هنرمندانی با لباس‌های خاکی
محمد طجوزی
هوا سرد است و بارانی. قطرات باران چک‌چک‌کنان از درون روزنه‌های سقف به درون خانه می‌ریزند. از خانه بیرون می‌روم تا یک استاد کار بنا بیابم و به کمک او سقف خانه‌ام را تعمیر کنم. راستی اگر کسی بخواهد دنبال یک بنا برود باید به کجا سربزند.

فکر نمی‌کنم من تنها کسی باشم که برای پیدا کردن یک بنا دچار مشکل شده‌ام، افراد زیادی همانند من برای پیدا کردن بنا جهت ساخت و تعمیرات ساختمان‌هایشان دچار مشکل می‌شوند که دلیل آن را می‌توان عدم استقرار کارگرهای ساختمانی در یک منطقه مشخص شده بیان کرد.هرچند شهرداری در میادین متعددی مکان‌هایی را برای استقرار کارگران ساختمانی در نظر گرفته‌است، اما بازهم این کار دردی را دوا نکرده‌است.
علی کرمانی از گچ‌کارهای ساختمان می‌گوید: به تازگی در چند نقطه شهر مکان‌هایی را برای تجمع و استقرار کارگران ساختمانی معین کرده‌اند، اما جالب است بدانید که این مکان‌ها را خود ما نمی‌شناسیم چه برسد به شما!به همین دلیل در هر محل تعدادی از کارگران ساختمانی دور هم جمع می‌شوند و برای خود پاتوق‌های مشخصی را انتخاب می‌کنند که دلیل آن دسترسی سریع و محلی به این افراد است. اما در صورت کلی در سطح شهر میادینی چون وحدت اسلامی، قزوین،‌ حسن‌آباد و انقلاب پاتوق‌هایی مناسب و شناخته شده‌ برای کارگران ساختمانی است.کارگران ساختمانی در چند رشته متفاوت مشغول کار می‌شوند. یعنی مراحل ساخت و تعمیر ساختمان به صورت سلسله مراتب و دست به دست دادن چند گروه از کارگران میسر می‌شود.
به طور مثال اگر بخواهید یک خانه کلنگی را خراب کرده و آپارتمان‌سازی کنید، ابتدا باید گروه تخریب ساختمان وارد عمل شود، بعد از تخریب، این خاک‌بردارها هستند که از راه می‌رسند و پس از اتمام کارشان جای خود را به آرماتوربندها یا گروه پی‌ریزی می‌دهند سپس معمار وارد می‌شود و با راهنمایی‌های او است که بعد از اسکلت‌بندی ساختمان استاد بنا شروع به دیوار چینی می‌کند و سقف‌زن کار هنری خود را آغاز می‌کند و همین طور این زنجیره کاری ادامه دارد تا به مرحله سفیدکاری، سنگ‌فرش و ابزارزنی ساختمان برسد. باید بدانید که دستمزدها طبق کنترل و زیر نظر هیچ مرجع قانونی نیست، بلکه بهای اجرت کارگران ساختمانی طبق همان مبلغی است که خود آنها در میان خود به تصویب رسانده‌اند.
بد نیست بدانید دریافت دستمزد از سوی استادکاران بنا شکل‌های متفاوتی دارد. تقریبا اکثر قریب به اتفاق هنرمندان ساختمانی به ۳ نوع روزمزد، کنتورات و به صورت متراژی حقوق خود را مطالبه می‌کنند.حمید کوهینی در توضیح این مساله می‌گوید: اگر حجم کار کم باشد، مثلا یکی دوروزه به اتمام برسد، به صورت روزمزدی دستمزد گرفته می‌شود، اگر هم موقعیت کار به شکلی باشد که بخواهد چند روز وقت بگیرد، مساله کنتورات را پیشنهاد می‌کنند، اما اگر حجم کار وسیع باشد یا به طور مثال ساخت یک آپارتمان باشد، اجرت کارکرد به صورت متراژی دریافت می‌شود.در ۹ماه اول سال‌ بهای دستمزد کارگران ساختمانی مقداری پایین می‌آید و ۳ماهه پایانی سال دستمزدها سیر صعودی را پیش می‌گیرند.
خداکرم میرزایی، یکی از معماران ساختمان در توضیح این مساله می‌گوید:‌ در 9ماه ابتدایی سال کار زیاد و تقریبا همه کارکنان در این خرید در نقاط مختلف مشغول به کار هستند. در نتیجه کارگر کم می‌شود و سخت می‌توان کارگر بیکار پیدا کرد.وی این موضوع را عامل اصلی گران شدن اجرت کارگران در سه فصل اول سال می‌داند، اما در فصل آخر سال به دلیل آنکه اصولا کارهای ساختمانی در رکود به سر می‌برد و اکثر پروژه‌ها به صورت ضعیف پیگیری می‌شوند، الزاما عده زیادی از کارگران بیکار می‌شوند و دستمزد خود را پایین می‌آورند تا شاید زودتر به سرکار بروند و از شر بیکاری رهایی یابند.
جدی بگیرید
به شما توصیه می‌کنیم اگر می‌خواهید برای ساخت یا تعمیر ساختمان خود اقدام کنید، حتما توجه داشته باشید از کسانی دعوت به همکاری کنید که شناخت کافی را نسبت به آنان دارید. ترجیحا از کارگران محلی خودتان استفاده کنید. هیچ‌گاه بدون شناخت آنها را در خانه تنها نگذارید. اما بهتر آن است از شرکت‌های خدماتی که به تازگی میزبان کارگران ساختمانی شده‌اند، بخواهید تا آنها اشخاص قابل اعتماد و ماهری را که استخدام کرده‌اند، برای یاری شما بفرستند.
در اکثر مواقع معمارها یک پروژه را به صورت پیمانکاری قبول می‌کنند و در پایان ۱۰ یا ۱۵درصد بهای پروژه را به عنوان دستمزد دریافت می‌کنند.