رییس سازمان انرژی اتمی‌ایران از پیشرفت در ساخت نخستین رآکتور تحقیقاتی آب سنگین در کشور خبر داد.

این در حالی است که ساخت این رآکتور مورد اعتراض آمریکا و متحدان غربی‌اش است و یکی از موارد فعالیت اتمی‌ایران است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در قطعنامه‌های خود خواهان توقف آن شده است. به گفته غلامرضا آقازاده، رییس سازمان انرژی اتمی‌ایران، دو کارخانه به‌زودی برای تولید سوخت هسته‌ای و میله‌های غلاف سوخت هسته‌ای و فلز رادیواکتیو زیرکونیوم به زودی راه اندازی می‌شود و این کارخانه‌ها تاکنون توانسته اند میله‌های قرص‌های سوخت قابل‌استفاده برای رآکتور آب سنگین تحقیقاتی چهل‌مگاواتی اراک را بر اساس استانداردهای موجود تولید کنند که نمونه‌هایی از محصولات آنها در حال پشت سر گذاشتن مراحل آزمایشی است.

آقازاده به ایرنا گفت که این دو کارخانه تا نیمه نخست سال آینده خورشیدی قادر خواهند بود سوخت مورد نیاز رآکتور آب سنگین اراک را تامین کنند.

وی همچنین در مورد غنی سازی اورانیوم در تاسیسات نطنز گفت که هم اکنون در این تاسیسات سه هزار دستگاه سانتریفیوژ اورانیوم فعالیت می‌کند و گسترش این تاسیسات طبق برنامه تا زمان راه‌اندازی ۵۶هزار دستگاه سانتریفیوژ پیش خواهد رفت.

این در حالی است که آمریکا و متحدانش تلاش می‌کنند با اعمال فشار و تحریم، ایران را از ادامه این فعالیت‌ها بازدارند و در این مسیر تاکنون سه قطعنامه از سوی شورای امنیت سازمان ملل صادر شده است.

ایران هر سه قطعنامه پیشین شورای امنیت را که برای توقف غنی‌سازی اورانیوم و ساخت رآکتور آب سنگین صادر شده رد و اعلام کرده که به عنوان عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌و امضاکننده پیمان بین‌المللی منع گسترش جنگ‌افزارهای اتمی، غنی‌سازی اورانیوم برای تولید سوخت اتمی‌ را حق خود می‌داند و حاضر به دست کشیدن از این حق نیست.