سیاست خارجی بوش در حال سقوط آزاد

ناکامی اسرائیل‌ در تحریک آمریکا علیه ایران

دنیای اقتصاد-گزارش جاسوسی آمریکا نه تنها صهیونیست‌ها، بلکه جناح جنگ‌طلب هیات حاکم آمریکا را نیز ناامید و حتی عصبانی کرده است. جان بولتون، نومحافظه‌کاری خبرساز و نماینده سابق ایالات‌متحده در کاخ سفید که پیشتر در این واکنش‌ها به گزارش اطلاعاتی، ابتدا آن را زیر سوال برده و بعد آن را کودتایی سیاسی علیه جورج بوش توصیف کرده بود، اکنون حملات خود را متوجه رییس سابق خود کرده است.

وی به هفته‌نامه اشپیگل گفته است: سیاست خارجی آمریکا در حال سقوط آزاد است. چون رییس‌جمهوری، علیه برداشت خود عمل کرده و تحت‌نفوذ کاندولیزا رایس قرار دارد. بولتون، رایس را مجری دیدگاه‌های بوروکرات‌های لیبرال آمریکا در زمینه سیاست خارجی توصیف کرد و گفت: بوش به اندازه کافی بر کار وی نظارت ندارد و این یک اشتباه است. برای اقدام نظامی علیه ایران

اسرائیل در تحریک واشنگتن ناکام ماند

دنیای اقتصاد- یک وزیر کابینه اسرائیل گفت: این رژیم نتوانسته است آمریکا را متقاعد کند که برنامه هسته‌ای ایران یک تهدید جدی و فوری است.

آوی دیختر تصریح کرد: ما باید بپذیریم که اسرائیل در متقاعد کردن رهبران آمریکا به این حقیقت که تهدید تسلیحات ایران فوری و مهم است، موفق نشده است.

وزیر امنیت داخلی اسرائیل اظهار کرد: به نظر می‌رسد آنچه ما به آنها گفتیم و روشی که آن را ارائه کردیم، به اندازه کافی متقاعدکننده نبوده است.

وی گزارش اخیر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا را در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران «سوءبرداشتی» نامیده که می‌تواند به راه افتادن یک جنگ منطقه‌ای منجر شود.

در گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا که حدود ده روز پیش منتشر شد، آمده که ایران برنامه هسته‌ای نظامی خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده و برای دستیابی به اورانیوم غنی‌شده مورد نیاز برای ساخت سلاح اتمی حداقل تا دو سال دیگر به زمان نیاز دارد.

در این گزارش همچنین پیش‌بینی شده که به خاطر مشکلات فنی این امر (غنی کردن اورانیوم مورد نیاز برای ساختن بمب) تا سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ محقق نشود، اما وزیر اسرائیلی با انتقاد از این ارزیابی مدعی شد که درک نکردن تهدید ایران مانند درک نکردن خطر حمله مصر و سوریه به اسرائیل در سال ۱۹۷۳‌میلادی است.

دیخترافزود: این وظیفه اسرائیل است که با ارائه اسناد و اطلاعات تازه به ایالات متحده نشان دهد که در ارزیابی خود «دچار اشتباه محاسباتی شده است.»

این اولین‌بار نیست که مقام‌های اسرائیلی در برابر گزارش اخیر سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا موضع می‌گیرند. هفته گذشته ایهو د اولمرت، نخست وزیر اسرائیل، ایران را کشوری «همچنان خطرناک» نامید و از قدرت‌های جهانی خواست مانع دستیابی این کشور به سلاح هسته‌ای شوند.

انتقاد تل‌آویو از رویکرد جدید کاخ سفید به برنامه هسته‌ای ایران در حالی ایراد می‌شود که آمریکا و رژیم صهیونیستی با برگزاری نشست مشترک اطلاعاتی برای ارزیابی برنامه‌های هسته‌ای ایران موافقت کردند.

روزنامه اسرائیلی «هاآرتص» خبر داد که آمریکا و اسرائیل برای نشستی قریب‌الوقوع درباره آنچه دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای نامیده شد، به توافق رسیدند.

قرار است این نشست با حضور کارشناسان دو طرف در زمینه مسائل هسته‌ای ایران برگزار شود.

بنا‌بر‌این گزارش، این اسرائیل بوده است که در پی غافلگیری از گزارش اخیر نهادهای اطلاعاتی آمریکا، پیشنهاد برگزاری نشست مشترک را ارائه کرده است.

ایهود باراک، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی با ایده برگزاری این نشست در سطح نه چندان بالای سیاسی موافقت کرده است تا از اتخاذ مواضع سیاسی و رسمی در قبال تفسیر اطلاعات پرهیز شود.

منابع اطلاعات دفاعی اسرائیل هفته گذشته اعلام کردند، اسرائیل درباره ۹۰تا ۹۵درصد گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا از جمله تاکید بر این امر که ایران برنامه هسته‌ای خود را در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده، متقاعد شده است.

در این نشست قریب‌الوقوع، روسای سازما‌ن‌های سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل، موساد، نیروهای هوایی و کمیته‌های انرژی اتمی حضور دارند.

از طرف آمریکا نیز مسوولانی از آژانس اطلاعات مرکزی، سرویس‌های اطلاعاتی پنتاگون، وزارت انرژی و شورای اطلاعات ملی حضور خواهند داشت.

آسوشیتدپرس نیز گزارش داد: هیاتی از مقام‌های اطلاعاتی رژیم صهیونیستی برای متقاعد کردن دولتمردان آمریکا درباره ادعاهای خود در مورد خطر برنامه هسته‌ای ایران رهسپار واشنگتن شدند.

مقام‌های امنیتی صهیونیست که خواستند نامشان فاش نشود با اعلام این خبر گفتند که سفر این هیات به آمریکا هفته گذشته به صورت ناگهانی برنامه‌ریزی شد. این مقام‌ها در عین حال از نوع اطلاعاتی که هیات قرار است به مقام‌های آمریکا ارائه کند، اظهار بی‌اطلاعی کردند.

آنها همچنین گفتند اکثر اعضای این هیات را افسران اطلاعاتی نظامی تشکیل می‌دهند.

علاوه‌براین، آمریکا و رژیم صهیونیستی قرار است نشست رسمی مشترکی را اوایل ژانویه درباره ایران برگزار کنند که ریاست طرف اسرائیلی را «شائول موفاز»، مسوول گفت‌وگوهای راهبردی رژیم صهیونیستی و آمریکا برعهده خواهد داشت.

در عین حال روزنامه فرامنطقه‌ای الحیات در مقاله‌ای با اشاره به گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران و تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای بی‌اثر کردن آن نوشت: اسرائیل در قبال برنامه‌های هسته‌ای ایران به مظلوم‌نمایی متوسل شده و قصد دارد طبق شیوه قدیمی خود وانمود کند در مقابل ایران قربانی شده است.

روزنامه الحیات چاپ لندن در مقاله‌ای تحت عنوان: «گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره برنامه‌های هسته‌ای ایران، اسرائیل را در بحران فرو برده» نوشت: مسوولان اسرائیلی اکنون با گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا مواجه شده‌اند که کاملا با ادعاهایشان که مدعی شده بودند ایران در پایان سال ۲۰۰۸ یا ابتدای سال ۲۰۰۹ میلادی به نقطه غیرقابل بازگشت در ساخت بمب هسته‌ای می‌رسد، تناقص دارد.

الحیات با اشاره به فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در عرصه‌های امنیتی، سیاسی، نظامی و تبلیغاتی برای خنثی کردن تاثیر این گزارش نوشت: پس از انتشار این گزارش کابینه امنیتی تشکیل جلسه داد و دستگاه اطلاعات خارجی خود موساد را مامور تهیه گزارش جدیدی کرد که بتواند ادعاهای تل‌آویو علیه تهران را به اثبات برساند.

این مقاله به فعالیت‌های نظامی این رژیم برای مقابله با فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران اشاره می‌کند و می‌افزاید: اسرائیل بیش از ۴‌میلیارد دلار برای توانمندی‌های بخش نظامی خود جهت آنچه آمادگی این رژیم برای حمله نظامی به ایران نامیده می‌شود، اختصاص داده است و در حال حاضر سرگرم ساخت ماهواره جاسوسی جدیدی است که بتواند عکس‌هایی از داخل برخی تاسیسات و مراکز هسته‌ای ایران تهیه کند.

این مقاله با بیان اینکه تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای خنثی کردن گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا درباره ایران تنها محدود به فعالیت‌های این رژیم در عرصه امنیتی و نظامی نمی‌شود، افزود: در عرصه سیاسی وزارت خارجه اسرائیل گزارشی را تهیه و منتشر کرد مبنی بر اینکه ضعف سیاسی بوش، مانع از آن می‌شود که بوش بتواند دست به اقدامات جسورانه‌ای برای مقابله با پرونده هسته‌ای ایران بزند به طوری که سرویس‌های امنیتی اسرائیل گزارش اخیر آمریکا را «آخرین میخ بر تابوت حمله نظامی احتمالی آمریکا علیه ایران» توصیف کردند. به گفته این منابع، موضوع حمله آمریکا به ایران، پایان‌یافته تلقی می‌شود و از هم‌اکنون تمامی مسائل به مجازات‌های بین‌المللی پیوند خورده است به این امید که بتواند مانع فعالیت غنی‌سازی اورانیوم ایران شود.

نویسنده این مقاله به شیوه تبلیغاتی رژیم صهیونیستی علیه ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: اسرائیل در عرصه تبلیغاتی به شیوه قدیمی در قبال ایران متوسل شده و قصد دارد این طور وانمود کند که قربانی شده است؛ روشی که در جنگ سال ۱۹۶۷در پیش گرفت و در آن زمان تبلیغ کردند که عرب‌ها می‌خواهند همه آنها را به دریا بیندازند. اکنون نیز این حربه را در مقابل ایرانی‌ها به کار می‌برند و تبلیغ می‌کنند که ایران قصد نابودی اسرائیل را دارد و باید این کشوردر مقام دفاع از خود بر آید.