علی طجوزی
«اگر ما به گذشته برگردیم، اگر مردای آلمانی به گذشته برگردن، اگر مردای بریتانیایی برگردن و اگر ژاپنی‌ها و فرانسوی‌ها و تمام مردان دیگر برگردن، یعنی با تمام گفته‌ها، نوشته‌‌ها، نقاشی‌ها، فیلم‌ها، سوسک‌ها، سنگرهای تک‌نفره و خونمون به گذشته برگردیم، نسل‌های بعدی همیشه محکومند که گرفتارای هیتلرای آینده بشن.

این جوری هیچ وقت پسرا از جنگ متنفر نمی‌شن و عکسای سربازا رو توی کتابای تاریخ نشان نمی‌دن و به اونا نمی‌خندن. اگر پسرای آلمانی یاد گرفته بودند که از خشونت متنفر باشن، هیتلر مجبور بود بره برای خودش ژاکتشو ببافه».
باز هم سلینجر، باز هم ترجمه‌ای از کتاب تازه او و باز هم کسب عنوان پرفروش‌ترین کتاب داستان خارجی هفته.
جی‌.دی. سلینجر در ایران با «ناتوردشت» سال‌ها پیش به علاقه‌مندان داستان خارجی معرفی شد و توانست به زودی خود را به عنوان یکی از پرطرفدارترین نویسندگان معرفی کند. «یادداشت‌های شخصی یک سرباز» نام آخرین کتاب چاپ شده از وی در ایران با ترجمه علی شیعه علی است که مجموعه‌ای از ده داستان کوتاه است. از سلینجر مجموعا سی و دو داستان کوتاه در نشریات ادبی مختلف آمریکا بین سال‌های 1940 تا 1953 به چاپ رسیده است. چند سال پیش مجموعه‌ای از نه داستان کوتاه وی در ایران به نام «دلتنگی‌های نقاش خیابان چهل و هشتم» منتشر شد.
کتاب «یادداشت‌های شخصی یک سرباز» که یکی از پرفروش‌های هفته گذشته است، شامل ۱۰ داستان از ۲۱ داستان منتشر نشده وی در ایران است (دو داستان نسبتا بلند به نام «جنگل واژگون» و «شانزدهم هپ ورث ۱۹۲۴» به صورت جداگانه چاپ شده‌اند.) و آنچه که هم برای سلینجر و هم دوستدارانش جالب است خلق شدن محبوب‌ترین شخصیت داستانی وی، «هولدن کالفیلد» قهرمان محبوب ناتوردشت است.
زمان نگارش این ده داستان حول و حوش جنگ جهانی دوم است.
بعد از این کتاب هنوز هم آثار منتشر شده از خالد حسینی، نویسنده افغانی که دیگر چهره‌ای شناخته شده در ادبیات بین‌الملل است، جزو پرفروش‌ترین کتاب‌های داستان خارجی هستند. با این تفاوت که اکنون «هزار خورشید تابان» این روزها بیشتر از بادبادک‌ باز می‌فروشد و هرچند که «بادبادک‌باز» را می‌توان چندی بعد بر پرده سینماها دید، چرا که مارک فورستر کارگردان «در جست‌وجوی ناکجاآباد» اخیر فیلمی را براساس رمان بادبادک‌باز ساخته است، ولی «هزار خورشید تابان» فعلا پرفروش‌تر است.
یکی دیگر از کتاب‌هایی که مورد استقبال علاقه‌مندان قرار گرفته است، تسلی‌ناپذیر کازوایشی گورو است که سال‌ها پیش کتاب «بازمانده روز» او در ایران چاپ شده بود. «تسلی‌ناپذیر» را سهیل تسمی ترجمه کرده است.
به غیر از کتاب‌های یاد شده می‌توان به «مفتش راهبه» نوشته کالین فالکنر اشاره کرد که این کتاب با ترجمه
جواد سیداشرف به چاپ رسیده است. تقریبا یک دهه پیش نیز کتاب «حشاشین» با ترجمه جواد سیداشرف به بازار آمد که به دلیل ساختار معمایی و خیالی‌اش خاطره ترسناکی را هم در ذهن خوانندگان به جای گذاشت. «تونل» ارنستو ساباتو- مصطفی مفیدی «درکتایم» ای‌.ال. دکتر وف- نجف دریابندری نیز از دیگر پرفروش‌های کتاب داستان خارجی است. پرفروش‌ترین شعر خارجی نیز همچنان به «دری لولاشده به فراموشی» آخرین اثر ترجمه شده ریچارد براتیگان در ایران است. این کتاب هرچند که نسبت به روزهای اول انتشار شاهد افت سطح فروش است، اما به دلیل حفظ فروش نسبی و عرضه نشدن کتاب شعر خارجی جدید توانسته است جایگاه خود را حفظ کند. کتاب‌هایی از اشعار اکتاویدپاز، تی‌اس‌الیوت، نرودا،جبران خلیل‌جبران نیز از دیگر پرفروش‌های بازار کتاب شعر خارجی هستند.
در میان پرفروش‌ترین کتاب‌های داستان ایرانی نیز طی هفته گذشته تغییری رخ نداد و همچنان «بازی عروس و داماد» بلقیس سلیمانی، «هاکردن» پیمان هوشمندزاده، «قلعه پرتقالی» عباس عبدی جزو پرفروش‌ها هستند با این تفاوت که «فرشته‌ها بوی پرتقال می‌دهند» اثر حسن بنی‌عامری و «چشمان تب‌دار» سیده مریم هاشمی توانسته‌اند خود را به آنها نزدیک کنند. در بازار کتاب شعر فارسی نیز همچنان «دستور زبان عشق» حرف اول را می‌زند و هنوز عنوان پرفروش‌ترین دفتر شعر را حفظ کرده است. «آینه‌های ناگهان» از آثار مرحوم امین‌پور نیز یکی دیگر از پرفروش‌های هفته گذشته بود.
از دیگر پرفروش‌‌ها می‌توان به «تاسیان» هوشنگ ابتهاج، «چای در غروب روی میز سرد می‌شود» احمدرضا احمدی و چند دفتر از مجموعه آثار منوچهر آتشی اشاره کرد. در زمینه پرفروش‌های کتاب با موضوع سیاسی جواز کتاب «روشنفکران ایران روایت‌ها، یاس و امید» دکتر علی میرسپاسی که با ترجمه عباس مخبر چند وقتی است به بازار آمده باید کتاب‌های «تاملی بر عقب‌ماندگی‌ ما» نوشته حسن قاضی‌مرادی، «ژئو پولتیک شیعه» به قلم فرانسوا توال و مترجمی کتایون باصر را اضافه کرد. ضمن اینکه «دموکراسی در برابر سرمایه‌داری» آلن میتزوود نیز یکی دیگر از پرفروش‌‌های کتاب با موضوع سیاسی است.
در زمینه فلسفه و عرفان اما پرفروش‌ها همچنان «فلسفه ملاصدرا و وایتهد»، «تخیل خلاق در عرفان ابن عربی» و «عارف جان سوخته» هستند. تخیل خلاق توانسته است درعرفان ابن‌عربی غیر از اینکه نظر علاقه‌مندان به کتاب‌های فلسفی عرفانی را جلب کند و آن را همچنین با یکی دیگر از آثار هانری کربن آشنا کند و عارف جان سوخته نیز همین نقش را برای دوستداران مولانا داشته است.
در زمینه جامعه‌شناسی نیز هفته گذشته «زنان بر بال‌های رویا» نوشته فاطمه مریلنی با ترجمه حیدر شجاعی، «آرمان شهر» کیان تاج‌بخش جزو پرفروش‌ها بودند.
اما علاقه‌مندان به کتاب‌های روانشناسی هنوز هم «راز» راندابرن را به عنوان پرفروش‌ترین معرفی می‌کنند. هر چند که «قانون جذب» مایکل «لوسیه» «خدا نزدیک است» دندی‌دیکی مک کال و «از کجا بفهمیم کی دروغ می‌گوید» دیوید لیبرمن نیز از نظر فروشندگان از فروش خوبی برخوردار بوده است، اما هنوز نتوانسته‌اند به رکورد فروش «راز» برسند. «پدر پولدار، پدر بی‌پول» نوشته رابرت کیوساکی نیز توانست طی هفته گذشته عنوان پرفروش‌ترین کتاب اقتصادی را از آن خود کند.
عنوان پرفروش‌ترین کتاب در زمینه خاطرات نیز همانند چند هفته گذشته در اختیار « به سوی سرنوشت» آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی است. کتاب «خاطرات پراکنده» به قلم فرح ندیمی با استقبال خوانندگان روبه‌رو شده است.