فروش آثار هنری در موزه کاخ سعدآباد

نگاه سوم- همه یک شغل دارند. شغل هنرمندان نیز طبیعتا هم یک ذائقه هنری است و هم یک حرفه. در تمام دنیا اقتصاد هنر، یک مقوله پردرآمد است که از طریق واسطه‌ها میان هنرمند و مخاطب، رابطه‌ای را ایجاد می‌کند. این واسطه‌ها می‌توانند نگارخانه‌ها، مجموعه‌دارها، موزه‌ها و... باشند، اما متاسفانه با اینکه تاریخ نقاشی در ایران حدود ۷۰سال قدمت دارد، تنها در ۱۰سال اخیر است که تاحدی هویت اقتصادی پیدا کرده و توانسته خود را به جامعه هنری دنیا نیز معرفی کند.

امروز حراج کریستی با دو قرن سابقه هنری در دنیا به سراغ هنرمندان ایرانی آمده و فروش آثار هنرمندان در این حراجی‌ها باعث شد تا قیمت آثار هنرمندان ایرانی در داخل کشور هم تکان بخورد و کارهایی از این دست در داخل کشور هم ایجاد شود. یکی از این اتفاقات، برپایی نمایشگاه فروش آثار هنرمندان و مجسمه‌سازان عضو انجمن نقاشان معاصر در موزه کاخ سعدآباد بود.

پیشکسوتان در سعدآباد

این نمایشگاه حاصل تلاش شش ماه انجمن هنرمندان نقاش و مجموعه سعدآباد بود که بیش از ۶۰۰ اثر از ۲۰۰ هنرمند برای برپایی این نمایشگاه جمع‌آوری شد و آثار هنرمندان نقاش و مجسمه‌سازی چون هانیبال الخاص، فریده لاشایی، محمدعلی ترقی‌جاه، کوروش شیشه گران، نیکزاد نجومی، مهدی حسینی، ناصر آراسته و... در این نمایشگاه گردآوری شد.

گران‌ترین و ارزان‌ترین

گران‌ترین اثر موجود در این نمایشگاه اثری حجمی متعلق به غلام حسینی نامی است که ۴۰میلیون تومان قیمت‌گذاری شده و در میان آثار فروخته شده اثری از «فریده لاشایی» با ۱۴میلیون تومان گران‌ترین اثر فروخته شده تاکنون است که از سوی مجموعه‌داران خصوصی خریداری شده. گران‌ترین تابلوی نقاشی نیز ۲۰میلیون تومان قیمت گذاشته شده است. همچنین در این نمایشگاه تابلوهایی با قیمت ۱۵۰هزار تومان نیز ارائه شده است و شاید این تنوع قیمت در این نمایشگاه امکان قدرت خرید را برای همگان فراهم کند.

هانیبال الخاص اول

۱۴ تابلو نقاشی هانیبال الخاص در نمایشگاه فروش آثار هنری و مجسمه در موزه هنرهای زیبای مجموعه فرهنگی- تاریخی سعدآباد، تنها در سه روز اول به فروش رفته است که از تمام فروش‌های هنرمندان دیگر بیشتر بوده است و علی اکبر صادقی هم با فروشی معادل ۹ تابلو در مقام دوم فروش این نمایشگاه قرار گرفت همچنین مجید توکلی نیز با هفت اثر، مقام سوم فروش را به خود اختصاص داده است.

خریداران!!!

رییس هیات‌مدیره انجمن، معصومه مظفری در ارتباط با این که خریداران اغلب چه کسانی بودند، گفت: بیشتر خریداران را مجموعه‌داران جوان تشکیل می‌دادند که اغلب به دنبال آثار هنرمندان شناخته شده بودند.

به طوری که کل آثار یک هنرمند معروف را خریداری می‌کردند و برخی از خریداران نیز تنها یک تابلو برای استفاده شخصی خودشان می‌خریدند، اما نکته جالب، فروش آثار هنرمندان جوان ناشناس بود که در روزهای اول بسیاری از آثارشان فروش رفت و بسیاری از آثار قبل از روی دیوار رفتن فروخته شد و به سرعت آثار دیگر از همان نقاش روی دیوار رفت که این هم از نکات جالب در فروش به حساب می‌آمد.

نمایشگاه فروش آثار نقاشی و حجمی هنرمندان ایران از سوی انجمن هنرمندان نقاش تا ۲۵ آذرماه ادامه دارد.