حضور نامحرمان در تدوین برنامه‌های اول تا چهارم

معاون اول رییس‌جمهوری برخی تدوین‌کنندگان برنامه‌های توسعه اول تا چهارم را «نامحرم‌» خواند و گفت: در تدوین برنامه‌های پنج ساله قبلی کشور، «نامحرمان» حضور داشتند و تلاش کردند بر اساس اومانیسم و سکولاریزم غربی، اندیشه‌های خود را وارد برنامه‌های کشور کنند. عکس: ایرنا

پرویز داوودی که رییس ستاد تدوین برنامه پنجم توسعه نیز هست، جمعه شب گذشته در جمع استادان بسیجی دانشگاه‌های کشور، اضافه کرد: این نامحرمان قصد نفوذ در برنامه‌های کشور را داشتند که «بوی تعفن آنها» هر بسیجی را آزرده می‌کرد، ولی روحیه بسیجی مانع نفوذ آنها شد.

به گزارش ایرنا، وی درباره حضور مجدد این افراد در نظام بودجه‌ریزی کشور هشدار داد و گفت: در مقاطع قبلی، برخی مسوولان رده بالای کشور با آنان برخورد کردند، ولی این افراد بیکار ننشسته‌اند و برای ورود مجدد تلاش می‌کنند.

معاون اول احمدی‌‌نژاد، بهترین مسیر برای تدوین برنامه پنجم توسعه را ایجاد ظرفیت‌های کاری و انسانی‌ای برشمرد که از تفکر بسیجی برخوردار باشند. او در این باره توضیح داد: در جلسه‌ای که قرار است هفته آینده در ستاد تدوین برنامه پنج‌ساله پنجم تشکیل شود، راه‌های به‌کارگیری استادان بسیجی در تهیه این برنامه بررسی خواهد شد.

داوودی همچنین ابراز امیدواری کرد که در تدوین برنامه پنج ساله آینده کشور «رگه‌های پوسیده‌ای از غرب» که میان «دانشجویان، متفکران و استادان» کشور وجود دارد، خشکیده شود.

اظهارات پرویز داوودی در مورد نحوه تدوین برنامه پنجم، در واقع تکمیل‌کننده سخنان محمود احمدی‌نژاد، رییس دولت نهم است که پیش از این از نحوه تدوین برنامه چهارم انتقاد کرده و اعلام کرده بود که تدوین برنامه پنجم را به دست استادان بسیجی می‌سپارد. تشکیل شورای ۲۷نفره‌ای برای این کار که چندی پیش از سوی رییس‌جمهوری دستور آن به داوودی ابلاغ شد نیز در همین راستا بوده است.

اما داوودی جمعه شب، «شیوه‌های غربی» برنامه‌ریزی را نیز زیر سوال برد و از تنظیم برنامه پنجم «بدون ملاحظه نسبت به شیوه‌های برنامه‌نویسی غربی» سخن گفت.

وی اظهار کرد: نظام ظالمانه سرمایه‌داری که با انسان‌ها «بدتر از حیوان» برخورد می‌کرد، ایران را زمینه خوبی برای حضور یافت و سعی کرد تا از طریق مسیر برنامه‌های پنج ساله کشور در ایران حضور یابد.

معاون اول رییس‌جمهوری اضافه کرد: جریان باطل، شاخص‌های علمی مربوط به جوامع جهان سوم را بر اساس چارچوب‌های نظام غربی و سلطه‌گری تنظیم می‌کند تا شاخص‌های پیشرفت در کشورهای در حال توسعه همانند ایران‌، مخدوش شده و با هزینه‌های بالا جلوه کند.

داوودی تاکید کرد: در رشته‌های علوم انسانی در دانشگاه‌های ایران هنوز مطالبی تدریس می‌شود که برگرفته از مکاتب غربی است و در طول ۳۰سال گذشته هیچ اقدامی برای تغییر آنها نشده و برخی استادان هم خواستار پذیرش آن چیزی هستند که غربی‌ها گفته‌اند. وی توضیح داد: شاخص‌های تعریف شده از سوی غرب به گونه‌ای است که‌از یکسو هزاران عیب غربی‌ها را می‌پوشاند و از سوی دیگر «نشان می‌دهد که ما توانایی اداره کشور را نداریم.»

داوودی با بیان اینکه کسانی پیدا می‌شوند که توانایی اسلام برای اداره حکومت را نادیده می‌گیرند، یادآورشد: برخی می‌گویند شرایط کنونی کشور همانند سال ۶۷است که امام راحل جام زهر را سر کشیدند؛ ایران را در سطح پایین اقتصادی جلوه می‌دهند و خواستار اطاعت منفعلانه از نظام جهانی زیر نظر اسرائیل و با مدیریت آمریکا هستند. معاون اول رییس‌جمهوری خاطرنشان کرد: در این میان جریان حق و توسعه انسان محور، سرلوحه کار خود را عدالت خواهی، آرمان خواهی، رفع محرومیت و فساد و تربیت انسان‌های فرهیخته و خدمت به مردم قرار داده است.