حزب مشارکت ایران اسلامی در بیانیه پایانی دهمین کنگره خود تشکیل ائتلافی متشکل از همه نیروهای اصلاح طلب را خواستار شد و تاکید کرد که دامنه این ائتلاف با توجه به شرایط امروز کشور در عرصه سیاست خارجی باید وسیع تر شده و تنها به انتخابات محدود نشود.

به گزارش خبرگزاری مهر، حزب مشارکت در بخشی از بیانیه خود در تحلیل شرایط سیاست داخلی کشور آورده است: حزب مشارکت ایران اسلامی همچنان خاستگاه اصلی مشکلات کشور را در حوزه سیاست داخلی ارزیابی می‌کند و بر این باور است مادامی که پاره‌ای مناسبات در ساختارهای سیاسی اصلاح نشود، امکان اصلاح در سایر حوزه‌ها نیز کمتر محتمل است. مشارکت در بیانیه خود اجماع جهانی علیه پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته‌ای، محور شدن آمریکا دراین‌باره و صدور ۲ قطعنامه در شورای امنیت و وضع پاره‌ای تحریم‌های بی‌سابقه اقتصادی و سیاسی علیه ایران که متاسفانه مقدمات سومین قطعنامه هم در حال طی شدن است، تجدیدنظر برخی همسایگان در روابط راهبردی خود با ایران، راه افتادن ماشین تبلیغاتی تهدیدات آمریکا و سپس اروپا علیه کشور تا مرز تهدیدهای نظامی علیه ایران، تبدیل اجماع جهانی در تصویب پیشنهاد ایران در نامگذاری سال ۲۰۰۱ به نام سال گفت‌وگوی تمدن‌ها در سازمان ملل به اجماع جهانی در محکومیت نفی هولوکاست و درمجموع از دست رفتن بسیاری از فرصت‌های اقتصادی و سیاسی که می‌توانست نقش ایران را در توسعه کشور و از جمله جذب سرمایه‌گذاری‌های خارجی و گسترش روابط با همسایگان، جهان اسلام و سایر کشورها ارتقا دهد را از جمله اثرات اتخاد سیاست‌های دولت نهم برشمرد.

در ادامه این بیانیه آمده است: در پرونده هسته‌ای موضع ما همان‌طور که قبلا اعلام کرده‌ایم پیشبرد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای همراه با جلب اعتماد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و سایر کشورها و در نتیجه دور کردن ماشین تبلیغات منفی علیه ایران است. به نظر ما چنین امری تنها با واقع‌گرایی و تجدید نظر در پاره‌ای سیاست‌ها و رفتار دولت و حاکمیت مطلق تدبیر میسر است. سخنانی نظیر بسته شدن پرونده هسته‌ای یا متهم‌کردن پاره‌ای رقبا به خیانت در پرونده هسته‌ای توسط بالاترین مقام اجرایی اگرچه ممکن است در کوتاه‌مدت با بهره‌گیری از ظرفیت‌های تبلیغاتی، در تغییر فضا به نفع آنها موثر افتد؛ ولی دیری نمی‌گذرد که واقعیات دراین‌باره آشکار خواهد شد و دولت باید پاسخگوی عملکرد خویش باشد. آنچه ما از این دولت می‌خواهیم یک مطالبه حداکثری نیست بلکه در این مرحله خواست ما تنها تلاش برای جلوگیری از تصویب قطعنامه‌های بیشتر و در نتیجه وضع تحریم‌های گسترده‌تر و یا خدای ناکرده قرار گرفتن کشور در معرض تهدید‌های جدی‌تر است.

حزب مشارکت در ادامه بیانیه خود با اشاره به سیاست‌های اقتصادی دولت نهم آورده است: دولت نهم به صورت فزاینده‌ای پس از استقرار خود می‌کوشد تا ضعف‌ها و ناتوانی‌های خویش را همچنان پشت شعارهای دوران انتخاباتی پنهان کند و با تکرار شعارهای کلی، انتخاباتی بر توطئه و کارشکنی مافیاهای گوناگون به عنوان موانع اصلی تحقق وعده‌ها و شعارهای توده‌گرای خود در مسیر تحقق عدالت، ریشه‌کن کردن باندهای قدرت و ثروت، واگذاری کار مردم به مردم و در نهایت آوردن پول نفت بر سر سفره‌ها تکیه کند.

تاملی در زندگی روزمره مردم و بررسی شاخص‌های کلان اقتصادی بیانگر آن است که دولت نهم هر چند، تا پایان سال ۱۳۸۶ بیش از ۱۵۰میلیارد دلار (به اندازه کل دوران دولت اصلاحات) از منابع ارزی کشور را به مصرف رسانده و خواهد رساند؛ اما نه تنها پول نفت بر سر سفره‌های مردم آورده نشده است که سفره‌های آنان نیز با تهدید جدی تورم و کمبود روبه‌رو بوده است.

در ادامه این بیانیه آمده است: حزب ‌مشارکت‌ ایران‌ اسلامی معتقد است، سیاست‌های اقتصادی دولت باید مبتنی بر دانش فنی و مطالعات کارشناسانه صورت پذیرد و تا زمانی که برنامه چهارم توسعه دچار بازنگری نشده است به عنوان مهم‌ترین سند بالادستی کشور باید مورد توجه دولت قرار گیرد و کلیه سیاست‌ها و برنامه‌های دولت براساس مفاد برنامه چهارم تنظیم شود. علاوه بر این تغییر در برنامه پنجم توسعه نیز بایستی با تکیه بر تجارب گذشته و بر گرفته از دانش فنی ذخیره شده در نهادها و سازمان‌های علمی کشور صورت پذیرد. در غیر این‌ صورت این ملت ایران است که بایستی هزینه‌های و غیر کارشناسانه تصمیمات و سیاست‌های نوشته و نانوشته دولت نهم را بپردازد. حزب مشارکت ایران اسلامی در بخش دیگری از بیانیه با تاکید بر ضرورت ائتلاف اصلاح‌طلبان در آستانه انتخابات مجلس هشتم آورده است: لازم می‌دانیم تاکید شود که با توجه به شرایط خطیری که هم اینک در ابعاد بین‌المللی برای کشور ایجاد شده است، دامنه این ائتلاف وسیع‌تر شده و تنها به انتخابات محدود نیست، بلکه باید همه ابعاد منافع و امنیت ملی، از جمله ضرورت‌های پرهیز از جنگ هرچه بیشتر کشور را نیز شامل شود.حزب مشارکت در پایان بیانیه خود بر محوریت سید محمد خاتمی در وحدت اصلاح طلبان در انتخابات مجلس هشتم تاکید و اعلام کرد اگر انتخابات مجلس هشتم مانند انتخابات مجلس هفتم برگزار شود، در آن شرکت نخواهد کرد.