درآمد 25هزار میلیارد تومانی
میترا یزدچی
انسان در طول قرون متمادی همواره به دنبال کسب بیشترین آسایش بوده و در این راه از هیچ کوششی دریغ نکرده است؛ اما در نیمه‌راه دستیابی به بالاترین و بیشترین موفقیت‌های زندگی مدرن، دچار سرخوردگی شده و به دنبال راهی برای فرار از توسعه زندگی شهری و مدرن به دامان طبیعت گریخته است.

سبلان، بام اردبیل، سال‌هاست به‌پای گردشگران نشسته است
شاید به همین دلیل است که گردشگری که زمانی آنقدر محدود بود که سیاحان از سفرهای خود کتاب‌ها می‌نگاشتند و معروف می‌شدند، امروز جزء نیازهای اولیه خانواده‌ها قرار گرفته است.
از طرفی گردشگری آنقدر متنوع شده که هر کشوری سعی دارد از کوچک‌ترین قابلیت‌های طبیعی و حتی ایجاد قابلیت‌های جدید در جلب گردشگران بهره‌ گیرد. گویی این عرصه همانند مسابقه‌ای شده که تمام کشورها به دنبال جذب بیشترین گردشگر هستند.
با این اوصاف عجیب نیست که در بعضی از کشورها درآمد گردشگری بیشترین رقم سرانه آنها را به خود اختصاص داده و با عناوین مختلفی مانند صنعت سبز حتی نشانه پیشرفت کشورها شده است.
کشور ما نیز به دلیل داشتن قابلیت‌های متعدد و متنوع در کلیه حوزه‌های گردشگری، میراث‌فرهنگی و صنایع دستی همواره در دنیا شناخته شده بوده و هست هرچند که طی سال‌های پس از انقلاب به دلیل هجمه سیاسی و تبلیغاتی غرب نتوانسته به خوبی وارد مسابقه جلب گردشگر شود.
اما از آنجایی که ایرانیان همیشه به ذکاوت و تیزهوشی معروف هستند، پس از اتمام جنگ تحمیلی و آغاز دوران سازندگی در تمام جنبه‌های اقتصادی شروع به فعالیت کردند و به‌رغم اینکه گردشگری در اولویت‌های آخر قرار داشت، ولی بالاخره مورد توجه دولت قرار گرفت و تا سطح معاونت رییس‌جمهوری بالا آمد. این تحولات تا آنجایی رخ داد که امروز رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، از سرمایه‌گذاری کلان داخلی و خارجی در این حوزه خبر می‌دهند.
اسفندیار رحیم مشایی، با اشاره به جذب 25هزار میلیارد تومانی طی 5 سال آینده، مهم‌ترین ملاقات‌های خود را با سرمایه‌گذاران عنوان کرده و می‌گوید: در اتاق بنده به روی سرمایه‌گذاران باز است و اولین ملاقات‌ها به آنها اختصاص دارد.
وی که حدود یک سال و نیم است معاونتی برای سرمایه‌گذاری‌ها اختصاص داده می‌افزاید: در بودجه ۸۷، درصدی از اعتبارات عمرانی استان‌ها الزاما به گردشگری اختصاص پیدا کرده چرا که گردشگری جزو محورهای توسعه کشور قرار دارد.
معاون رییس‌جمهوری، حتی توسعه گردشگری را پاسخگوی نیازهای ارزی و ریالی کشور دانسته و می‌گوید: در پروژه‌های گردشگری باید تمام دستگاه‌های اجرایی کشور مانند نیرو، مخابرات، حمل‌ونقل و ... همکاری کنند تا به نتیجه برسیم.
مشائی، تصویب مناطق نمونه‌ گردشگری کشور را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های دولت نهم عنوان و اظهار می‌دارد: تاکنون ۶۰۰منطقه نمونه گردشگری تصویب شده است و در سفرهای جدید استانی از ۱۰۰۰منطقه هم عبور می‌کند.
وی که معتقد است طی 10 سال آینده سیل گردشگران به ایران سرازیر می‌شود، نبود امکانات پذیرایی را‌ مهم‌ترین دغدغه خود عنوان کرده و ادامه می‌دهد، ما حداقل به 1000 هتل با درجات بالا و استانداردهای روز دنیا نیاز داریم که به جز هتل‌ها و هتل آپارتمان‌های با درجات کمتر پذیرای گردشگران باشند.
معاون رییس‌جمهوری خاطرنشان می‌سازد: پروژه‌های سال آینده سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در حدی است که در طول تاریخ ایران مشابهی نداشته است.
گردشگری، خون تازه در رگ‌های اقتصادی کشور
برای کشوری که سالیان سال اولین و بیشترین منبع درآمدش از نفت بوده، دست کشیدن از این سرمایه هنگفت سخت است. با این وجود به نظر می‌رسد دولت نهم می‌خواهد سایر راه‌های اقتصادی را برای کسب تجربه هم که شده امتحان کند.
ایجاد معاونت سرمایه‌گذاری و طرح‌ها در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یکی از اقدامات دولت نهم در توسعه صنعت گردشگری و جلب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی به عرصه بکر اقتصادی ایران است.
سیدحسن موسوی، معاون سرمایه‌گذاری و طرح‌های سازمانی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهتمام و توجه دولت در جذب سرمایه های داخلی و خارجی طی دو سال گذشته را باعث پیامدهای مثبت و قابل توجهی خوانده و می‌گوید: حضور مسوولان و دست‌اندرکاران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در اجلاس‌های بین‌المللی، جلب اعتماد و اطمینان بخشی به سرمایه‌گذاران، گواه آن است که اهداف گردشگری کشور زودتر از برنامه‌های پیش‌بینی شده دولت محقق خواهد شد.
وی ایجاد معاونت سرمایه‌گذاری و طرح‌ها را نیز در تسریع اقدامات اقتصادی دولت و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری موثر دانسته و می‌افزاید: افزایش تسهیلات یارانه‌ای، افزایش مدت زمان بازپرداخت وام‌های گردشگری به 10 سال، معافیت طرح‌های گردشگری از پرداخت عوارض تغییر کاربری، عضویت در کمیسیون اقتصادی دولت، عضویت در هیات امنای صندوق ذخیره ارزی و حجم اعتبار شش هزار میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری برای توسعه پایدار این بخش تنها بخشی از اقدامات انجام شده است.
مازندران و جذب ۲۰میلیون گردشگر
در اواخر هفته گذشته و در آستانه عید سعید غدیر، مازندران زادگاه رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاهد اقدامات قابل توجه مقامات استانی و کشور در صنعت گردشگری بود. کلنگ‌زنی 23 پروژه، افتتاح 6 پروژه، ارائه گزارش 64 پروژه و آماده سازی طرح مطالعه 21 پروژه گردشگری و تحویل آن به معاون رییس‌‌جمهوری از جمله اقدامات پیش‌بینی شده است. استاندار مازندران معتقد است طی دو سال آینده این استان به تنهایی قابلیت جذب 20میلیون گردشگر را دارد.
شفقت، استاندار مازندران با اشاره به سفر سالانه ۱۲ تا ۱۵میلیون گردشگر به این استان در رابطه با قابلیت‌های مازندران می‌گوید: ده‌ها پارک، کوهستان، چشمه‌های آب معدنی، ۳۴ کیلومتر ساحل دریا، میراث فرهنگی و... باعث شده مازندران یکی از استان‌های موفق کشور در جذب گردشگران به خصوص طبیعت گردان باشد.


وی نبود امکانات ترابری و حمل‌ونقل را معضل توسعه گردشگری این استان می‌داند و می‌گوید: با وجود عزم دولت و حضور فعال بخش‌خصوصی در توسعه گردشگری،‌ هنوز مشکلات حمل‌ونقل تهدیدی برای اجرایی شدن طرح‌های توسعه استانی است و امیدواریم با اجرای مصوبات دولت در ایجاد اتوبان شمال کشور، از اردبیل به خراسان، راه‌آهن قائم شهر به رشت، ایجاد راه ساحلی که پایلوت آن در رامسر به تنکابن در حال احداث است، ۴ بانده شدن راه‌های داخلی مازندران، کمربندی شدن کلیه‌ راه‌های استان، بسیاری از مشکلات برطرف می‌شود ولی تاکنون اعتباری برای اجرایی شدن‌ آنها به دست ما نرسیده است.
عدالت‌ورزی دولت نهم با توسعه گردشگری
گردشگری به دلیل تنوع ایجاد مشاغل و درگیری تمام وزارتخانه‌ها در ردیف صنایع قرار گرفته است و شاید به همین علت است که دولت در صدد توسعه آن برآمده تا برای تمام اقشار جامعه سودرسانی کند.
البته نباید فراموش کنیم مهمترین رکن توسعه گردشگری هر کشوری فرهنگ‌سازی و باور آحاد جامعه است و کشور ما نیز نباید از این مهم غافل باشد. رسانه ملی، مطبوعات، کتب تخصصی گردشگری، ایجاد پایگاه‌های اطلاع‌رسانی به زبان‌های مختلف هر چقدر افزایش یابند باز هم کم است؛ چرا که کشور ما باید بداند در مقابل غول‌های تبلیغاتی و خبری که سالیان سال گوش مردم دنیا را با اخبار منفی و هجمه علیه ایران پر کرده‌اند قرار گرفته است. پس باید پیش از هر اقدامی به فکر تنویر افکار عمومی و نهادینه کردن فرهنگ سفر در ایران بود؛ چرا که در غیر این صورت هیچ سرمایه‌گذاری نمی‌تواند ساختار فکری جامعه را بازسازی کند.