از بانک گرفته‌اید منزلی با امکانات متوسط تهیه کنید. در جدول شماره 2 حدود قیمت آپارتمان در مناطق مختلف تهران آورده شده است.فرض را بر این می‌گیریم که شما 70میلیون تومان یعنی بخش اعظم این پول را برای خرید خانه سرمایه‌گذاری کنید. البته با در نظر گرفتن روند صعودی قیمت مسکن، شما هیچ‌گاه از این سرمایه‌گذاری پشیمان نخواهید شد.


اتومبیل
در فهرست نیازهای شما، اتومبیل در اولویت بعدی قرار می‌گیرد. شاید دیگر این فرصت پیش نیاید که این همه پول یکجا داشته باشید، پس بهتر است حال که به چنین ثروتی رسیده‌اید در این مورد هم بی‌نیاز شوید. انتخاب اتومبیل به سلیقه شما وابسته است. در حال حاضر قیمت انواع اتومبیل صفر در بازار ایران از حدود ۵/۵میلیون تومان شروع می‌شود و به ۲۰۰میلیون تومان هم می‌رسد. در جدول شماره (۳) قیمت حداقل وحداکثر برخی خودروهای ساخت داخل آورده شده است.


به نظر می‌رسد در حالت استفاده بهینه از این پول بتوانید با ۱۰میلیون تومان صاحب اتومبیلی با تجهیزات و امکانات متوسط بشوید.
پس از خرید خانه و اتومبیل می‌توان گفت اصلی‌ترین نیازهای شما برطرف شده است. از این پس دست شما برای خرج کردن مابقی پول بازتر است و بار اصلی از روی دوشتان برداشته شده است.
می‌توانید بخش کوچکی از باقی‌مانده سرمایه‌تان را به خرید برخی از لوازم زندگی که در آن احساس کمبود می‌کنید اختصاص دهید. مانند تلویزیون، یخچال و فریزر، ماشین لباسشویی، اجاق گاز و.... البته به این نکته هم توجه داشته باشید که اگر در خرید این‌گونه لوازم مدیریت صحیح اعمال نشود، در یک آن چشم باز می‌کنید و متوجه می‌شوید که تمام پول خرج شده، چرا که گاهی اوقات قیمت یک یخچال و فریزر با قیمت خرید یک اتومبیل برابر است.
رفتن به مسافرت دسته‌جمعی همراه خانواده هم خالی از لطف نیست و خاطره آن تا ابد در ذهن تک‌تک افراد خانواده ثبت می‌شود. به هر حال تمام زندگی در خانه و ماشین و تیر و تخته خلاصه نمی‌شود! اعضای خانواده به تقویت روحیه نیز احتیاج دارند که مسافرت تاحدودی به این امر کمک می‌کند.
امور خیریه
بعید به نظر می‌رسد که شما نیاز بزرگ دیگری هم داشته باشید که با وجود این پول هنوز به آن نرسیده باشید. پس بهتر است حالا که تاحدودی از شر کمبود‌های زندگیتان خلاص شده‌اید، کمی هم به فکر همنوعان خود و افراد محتاج و نیازمند باشید. خساست را کنار بگذارید و بخشی از این ثروت را برای کمک به افراد فقیر و محتاج اختصاص دهید. فراموش نکنید کمک شما هرچقدر هم که ناچیز باشد، نقطه مثبتی در کارنامه اعمال شما است و اثر معنوی آن بر زندگی شما تا ابد همراهتان خواهد بود.
پس‌انداز
فرض را بر این بگیرید که در نهایت 15میلیون تومان از پول شما باقی بماند. با آن چه می‌کنید؟ برای آن هم چاله‌ای می‌کنید یا ترجیح می‌دهید این پول را در کاری سرمایه‌گذاری کنید و به این صورت، آینده خود را هم تاحدودی تضمین کنید؟ اگر چنین است دست به کار شوید.
اگر اهل ریسک و خطر کردن هستید با تحقیق و پرس‌وجو این سرمایه را در بورس به کار بگیرید و با خرید سهام یک شرکت به سرمایه خود بیفزایید. البته این را هم توجه داشته باشید که برای سرمایه‌گذاری در بورس باید صبور بود. اما اگر اهل ریسک و سرمایه‌گذاری در این موارد نیستید و به طور کلی آدم محتاطی هستید و بی‌گدار به آب نمی‌زنید، سرمایه‌گذاری در بانک بهترین راه‌حل است.
در جدول شماره (4)، نرخ سود کوتاه‌مدت و بلندمدت برخی بانک‌های دولتی و خصوصی کشور آورده شده است و شما می‌توانید سرمایه خود را به هر کدام از بانک‌ها که مایل بودید منتقل کنید و ماهانه سود دریافت کنید.


مواردی که به آنها اشاره شد براساس نیازهایی است که شاید هر کدام از ما در زندگی خود با آن مواجه هستیم، اما بدیهی است که شاید شما نیازهای شخصی‌تر دیگری هم داشته باشید که با این میزان وجه مایل به برطرف کردن آنها باشید، اما در هر حال این نکته را فراموش نکنید که در یک چشم بر هم زدن می‌توان تمام این سرمایه را به باد داد یا با برنامه‌ریزی دقیق دائما به میزان آن افزود. پس این خوش شانسی خود را با درایت به یک فرصت ایده‌آل برای زیرورو کردن زندگی خود و خانواده‌تان تبدیل کنید و بیهوده آن را به هدر ندهید.