مدیرکل خزانه وزارت امور اقتصادی و دارایی دلیل تاخیر در پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دستگاه‌های دولتی از طریق لوح فشرده را نصب نرم‌افزارهای آن اعلام کرد و از راه‌اندازی این سیستم تا دو ماه آینده خبر داد. محمد مهدی پورطهماسب در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در مورد پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دستگاه‌های دولتی از طریق لوح فشرده، گفت: این سیستم هنوز به طور کامل راه‌اندازی نشده است، زیرا تهیه برنامه نرم‌افزاری آن تا پایان ماه گذشته به طول انجامید و به نظر می‌رسد این سیستم تا حدود دو ماه آینده راه‌اندازی شود. مدیرکل خزانه وزارت امور اقتصادی و دارایی با اشاره به اینکه در پایان آذر ماه سال جاری با دستگاه‌های مختلف برای راه‌اندازی این سیستم مذاکره کرده‌ایم، تصریح کرد: راه‌اندازی نرم‌افزار این سیستم زمانبر است، زیرا براساس آن ما یک فرمت به دستگاه‌ها داده بودیم که برنامه‌های حقوقی خود را طبق آن اصلاح کنند و این اصلاحات وارد سیستم می‌شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون همکاران ما در خزانه‌داری در حال نصب نرم‌افزارهای راه‌اندازی این سیستم در استان‌ها هستند، اظهار کرد: براین اساس خزانه‌های استان‌ها نیز می‌توانند از برنامه آن استفاده کنند. پورطهماسب استفاده از روش پرداخت حقوق و مزایای کارکنان دستگاه‌های دولتی از طریق لوح فشرده را باعث شفاف‌سازی در پرداخت‌ها دانست.به گزارش مهر، در قانون بودجه سال ۸۶ به موجب جزء ۱ بند (و) تبصره ۱۹، پرداخت حقوق کارکنان رسمی و پیمانی دستگاه‌های اجرایی کشور به استثنای وزارت اطلاعات و نیروهای نظامی و انتظامی، یعنی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی مشمول ماده ۱۶۰ قانون برنامه چهارم توسعه در ردیف ۵۰۳۹۳۳ قانون بودجه متمرکز شده است. به اعتقاد پورطهماسب، وزارت امور اقتصادی و دارایی برای انجام این اقدام کاملا تجهیز شده اما باید خود دستگاه‌ها همکاری کنند و درخواست وجوه خود را تا بیستم هر ماه ارائه دهند که پس از رسیدگی و آماده کردن در فاصله زمانی بیست و چهارم تا بیست و هشتم هر ماه به حساب بانک‌ها برای پرداخت همزمان واریز می‌شود.

همچنین خالص حقوق‌ها پس از بررسی به حساب بانک پرداخت کننده حقوق و مزایای کارکنان آن دستگاه از طریق بانک مرکزی در تهران و بانک ملی در استان‌ها واریز می‌شود و برای کسور قانونی شامل مالیات، بازنشستگی، بیمه تامین اجتماعی و بیمه خدمات درمانی در مرکز در بانک مرکزی برای سازمان‌های مربوطه حسابی باز شده و در استان‌ها در بانک ملی مرکز استان و شعبه فعال آن در سازمان امور اقتصادی و دارایی که به آن حساب‌ها به صورت همزمان واریز می‌شود.

پیش‌بینی شده در پایان هر روز مانده حساب‌ها نیز به حساب این سازمان‌ها منتقل شده و مالیات‌ها نیز مستقیما به حساب درآمد عمومی کشور می‌رود و سایر کسور که مربوط به بدهی کارکنان است در وجه حساب دستگاه پرداخت نمی‌شود و خود دستگاه مستقیما سایر کسور را پرداخت می‌کند.