دنیای اقتصاد- سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان مذاکره با روسیه را درباره سامانه موشکی پیشرفته S۳۰۰ رد کرد. از سید محمد علی حسینی در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره علل تحویل ندادن سامانه S۳۰۰ به کشورمان از جانب روسیه سوال شد که سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ با بیان اینکه در جریان سفر اخیر هیات روسی به ایران مذاکره‌ای در این رابطه نشده است، گفت: گفت‌وگوهای ما با طرف روسی جنبه دفاعی دارد و کاملا در چارچوب مقررات بین‌المللی است. وی یادآور شد که این گفت‌وگوها در گذشته نیز وجود داشته و همچنان ادامه خواهد داشت.

پیش از این خبرگزاری فارس به نقل از وزیر دفاع ایران گزارش داده بود که سامانه S۳۰۰ در قالب قراردادی که در گذشته با روسیه منعقد شده، به زودی به ایران تحویل داده می‌شود.

این خبر نگرانی مقام‌های آمریکایی را در پی داشت. در واکنش به اظهارات سرتیپ مصطفی نجار، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، در مورد همکاری موشکی با روسیه، اسکات استانزل، از سخنگویان دفتر رییس‌جمهوری آمریکا، گفت که دولت وی «چشم‌انداز فروش اسلحه روسی به ایران و سایر کشورها را نگران‌کننده تلقی می‌کند.»

منابع آمریکایی نیز تایید کردند که روسیه در نظر دارد موشک‌های ضدهوایی از نوع S۳۰۰ را در اختیار ایران بگذارد.

ایالات متحده از روسیه خواسته بود تا از انجام معاملات تسلیحاتی با جمهوری اسلامی خودداری ورزد و مدعی بود در شرایط حاضر، چنین معاملاتی باعث تضعیف تلاش‌های بین‌المللی برای وادار کردن جمهوری اسلامی به قبول خواست جامعه بین‌الملل خواهد شد.

در پی ابراز نگرانی واشنگتن، منابع روسی فروش موشک‌های پیشرفته ضدهوایی ساخت آن کشور به ایران را تکذیب کردند.

روز جمعه سایت اینترنتی سازمان همکاری‌های نظامی و فنی فدرال روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «موضوع تحویل سیستم‌های موشک ضدهوایی S۳۰۰ به ایران که در رسانه‌های همگانی منعکس شده، در حال حاضر در دستور کار این موسسه قرار ندارد و مذاکراتی نیز در این زمینه با طرف ایرانی صورت نگرفته است.»

سامانه ضد موشک S۳۰۰ از جمله سامانه‌های ضد موشک پیشرفته در جهان است که می‌تواند علاوه بر موشک، هواپیماهای مهاجم را نیز سرنگون کند.

سامانه S۳۰۰ برخلاف سامانه «تور-ام۱» که فقط می‌تواند اهداف با ارتفاع پایین را شناسایی و منهدم کند، قابلیت ره‌گیری و از بین بردن اهداف مورد نظر در ارتفاعات بالا را نیز دارد.

حفاظت روسی

خبرگزاری نووستی در گزارشی تحلیلی به همکاری‌های نظامی اخیر ایران و روسیه پرداخته و تاکید کرد که تهران یک شریک استراتژیک مهم برای مسکو محسوب می‌شود.

این خبرگزاری روسی در این گزارش تحلیلی آورده است: به نظر می‌رسد که تمایل روسیه برای نشان دادن خود به عنوان قدرتی مستقل در جهان، همکاری با کشورهایی از جمله ایران را نیز تحت تاثیر قرار داده است. این امر به دنبال ارسال ۲۹ مجموعه پدافند موشکی برد نزدیک «تور-ام۱» است که پیشتر به ایران صادر شده و از نیروگاه بوشهر حفاظت می‌کند.خبرگزاری نووستی برخلاف گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر داد که توافقی برای فروختن سامانه S۳۰۰ به ایران صورت گرفته است. به‌گزارش این‌خبرگزاری طبق اطلاعات موجود، توافقات حاصل شده، اما هنوز تصمیم‌نهایی سیاسی اتخاذ نشده است.

در ادامه این گزارش تحلیلی آمده است: شاید احتمال صدور تجهیزاتی که می‌توانند تمامی اهداف هوایی مدرن را نابود کنند به ایران «برگ برنده» دیگری برای مسکو در مقابله با استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در لهستان و چک باشد.

در ادامه این گزارش تحلیلی آمده است: «تور-ام۱» که برد شلیک آن ۱۲-۱۴ کیلومتر است می‌تواند هواپیماها، موشک‌های بالدار و نیز دستگاه‌های پرنده بدون خلبان را نابود کند؛ اما این سلاحی با برد نزدیک و آخرین سیستم دفاعی در برابر اهدافی است که از دفاع S۳۰۰ گذشته باشند. خرید این مجموعه‌ها به تهران اجازه می‌دهد که یک سیستم دفاع ضدهوایی کامل، مدرن و چند مرحله‌ای (برد دور، متوسط، نزدیک) داشته باشد که مطمئنا تاسیسات مهم و استراتژیک را پوشش می‌دهد.

این خبرگزاری روسی در ادامه گزارش داد: صادر کنندگان سلاح روسی معترف شدند که برای به دست آوردن بازار سلاح ایران مبارزاتی پنهانی و آشکار وجود دارد.

میخائیل دیمیتریف، مدیر سازمان فدرال همکاری‌های فنی و نظامی روسیه در این باره گفت که روسیه رقابت شدیدی را در این زمینه حس می‌کند و نمی‌خواهد از بازار ایران خارج شود.

یکی از نمایندگان بلند پایه صنایع نظامی روسیه اعلام کرد که توافق درباره عرضه ۳۰-۴۰ مجموعه S۳۰۰ به ایران بین سازمان فدرال همکاری‌های فنی و نظامی روسیه و سازمان‌های نظامی ایران صورت گرفته است.

در ادامه این گزارش تحلیلی آمده است: به احتمال زیاد خبر چنین توافقاتی عمدا به مطبوعات راه یافته تا واکنش طرفین ذی‌نفع سنجیده شود. در صورتی که اوضاع حاد شود و یا تهدید هرگونه تحریمی وجود داشته باشد، این مساله در حد همین توافقات مقدماتی متوقف خواهد شد.

روسلان پوخوف، یک تحلیلگر روسی گفت که توافق در زمینه ارائه S۳۰۰ به ایران برای روسیه بدین معنا است که «یادداشت گور-چرنومیردین» به سطل زباله انداخته شد. (این یادداشت در سال ۱۹۹۶ بین ال گور، معاون رییس جمهوری آمریکا و ویکتور چرنومردین، نخست وزیر وقت روسیه امضا شده بود.) هنگامی که بوریس یلتسین در تلاش برای رسیدن به دوره دوم ریاست جمهوری روسیه بود و در همین راستا به حمایت آمریکا نیاز داشت، به واشنگتن وعده داد که به ایران سلاح صادر نکند. پوخوف معتقد است که توافقات موجود بدین معنااست که «ما دیگر به دهان واشنگتن نگاه نمی‌کنیم».