رسوایی مالی در شرکت سامسونگ

مترجم: رفیعه هراتی

منتقدان در کره‌جنوبی انتظار دارند رسوایی که اکنون بر بزرگ‌ترین مجتمع این کشور مستولی شده است، کاملا فاش شود. شرکت سامسونگ متهم شده به سیاستمداران، مقامات اداری و دادیاران رشوه داده است تا مناقصات این شرکت را انجام دهند. شرکت سامسونگ این اتهامات را «بی‌اساس و دروغ» خواند. این شرکت که کسب و کارش از صنعت الکترونیک تا کشتی‌سازی است، درآمدی معادل یک‌پنجم تولید ناخالص داخلی کره‌جنوبی را دارد.

امسال سال انتخابات است و مثل همیشه اقتصاد، بزرگ‌ترین نگرانی رای‌دهندگان است.

بنابراین بسیاری بر این عقیده‌اند که تحقیقات در مورد این اتهامات در بدترین حالت با تنبیه جزئی سامسونگ به پایان خواهد رسید.

اما ممکن است همه‌چیز به شکل دیگر تغییر کند. شاکی شرکت سامسونگ شخصی معمولی نیست، بلکه او یکی از مقامات حقوقی ارشد، کیم‌یانگ‌- چال و اولین کسی است که چنین اتهاماتی را وارد کرد. در ابتدا فقط یک روزنامه که به عنوان منتقد بحث‌برانگیز مطرح است، شهامت چاپ آنها را داشت. بسیاری از افراد در کره‌جنوبی معتقدند مطبوعات به شرکت‌های بزرگ به دلیل قدرت آنها به عنوان آگهی‌دهنده سخت‌گیری نمی‌کنند.

آقای کیم که از واکنش نه چندان گرم مایوس شده بود، به انجمن کشیشان کاتولیک برای عدالت پناه برد. این گروه ۳۳ ساله نقش هدایت‌کننده را در خاتمه دادن به دیکتاتوری نظامی کره‌جنوبی در سال ۱۹۸۷ داشت. بنابراین وقتی این گروه کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد، روزنامه‌های بزرگ نتوانستند آن را نادیده بگیرند. آقای کیم ‌گفت: شرکت سامسونگ بیش از ۱۰۰۰ حساب بانکی دارد که برخی از آنها به اسم خود سامسونگ است و از آنها برای رشوه دادن استفاده می‌شود. او گفت: مدیران این شرکت طی محاکمه به شاهدان و دادیاران فشار آورده‌اند. این محاکمه برای بررسی مشروعیت فروش اوراق بهادار لی کان- هی، مدیرعامل سامسونگ به پرسش لی‌ جی‌- یونگ برپا شده بود. فروش اوراق بهادار به لی جی‌- یونگ امکان می‌داد، کنترل گروه گردانندگان سامسونگ را به دست گیرند.

هم‌اکنون دادیاران تحقیقی را شروع کرده‌اند. پس از اعتراض همگانی یک تحقیق دیگر که توسط دادیار مستقل ویژه انجام می‌گیرد، اعلام شد. لی کان- هی از خروج از کشور منع شده است.

سانگ هو- چانگ از وکلای جامعه دموکرات، گروه حامی آقای کیم، معتقد است کره جنوبی در کاهش تبانی بین شرکت‌های تجاری و سیاستمداران پیشرفت کرده است.

دیگران می‌گویند رشوه دادن کسب‌وکارهای پیشگام ریشه‌دار شده است و هیچ رییس‌جمهوری شهامت برخورد با آن را دارد. رییس‌جمهوری فعلی کره‌جنوبی قول داده بود قدرت‌ شرکت‌های بزرگ را از بین ببرد. اما هیچ کاری انجام نداده است. بسیاری در کره‌جنوبی معتقدند شرکت‌های بزرگ باید معاملات تجاری خود را شفاف‌تر کند. سلسله امپراتوری آنها باید از بین برود، آنها می‌گویند: ما کره‌شمالی نیستیم.

آقای کیم خود نیز به دنبال پناهگاه بوده است. او توسط انجمن کشیشان کاتولیک برای عدالت پناه داده شده است. پدر کیم از او حمایت کرد: «او زمان زیادی را فکر کرد که چه باید بکند و به این نتیجه رسید که فاش کردن اقدامات سامسونگ به نفع جامعه است.»