جزئیات سهمیه‌ها در دوره چهار ماهه

نیاز ۱/۱میلیارد دلاری برای واردات بنزین

بنزین ۴۵۰ تومانی یا ۷۰۰ تومانی؟

دنیای اقتصاد- دور جدید سهمیه‌بندی بنزین که قرار است از اول دی ماه آغاز شود، در خصوص خودروهای شخصی، با دور پیشین دو تفاوت اساسی دارد:. میزان سهمیه ماهانه از ۱۰۰ لیتر به ۱۲۰لیتر افزایش یافته و دوره شارژ کارت‌ها هم از ۶ ماه به ۴ ماه کاهش یافته است.

سهمیه بنزین موتورسیکلت‌ها هم افزایش یافته است، ولی سهمیه تاکسی‌ها کاهش خواهد یافت. در دور جدید، سهمیه تاکسی‌های بنزین‌سوز ۷۰۰ لیتر و سهمیه تاکسی‌های دوگانه‌سوز ۴۰۰لیتر خواهد بود که البته قرار بود بسیار کمتر از این مقدار باشد.

همزمان، مرکز پژوهش‌های مجلس از نیاز مجدد برای واردات بنزین به میزان ۱/۱میلیارد دلار خبر داده و در خصوص بنزین آزاد نیز هشدار داده است که اگر قیمت این نوع بنزین آن گونه که گفته می‌شود در سطح ۷۰۰تومان تعیین شود، با قیمت بازار سیاه آن که حول و حوش ۳۰۰ تا ۴۵۰تومان است، قابلیت رقابت نخواهد داشت. جزئیات سهمیه‌های بنزین در دور دوم سهمیه‌بندی

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران، سهمیه جدید بنزین خودروها در دور دوم سهمیه‌بندی را اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است: متوسط مصرف روزانه در طول دوره سهمیه‌بندی ۵۹‌میلیون لیتر شده که نسبت به مقدار ۵/۷۵‌میلیون لیتر مدت مشابه سال قبل ۲۲‌درصد و نسبت به ۸۳‌میلیون لیتر برنامه غیرسهمیه‌ای سال جاری ۲۹‌ درصد کاهش یافته است.

این اطلاعیه می‌افزاید: به اطلاع کلیه دارندگان محترم خودرو و موتورسیکلت می‌رساند براساس تجربیات حاصله از دوره شش ماهه سهمیه‌بندی بنزین، تغییراتی به شرح زیر از ابتدای دی ماه سال جاری در نحوه اختصاص سهمیه به خودروها و موتورسیکلت‌ها اعمال می‌شود:

۱ - سهمیه بنزین خودروهای سواری شخصی از ابتدای دی ماه سال جاری تا پایان فروردین سال ۸۷ (چهارماه) به ازای هر ماه ۱۲۰ لیتر (جمعا ۴۸۰ لیتر) بطور یکجا لحاظ می‌شود. باقیمانده سهمیه مصرف نشده از دوره اول نیز به صورت کامل به دوره دوم انتقال خواهد یافت.

۲ - سهمیه بنزین موتورسیکلت‌ها از ابتدای دی‌ماه جاری ماهانه ۳۶ لیتر خواهد بود.

۳ - سهمیه بنزین وانت‌های نوع ۲ که در دوره قبل ماهانه ۴۵۰ لیتر در نظر گرفته شده بود از ابتدای دی‌ماه سال‌جاری ماهانه ۴۰۰ لیتر لحاظ می‌شود. ضمنا سهمیه وانت‌های نوع یک کماکان ماهانه ۶۰۰ لیتر است.

۴ - سهمیه بنزین تاکسی‌های بنزین‌سوز از ابتدای دی ماه سال جاری ماهیانه ۷۰۰ لیتر خواهد بود.

۵ - سهمیه بنزین تاکسی‌های دوگانه‌سوز از ابتدای دی ماه سال جاری ماهانه ۴۰۰ لیتر منظور می‌شود.

همچنین بر اساس تصمیمات متخذه جهت روان‌سازی سوخت‌گیری خودروهای یاد شده، بیشتر جایگاه‌های عرضه گاز طبیعی (CNG) با هماهنگی لازم صرفا به سوخت‌گیری تاکسی‌ها اختصاص خواهند یافت.

۶ - همچنین سهمیه قابل توجهی برای استفاده بنزین خودروهای عمومی روستایی در نظر گرفته شده است که از طریق فرمانداری‌ها اختصاص می‌یابد.

دولت حداقل ۱/۱‌میلیارد دلار برای واردات بنزین نیاز دارد

همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس با بررسی طرح نمایندگان مجلس برای عرضه بنزین با قیمت آزاد اعلام کرد: عرضه بنزین آزاد با قیمت لیتری ۷۰۰ تومان در کشور در مقایسه با قیمت هر لیتر بنزین در بازار سیاه که بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ تومان است، قابلیت رقابت ندارد.

این مرکز در گزارشی کارشناسی درباره طرح اجرای کامل بند «و» تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور اعلام کرد: طرح اجرای کامل بند «و» تبصره ۱۳ قانون بودجه سال ۱۳۸۶ کل کشور با امضای ۱۳۲ نفر از نمایندگان مجلس ارائه شده است.

بررسی‌های آماری نشان می‌دهد که افزایش قیمت بنزین در بازارهای جهانی از متوسط ۸۱/۵۴۹ دلار برای هر تن متریک در سه ماهه آخر سال ۱۳۸۵ (زمان بررسی لایحه بودجه ۱۳۸۶) به متوسط ۱۹/۶۸۷ دلار در شش ماه اول سال‌جاری و تاخیر ۴۶ روز در اجرای قانون برای سهمیه‌بندی و ناتوانی در استفاده کامل از خودروهای دارای سامانه CNG و کمبود جایگاه‌های توزیع گاز باعث شده است که اعتبار ۲۲هزار و ۲۵۰‌میلیارد ریالی برای واردات بنزین، کفایت نکرده و در صورتی که وجوه حاصل از افزایش قیمت ۲۰۰ ریالی بنزین (منهای عوارض و مالیات) به واردات بنزین اختصاص یابد، باز هم حداقل ۱/۱‌میلیارد دلار (به شرط امکان واردات بنزین به متوسط قیمت شش ماه اول) ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و در صورت تامین نشدن این مبلغ دولت سیاستی اتخاذ کند که حداقل از میانه آذرماه سال‌جاری سهمیه‌های اختصاص یافته، کاهش یابد.

گزارش این مرکز می‌افزاید: بررسی‌های به عمل آمده در رابطه با ارائه بنزین با قیمت آزاد و بدون هرگونه یارانه نشان می‌دهد که در حال حاضر وضعیت بازار جهانی بنزین به گونه‌ای است که قیمت بنزین آزاد را در کشور (با ملحوظ کردن ۱۰‌درصد عوارض و ۲۰‌درصد مالیات قانونی) بیش از ۷۰۰۰ ریال برای هر لیتر دیکته می‌کند که در مقایسه با قیمت بنزین در بازار سیاه که بیشتر بین ۳۰۰۰ تا ۴۵۰۰ ریال (ممکن است موارد محدودی در زمان‌های خاصی مثل تعطیلات بیشتر شود) است، قابلیت رقابت ندارند و در ضمن افزایش قیمت بنزین در بازار غیررسمی، بعید به نظر می‌رسد بدون کنترل جامع (که تجربه نشان داده است سازمان‌های مسوول توان آن را ندارند) باعث حذف یا کاهش قابل توجهی از فروش بنزین در بازار سیاه شود.

در رابطه با ارائه بنزین بدون یارانه به خودروهای دولتی نیز به تازگی دولت اقدام به اعلام قیمت ۶۰۰۰ ریال برای هر لیتر برای این منظور کرده است.