دنیای اقتصاد- نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح تعیین تکلیف استخدامی معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش با ۱۰۹ رای موافق، ۵۴ رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع موافقت کردند.

حسن نوعی‌ اقدم در توضیح یک فوریت تعیین تکلیف استخدام معلمان حق‌التدریسی و آموزشیاران وزارت آموزش و پرورش، گفت: طبق قانون برنامه چهارم توسعه به ازای هر دو نفر که از سیستم دولتی بازنشسته می‌شود یک نفر اجازه استخدام دارد. وی هدف از این طرح را با استناد به قانون برنامه چهارم و قانون استخدامی و مدیریت کشور سیاستگذاری خواند و افزود: به این ترتیب آموزش و پرورش سیر اولویت‌های خود را تشخیص می‌دهد. شاپور مرحبا به عنوان مخالف، گفت: هنوز مرکب قانون مدیریت کشوری خشک نشده است و ما با این روش عمل می‌کنیم. اگر آموزش و پرورش می‌خواهد نیرو جذب کند باید آزمونی برای استخدام نیروهای با کیفیت خود برگزار کند.

اسدا... عباسی به عنوان موافق این طرح، گفت: ما در شرایطی قرار داریم که خود مجلس بازنشستگی پیش از موعد را تصویب کرده است. حال این حق‌التدریسان که هم تجربه دارند و هم تخصص، آنها را کنار بگذاریم و نیروهای جدید را استخدام کنیم؟

در مقدمه این طرح که به امضای ۶۰نفر از نمایندگان رسیده آمده است حدود ۷ سال است که تعداد ۵۲‌هزار نفر از معلمان حق‌التدریسی و تعدادی از آموزشیاران نهضت سوادآموزی در وزارت آموزش و پرورش از نظر وضعیت خدمتی بلاتکلیف هستند و با حداقل دریافتی که حتی جبران هزینه‌های ایاب و ذهاب آنها را نمی‌کند به امر خطیر تعلیم و تربیت در مناطق محروم کشور مشغول هستند، افزود: با عنایت به ظرفیت‌های قانونی که به واسطه‌ اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت ایجاد شده است و به منظور ارج نهادن به مقام معلم و خروج این عزیزان از بلاتکلیفی و ایجاد امیدواری برای آینده آنان این طرح با قید یک فوریت برای تصویب تقدیم می‌گردد. بر اساس ماده واحده این طرح دولت موظف است در اجرای جزء ۲ بند «و» ماده‌ ۱۴۵ قانون برنامه‌ چهارم توسعه‌ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و بند «ج» ماده‌ ۲۴ و ماده‌ ۴۵ قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۸/ ۷/ ۱۳۸۶ و قانون بازنشستگی پیش از موعد کارکنان دولت مصوب ۵/ ۶/ ۱۳۸۶، به نحوی عمل کند که حداکثر تا ظرف سه سال از تاریخ تصویب این قانون کلیه‌ نیروهای حق‌التدریسی وزارت آموزش و پرورش که تا پایان سال تحصیلی (۸۶ - ۸۵) در این وزارتخانه سابقه تدریس دارند، هم‌چنین آموزشیاران نهضت سوادآموزی با رعایت اولویت‌های ذیل از نظر استخدامی تعیین تکلیف شوند.

۱ - فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و مراکز تربیت معلم که در آزمون‌های سراسری به عنوان سهمیه‌ وزارت آموزش و پرورش مشغول به تحصیل بوده و از این مراکز فارغ‌التحصیلان می‌شوند.

۲ - کلیه‌ نیروهای حق‌التدریسی که دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر هستند با رعایت امتیاز مدرک تحصیلی، سابقه‌ حق‌التدریسی و نیاز مناطقی از آموزش و پرورش در استان‌ها به رشته‌ تحصیلی آنان.

۳ - سایر نیروهای حق‌التدریسی که بتوانند ظرف زمان مذکور در ماده واحده موفق به ارائه‌ مدرک تحصیلی کارشناسی شده باشند (با رعایت شرایط بند ۲)

۴ - مشمولین قانون لغو مواد ۶ و (۶ مکرر) الحاقی به اساسنامه نهضت سوادآموزی جمهوری اسلامی ایران و تعیین ضوابط بکارگیری آموزشیاران مصوب ۸/۸/۱۳۸۰ با رعایت بندهای ۲ و ۳.

تبصره‌ ۱: ایثارگران و خانواده‌ معظم آنان در مراحل جذب نیرو تابع قوانین و مقررات مربوط خواهند بود.

تبصره‌ ۲: ردیف‌های مورد نیاز استخدام این نیروها خارج از سهمیه‌ وزارت آموزش و پرورش همه ساله توسط معاونت راهبردی و نظارت ریاست جمهوری اختصاص خواهد یافت. تبصره‌ ۳: از تاریخ تصویب این قانون بکارگیری معلمان حق‌التدریسی جدید توسط وزارت آموزش و پرورش ممنوع است.