پس‌لرزه‌های گزارش جاسوسی آمریکا
دنیای اقتصاد- در حالی موج شوک و حیرت مجامع بین‌المللی و رسانه‌ها از انتشار خلاصه گزارش 16نهاد اطلاعاتی ایالات‌متحده در مورد برنامه هسته‌ای ایران هنوز فروکش نکرده است،. مقام‌های رسمی کشورهای درگیر در پرونده هسته‌ای ایران با ابراز مواضع مختلف و گاه متناقض، سردرگمی خود را از ضربه‌ای که انتشار این گزارش به راهبرد آنان در مقابله با جمهوری اسلامی وارد کرده است، آشکار می‌کنند.
برخی از این مقام‌ها از یک سو بر تداوم سیاست‌ تهدید و تشویق در برابر برنامه هسته‌ای تهران با هدف توقف غنی‌سازی در خاک ایران سخن می‌گویند و برخی دیگر نمی‌توانند ناامیدی خود را از امکان اعمال فشار به جمهوری اسلامی پس از انتشار این گزارش مخفی کنند.
وزیر امور خارجه آمریکا به‌رغم انتشار گزارش جاسوسی ملی آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران، خواستار کمک روسیه در حفظ فشار علیه ایران شد. اما لاوروف پس از گفت‌وگو با رایس گفت که گزارش،‌ فعالیت غیرنظامی ایران را تایید می‌کند و دلیلی برای تشدید تحریم ایران وجود ندارد.

رسوایی دیگری برای رییس‌جمهوری آمریکا
کاخ سفید دروغ بوش را افشا کرد
دنیای اقتصاد- سخنگوی کاخ سفید اعتراف کرد که رییس‌جمهوری آمریکا برخلاف ادعایش مبنی‌ بر اینکه یک هفته قبل از ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی درباره غیرنظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران مطلع شده، از چهار ماه قبل در جریان این موضوع قرار داشته است.
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویترز، دانا پرینو در کنفرانسی مطبوعاتی گفت‌: مایک مک کانل، رییس سازمان اطلاعات ملی آمریکا، در ماه آگوست (مرداد) به جورج بوش اطلاع داده بود که ایران برنامه هسته‌ای نظامی خود را متوقف کرده است و اطلاعات جدید احتمالا منجر به تغییر ارزیابی دستگاه‌های اطلاعاتی آمریکا درباره ایران خواهد شد.
پرینو افزود: مک کانل به رییس‌جمهوری گفت که درست در زمان نهایی شدن گزارش ارزیابی درباره ایران، اطلاعات جدیدی به دست آمده و آنها نمی‌توانند ظرف مهلت مقرر از سوی کنگره، ارزیابی را ارائه کنند.
با وجود تاکید ایران بر اینکه هرگز برنامه هسته‌ای نظامی نداشته است و حتی سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به صراحت اعلام کرد که ایران حتی پیش از سال 2003 نیز برنامه تسلیحات اتمی نداشته است، مک کانل به بوش گفته بود: اگر اطلاعات جدید درست باشد، آنچه ما فکر می‌کنیم کاملا درست خواهد بود و ایران در واقع برنامه مخفی سلاح اتمی داشته، اما آن را احتمالا تعلیق کرده است. گزارش ارزیابی 16 سازمان اطلاعاتی آمریکا دوشنبه 12 آذر منتشر شد و در آن تصریح شده که برنامه هسته‌ای ایران از سال 2003 به بعد کاملا صلح‌آمیز و غیرنظامی بوده است. به دنبال انتشار گزارش پرسش‌هایی از سوی رسانه‌ها مطرح شد که آیا جورج بوش با وجود اطلاع از این گزارش، طی ماه‌های اخیر بر لفاظی‌های جنگ طلبانه علیه ایران افزوده است؟
بوش در همان روز ادعا کرده بود که فقط یک هفته قبل از گزارش مطلع شده است، اما با سخنان اخیر سخنگوی کاخ سفید، دروغگویی دوباره وی آشکار شد. بوش با وجود اطلاع از این گزارش در ماه آگوست، در ماه اکتبر(مهر) ادعا کرد که ایران، جهان را به سمت جنگ جهانی سوم می‌راند.
پرینو در ادامه اظهاراتش گفت:
مک کانل به بوش در همان زمان توصیه کرده بود که بررسی اطلاعات جدید و تعیین صحت آن به مدتی زمان نیاز دارد.
برخی دموکرات‌ها طی دو روز گذشته بوش را هدف انتقادهای خود قرار داده و گفته‌اند وی با وجود اطلاع از ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی ملی، موضعی تهاجمی در پیش گرفته بود و تهدید ناشی از ایران را بزرگ‌نمایی کرده است.همچنین کاندیداهای دموکرات انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا اظهارات جورج بوش را که به‌رغم اذعان گزارش اخیر جامعه اطلاعاتی آمریکا، ایران را یک خطر خوانده بود، محکوم کردند.
به گزارش ایسنا، کاندیداهای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در مناظره‌ای در آیووا درباره سیاست جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا در قبال ایران آن را نمونه‌ای دیگر از سیاست خارجی آمریکا دانستند که به اعتبار آمریکا لطمه زده و خطرهای امنیتی را در جهان افزایش داده است.
سناتور باراک اوباما گفت: این کاملا روشن است که این دولت و بوش همچنان به حقیقت اجازه نمی‌دهد تا در ایدئولوژی‌اش راه پیدا کند و این مشکل سیاست خارجی آنها به طور کلی بوده است.
به گزارش خبرگزاری رویترز، سناتور هیلاری کلینتون نیز گفت: من با رییس‌جمهوری که می‌گوید هیچ چیزی عوض نشده است و بنابر‌این هیچ چیزی در سیاست خارجی آمریکا نباید عوض شود، کاملا مخالفم.
وی ادامه داد: من دو سال است که مذاکرات دیپلماتیک با ایران را خواستارم و فکر می‌کنم این کاری است که رییس‌جمهوری باید انجام بدهد. او باید از فرصت استفاده کرده و وارد دیپلماسی جدی شود.
این در حالی است که بوش پس از انتشار گزارش سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا ادعا کرد که در موضعش تغییری نداده و دو روز پیش نیز در نبراسکا مدعی شد ایران باید درباره اهداف و نیات برنامه هسته‌ای‌اش توضیح دهد.سایر مقام‌های ایران نیز از این گزارش استقبال کرده و آن را تاییدی بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود دانسته‌اند.
رییس‌جمهوری آمریکا در سخنان خود بار دیگر خواهان توقف روند غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران شد و افزود که ایران باید به این مساله که تا سال 2003، برنامه‌ای مخفی برای تولید سلاح هسته‌ای داشت، اعتراف کند.
سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز چهارشنبه بار دیگر گفت که ایران هرگز به دنبال سلاح‌ هسته‌ای نبوده است و این پیش‌فرض مندرج در گزارش شورای اطلاعات ملی آمریکا که ایران قبل از سال ۲۰۰۳ حرکت به سمت سلاح هسته‌ای را متوقف کرده، پیش‌فرضی نادرست و غیرواقعی است.
اما بوش گفت که ایران، باید تصمیمی استراتژیک بگیرد، آنها باید در مورد فعالیت‌های خود شفاف باشند و فعالیت‌های غنی‌سازی را تعلیق کنند و به سر میز مذاکره آیند یا به راه انزوای خود ادامه دهند که این در جهت منافع مردم ایران نیست.