منوچهر متکی با اشاره به فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی بر محمد البرادعی به علت گزارش مثبت اخیرش درباره ایران گفت: این گونه برخوردها بیانگر تحمیل خواسته‌های سیاسی است. به گزارش ایسنا،‌ وزیر امور خارجه کشورمان در گفت‌وگو با شبکه الجزیره در مورد تهدیدهای آمریکا مبنی بر احتمال حمله نظامی به ایران گفت: دولت آمریکا در شرایط دشواری قرار دارد، شکست‌های پی‌درپی آمریکا در عراق و افغانستان و کل منطقه که ناشی از سیاست‌های نادرست مقام‌های آمریکایی است و همچنین مناقشه داخلی در آمریکا به ویژه در ارتباط با انتخابات آینده ریاست جمهوری این کشور، همگی موجب شده است که این تهدیدها مطرح شود.

متکی گفت: از آنجا که در دو گزارش مهم البرادعی بر همکاری سازنده ایران با آژانس تاکید شده است، ما معتقدیم کسانی که از جانب ایران احساس نگرانی می‌کنند، می‌توانند از روند همکاری بین ایران و آژانس پشتیبانی کنند که این همکاری می‌تواند موجب برطرف شدن نگرانی‌ها شود.

متکی در مورد گزارش آتی سولانا در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران به ۱+۵ گفت: امیدواریم که سولانا در مسیر گزارش البرادعی حرکت کند و گزارش او نیز در جهت کمک به یافتن راه حلی مناسب برای این پرونده باشد. وی اضافه کرد: ما شرایط را برای ادامه روندی که آغاز شده است مناسب می‌دانیم، در سه ماه گذشته ما نیمی از این مسیر را پیمودیم؛ یعنی به نیمی از سوال‌ها پاسخ دادیم و تصور من این است که پاسخ به سوال‌های باقی مانده نیاز به مدت زمان مشابهی دارد که خوب است به این حرکت آژانس انرژی اتمی فرصت بدهیم و از فعالیت‌های البرادعی حمایت کنیم.

متکی با انتقاد از فشارهای آمریکا و رژیم صهیونیستی به البرادعی در مورد گزارش اخیر خاطرنشان کرد: این گونه برخوردها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانگر خواسته‌ای سیاسی است که در پشت صحنه قرار دارد و می‌خواهد خود را بر اوضاع تحمیل کند و خواستار حل مسالمت‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران نیست.

وی تاکید کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ما، قانونی، شفاف و روشن است و بررسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر شفافیت و روشنی آن می‌افزاید، از این رو اظهارات دیگران بیانگر مقاصد سیاسی آنان است. در پنج سال گذشته تلاش شده است دروغ بزرگی به افکار عمومی القا شود؛ ولی گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هر روز بیش از گذشته نشان می‌دهد که این ادعاهای آمریکا صرفا دروغ است؛ بنابراین بهتر است آمریکا موضع خود را تصحیح کند و بگوید من نگرانی‌هایی داشتم و اکنون این نگرانی‌ها برطرف شده است، نه اینکه علیه البرادعی موضع‌گیری کند. وزیر امور خارجه در پاسخ به این پرسش که اگر هدف تهران کمک به آمریکا برای خروج از باتلاق عراق و تصحیح اشتباهاتش است، در ازای این کمک چه انتظاری از آمریکا دارد، گفت: بزرگ‌ترین بها و بزرگ‌ترین دستاورد این کمک که فقط به نفع ایران نیست؛ بلکه به نفع همه کشورهای منطقه است، این است که ثبات و امنیت به عراق باز می‌گردد. ثبات عراق به معنای ثبات منطقه است. کشورهای منطقه از وجود امنیت و ثبات در عراق سود می‌برند و از ناامنی و بی‌ثباتی در این کشور آسیب می‌بینند. ما برای کمک به مردم و دولت عراق با آمریکا مذاکره می‌کنیم.

متکی در پاسخ به این سوال که نظر شما در مورد این تحلیل که مشکل عراق ناشی از اشغالگری مستقیم آمریکا و نفوذ گسترده ایران در دولت و جامعه عراق است، چیست، گفت: اگر منظور شما از نفوذ ایران در عراق، به معنای هم عقیده بودن مردم و دولت ایران و عراق است، این مساله‌ای طبیعی است، ولی اگر منظور از این نفوذ، مداخله ایران در عراق باشد، ما تمایلی به مداخله در عراق یا هر کشور دیگری نداریم؛ زیرا از چنین مداخله‌ای سودی نخواهیم برد.