جلیلی به روسیه رفت

موافقت پکن با تشدید تحریم‌ها؟

دنیای اقتصاد- دبیر شورای عالی امنیت ملی‌جمهوری اسلامی ایران، دیروز وارد روسیه شد و در فرودگاه مسکو مورد استقبال نماینده وزارت امور خارجه روسیه و غلامرضا انصاری سفیر‌جمهوری اسلامی در مسکو قرار گرفت. سعید جلیلی در نخستین سفر خود به روسیه در دیدار با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری، سرپرست شورای امنیت ملی و وزیر امور خارجه روسیه درباره برنامه هسته‌ای ایران و برخی مسائل مورد علاقه بین‌المللی گفت‌وگو خواهد کرد.

جلیلی را دراین سفر مهدی صفری معاون آسیا - اقیانوسیه وزیر امور خارجه همراهی می‌کند.

این در حالی است که معاون وزیر خارجه روسیه گفت: پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان در رایزنی‌های خود باید همکاری‌های ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در مد نظر قرار دهند.

به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس از مسکو، سرگئی کیسلیاک افزود که این شش کشور باید تحلیل و ارزیابی جامعی را در رابطه با وضعیت موجود برنامه هسته‌ای ایران ارائه دهند و براساس گزارش محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری‌های ایران با این آژانس را نیز مورد توجه قرار دهند.

کیسلیاک که نماینده روسیه در نشست های معاونان وزرای خارجه کشورهای ۱+۵ است، در نشست اخیر این کشورها شرکت نکرد. دلیل غیبت اوبدی آب‌وهوا و گیرافتادنش در کانادا به علت بارش برف عنوان شده است.

کیسلیاک خاطرنشان کرد که۱+۵ باید مروج سیاستی باشد که تهران احساس کند مذاکرات این گروه و پاسخ به مسائل باقی‌مانده، نه تنها منافع بلندمدت جامعه بین‌المللی که منافع ایران را نیز تامین خواهد کرد.

معاون وزیر خارجه روسیه از پایبندی پایدار ایران به تعهدات خود در چارچوب معاهده منع اشاعه هسته‌ای و جست‌وجوی راه‌حل‌های مبتنی بر مذاکره، به عنوان مولفه‌های کلیدی موضع روسیه در قبال برنامه هسته‌ای ایران یاد کرد و افزود که مسکو فعالانه این موضع را ترویج می‌کند.

فرصت چین و روسیه

یک هفته‌نامه آمریکایی نوشت: تحریم‌های اقتصادی واشنگتن منجر به نزدیک شدن ایران به شرکای تجاری مانند روسیه و چین شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از هفته‌نامه «نیوزویک»، مقام‌های آمریکایی پس از دیدارهای خود در هفته‌های اخیر با رهبران اروپایی درباره دور اخیر تحریم‌های اقتصادی علیه ایران توانستند آنها را ترغیب به رویکردی سخت‌تر در قبال ایران کنند و در حال حاضر دویچه بانک، کامرس‌بانک، زیمنس، درسدنر و ایچ‌اس‌بی‌سی از ایران خارج شده‌اند.

این مساله تحول خوبی برای رقبای اقتصادی آنها است و صدها شرکت چینی و روسی در حال کار در ایران هستند که انتظار نمی‌رود تعداد زیادی از آنها حاضر به ترک این کشور باشند.

در واقع دور اخیر تحریم‌های آمریکا ممکن است نتیجه‌ای برعکس داشته و تجارت ایران را بیشتر به سوی تجار روسی و چینی بکشاند که در جست‌وجوی قراردادهای پرسودی هستند که پیش از این در اختیار غربی‌ها بود.

در بخش‌هایی مانند تولید نفت، ارتباطات، هواپیمایی و خودرو، فقدان نقطه اتکایی غربی منجر به فرصت‌های جدید برای این قدرت‌ها در یکی از بازارهای سریع‌الرشد و راهبردی جهان شده است.

انرژی روشن‌ترین هدیه است. تاکنون تولید نفت در خاورمیانه به دلیل رقابت شدید غرب به روی چین و روسیه بسته بود.

در سال‌جاری، ایران قراردادهایی به ارزش بیش از سه‌میلیارد دلار با شرکت ملی نفت چین و شرکت‌های پتروشیمی این کشور برای توسعه پروژه‌های نفتی بسته است.

موضع چین

با این حال یک روزنامه انگلیسی ادعا کرد، چین برای اولین بار حمایت صریح و روشن خود را از بسته جدید تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه ایران اعلام کرده است.

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه فایننشال تایمز ادعا کرد: پکن روز شنبه نشان داد که برای حمایت از اقدام‌هایی که به بانکداری ایران و بخش‌های تجاری آن آسیب وارد می‌کند و همچنین مانع سفر مقام‌های بیشتری از ایران به کشورهای خارجی می‌شود، آمادگی دارد.

با این وجود، در نشست روز شنبه مدیران سیاسی گروه ۱+۵، چین اعلام کرد که تمایل نداشتن اخیر ایران برای همکاری با شورای امنیت سازمان ملل متحد بر سر برنامه هسته‌ای آن به معنای آمادگی کنونی پکن برای حمایت از یک سری تحریم‌های جدید است.

یک دیپلمات غربی گفت: اگر چین به مخالفت خود با تحریم‌های بیشتر ادامه می‌داد؛ تصویب یک قطعنامه می‌توانست برای ما شش ماه به طول بکشد. اما به طور شگفت‌آوری، یک بحث خوب وجود داشته و حرکت به سوی یک قطعنامه جدید باید به سرعت انجام شود.

یک دیپلمات غربی هم گفت: پیش‌نویس تدوین شده قطعنامه مؤثر خواهد بود. اگر همه چیز خوب پیش برود؛ یک قطعنامه تا پیش از پایان سال مطرح خواهد شد.

فشار تل‌آویو به سئول

رژیم صهیونیستی از کره‌جنوبی خواست همه روابط اقتصادی خود را با ایران قطع کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، تزیپی لیونی، وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی روز یکشنبه در دیدار با سان مین سون، وزیر خارجه کره‌جنوبی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو کرده و از کره‌جنوبی خواست به روابط اقتصادی و تجاری خود با ایران پایان دهد.