دل نرم آهن

نگاه سوم- شاید آهن جزو سخت‌ترین و غیرقابل نفوذترین اجسام در طبیعت باشد، اما کسی را می‌شناختم که حجم‌های عاشقانه و اصیل ایرانی را به وسیله آهن به وجود می‌آورد. آثارش زیبا بودند و کارهایش شاید «ترنم عاشقانه آهن» بود. گاهی دنیا نیز قهر می‌کند!

ایرج زند جزو هنرمندان با استعدادی بود که آینده قابل اعتمادی داشت اما خیلی زود از دنیا رفت. درست یکسال بعد مجسمه‌ای از این هنرمند در موزه امام علی(ع) رونمایی شد که همچون هدیه‌ای در اولین سالگردش به جامعه هنری بود و یک بار دیگر همگان را شگفت‌زده کرد.

بوته و مردم

درست در روز بیست و چهارم آذر اثر حجمی اهدایی «ایرج کریم‌خان زند» در موزه هنرهای امام علی(ع) برگزار شد. در این مراسم سایه بریمانی، همسر زند به همراه دوستانش آمده بودند تا یکی دیگر از خاطرات زند را مرور کنند.

همسر ایرج زند در ارتباط با این مجسمه گفت: «سال گذشته بنا به درخواست همسرم این اثر به موزه امام علی(ع) اهدا شد، ایرج همیشه دوست داشت که اثری دائمی در این مکان داشته باشد، ما هم این خواسته را اجابت کرده و خوشحالم که یاد او در اینجا است».

این مجسمه معرف دو پیکره درخت و انسان است که گویی با یکدیگر مربوط هستند. این اثر همانند انسان که ریشه و ساقه‌اش را حفظ می‌کند و شاخ و برگ خود را عوض می‌کند، نمادی از آمیختگی انسان و طبیعت است و گویی احساس شخصی خودش را به انسان معاصر نشان می‌دهد.

حسین خسروجردی که یکی از دوستان زند است، در توصیف این تندیس توضیح داد: «وقتی کار را دیدم و در ذهنم با کارهایی از این دست، چه در خارج و چه در ایران مقایسه کردم از لحاظ رعایت نکات زیبایی‌شناسی این اثر را در اوج دیدم و آن را یک کار کاملا حرفه‌ای می‌دانم.»

وی گفت: البته می‌دانم که در ایران هیچ زنده موجه و مرده غیرموجه نداریم، اما کارهای زند بسیار قابل احترام است و دیدی کاملا خاص و هنری را برای ارائه یک مجسمه دارد. وقتی به کار نگاه می‌کنی اولین تاثیری که اثر بر ما می‌گذارد در بخش ناخودآگاه ما است و به نظر من هیچ نقدی بر این اثر وارد نیست.

از نکات جالب این اثر این است که اگر یک بیننده به آن نگاه کند، چشم ایستایی ندارد و رعایت فضاهای مثبت و ریز خاص آن چرخشی را در چشم بیننده به وجود می‌آورد و به نظر من کار بسیار ایرانی است و نشانه‌های فرهنگ بصری ایرانی و اسلامی کاملا در آن مشهود است.

هارمونی در این اثر در نهایت شبیه به یک سمفونی است که روح شما را با خود می‌برد و در آخر من احساس می‌کنم با این کار خواسته تا تمدن شرق و غرب را با یکدیگر گره بزند.

به یاد ایرج

در مراسم بزرگداشت ایرج زند که در خانه هنرمندان ایران برگزار شد دوستانش تصمیم گرفتند تا نمایشگاهی گروهی از اعضای انجمن هنرمندان نقاش به یاد ایرج زند در خانه هنرمندان ایران برگزار کنند.

در این نمایشگاه قرار است آثار هنرمندانی چون علی رضا اسپهبد، مصطفی اسداللهی، فرج اصولی، گیزلا وارگاستیایی، رضا امیریار احمدی و ... به نمایش گذاشته شود. این نمایشگاه از ۲۹ آذر ماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ پذیرای علاقه‌مندان خواهد بود.