در حالی که سرانه بهداشت و درمان ایرانی‌ها از سرانه مردم کشور جنگ‌زده افغانستان کمتر است، معاون وزیر رفاه و تامین اجتماعی گفت: به طور قطع افزایش سرانه درمان در دولت تصویب نخواهد شد. به گزارش ایسنا، عبدالرحیم بنکدار گفت: شوراى‌عالى بیمه رقم جدید سرانه درمان ۵هزار و ۵۰۰تومان را به دولت ارائه کرده است و در این شورا نمایندگان وزارت بهداشت، وزارت کار و امور اجتماعى، وزارت امور اقتصادى و دارایى، وزارت رفاه، سازمان نظام پزشکى و معاونت برنامه‌ریزى و نظارت راهبردى ریاست‌جمهورى حضور دارند. بنابراین افزایش سرانه درمان از سوى برخى افراد، برخلاف مسیر قانونى است و دیگر اینکه با توجه به سیاست بودجه‌نویسى دولت به هیچ وجه قابلیت اجرایى ندارد.

وى افزود: از دیگر تبعات افزایش سرانه درمان این است که سازمان تامین اجتماعى با توجه به پوشش ۲۸‌میلیون نفرى خود نمى‌تواند، به تعهدات بیمه‌اى خود عمل کند و از سوى دیگر هزینه درمان افرادى که به صورت خویش‌فرما بیمه هستند، نیز افزایش مى‌یابد. بنابراین طرح این مساله، غیرکارشناسى و غیراجرایى است و به طور قطع به تصویب دولت هم نخواهد رسید. بنکدار اظهار کرد: با افزایش سرانه، نباید تعرفه‌هاى درمانى افزایش یابد، بلکه پیشنهاد افزایش سرانه درمان براى این است تا خدمات پوشش بیمه‌اى توسعه پیدا کند و همچنین عدالت درمانى نیز براى همه برقرار باشد. در همین حال، رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران با انتقاد از بی‌توجهی تصمیم‌گیران به مشکلات حوزه سلامت، اظهار کرد: سرانه بهداشت و درمان ایرانی‌ها از سرانه کشور جنگ‌زده افغانستان کمتر است.

ایرج خسرونیا در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: وجود تبعیض در حوزه سلامت باعث می‌شود که تصمیم‌گیران در تعیین سرانه بهداشت و درمان، هرگز با مشکلات و دردهای مردم عادی در مراجعه به مراکز درمانی آشنا نباشند و در نتیجه این سرانه هیچ وقت واقعی تعیین نمی‌شود. وی ادامه داد: اگر مردم عادی ۷۰‌درصد از هزینه‌های درمانی را به‌رغم داشتن دفترچه بیمه پرداخت می‌کنند، این مساله نشان می‌دهد که هنوز مشکلات این بخش را باور نکرده‌ایم و نخواسته‌ایم واقع‌بین باشیم.خسرونیا، افزایش ۱۰‌درصدی سرانه را ناکافی دانست و گفت: وقتی تورم ۲۰‌درصد است، افزایش ۱۰‌درصدی سرانه هیچ مشکلی را حل نمی‌کند. رییس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، با طرح این سوال که چرا سرانه بهداشت و درمان در کشور حتی از کشور جنگ زده افغانستان هم پایین‌تر است، افزود: یکی از علل عدم‌موفقیت در پیشگیری و درمان بیماری‌های واگیردار، نبودن بودجه کافی در این بخش است.