تفسیرهای کریسمسی

این روزها، ایام کریسمس است و نقش این جشن مهم در زندگی مسیحیان جهان، از جمله در آلمان، از موضوعاتی بوده که مفسران نشریات آلمان به آن پرداخته‌اند. یک روزنامه محلی در این باره می‌نویسد: «در ایام کریسمس، کلیساها پر از مردم هستند. جشن میلاد مسیح، رویدادی است که هیچ کجای جهان نمی‌توان به آن بی‌اعتنا بود و نادیده گرفت، حتی در چین و قطب شمال هم کریسمس را جشن می‌گیرند.

در آلمان پرسش‌هایی پیرامون انجیل، ایمان، معنای زندگی و خدا، بیش از پیش ذهن انسان‌ها را به خود مشغول می‌کند، سوای آنکه این انسان‌ها خود درباره این پرسش‌ها چه نظری دارد. پرداختن روزافزون به این پرسش‌ها در قالب‌های مخالف، از میزگردها گرفته تا نشریات و کتاب‌هایی تخصصی شاهدی است بر این مدعا. شاید علت امر این باشد که جامعه‌ای که روز به روز پیرتر می‌شود، با شدت و علاقه‌ بیشتری به پرسش‌های معنوی و روحی می‌پردازد.»

در تفسیر روزنامه در این باره آمده است: «کریسمس به ما این فرصت را می‌دهد که لحظه‌ای تامل کنیم و به کم و کیف نگرانی‌هایمان پی‌ ببریم. شاید بسیاری از ما متوجه شویم که خشم و برافروختگی ارزش آن را ندارد و در زندگی چیزهای مهم‌تری هستند. کسانی که با دیدی مثبت به سراغ مسائل می‌روند، قدر زندگی‌شان را می‌دانند، به‌رغم وجود تمامی موانع و تلخی‌ها.»

روزنامه دیگری نیز یکی از تفاسیر خود را به این موضوع اختصاص داده و می‌نویسد: «به‌رغم تمامی گفته‌های بدبینانه باید اذعان داشت که بسیاری از مردم از فرا رسیدن ایام کریسمس خوشحال هستند. کریسمس بر خلاف برخی نظرات آنچنان توام با استرس نیست. انستیتوی تحقیقات سکته قلبی در لوودویگزهافن در پی پژوهش‌های خود به این نتیجه رسیده است که خطر بروز سکته قلبی در روزهای کریسمس به مراتب کمتر از روزهای دیگر سال است. البته این نتیجه، خود پژوهشگران را نیز شگفت‌زده کرد که آنان نیز تا اندازه‌ای تحت‌تاثیر بدبینی‌های معمول قرار گرفته بودند.»

یک مفسر معتقد است: «صلح روی زمین؟ حتی اگر ما در کمال تواضع صلح را غیاب جنگ تلقی کنیم، نیازی نیست تا به دوردست‌ها بنگریم تا پی ببریم که بشریت تا صلح فرسنگ‌ها فاصله دارد. صلح یعنی حفاظت و امنیت، چیزی که انسان از همان آغاز در تلاش رسیدن به آن بوده است. اما این خود بشریت است که مانع رسیدن به آن می‌شود. صلح میان انسان‌ها، گروه‌ها، اقوام و کشورها می‌تواند فقط بر نظم و عدالت استوار باشد و مسیحیت افزون بر این، عامل نوع‌دوستی را به این داستان افزوده است. شاید در نگاه اول منتاقض به نظر آید؛ اما برای رسیدن به صلح در جهان باید جنگید، چه به معنای واقعی و چه به معنای مجازی کلمه.» و در پایان نگاهی می‌اندازیم به تفسیر روزنامه اسلینگر که در آن از جمله آمده است: «امسال هم در جشن کریسمس می‌بینیم که رشد اقتصادی و ثروت، فراخوان‌های اخلاقی و تلاش‌های اداری و دفتری به تنهایی نمی‌توانند به‌طوری قاطع و موثر مانع آن شوند که جامعه‌ای متمدن به تدریج به دوران بربریت بازگردد. درهایی که به رمز همزیستی انسان‌ها راه دارند، در حقیقت تنها از درون باز می‌شوند. شاید انسان‌ها بتوانند به چیزی پی‌برند که با تکیه بر منطق بازار، قابل درک نیست و آن اینکه روح و عشق و فروتنی، ثروت‌های واقعی هستند.»