خیلی دور، خیلی نزدیک - ۲۸ آبان ۸۶

غزال صادقی- گالری باران یک خانه باغ قدیمی است که در حیاط این خانه قدیمی آثار نمایشگاه‌های قبلی خودنمایی می‌کنند، یک آلاچیق باقی‌مانده از نمایشگاه (اقوام ایرانی)، کیومرث درم‌بخش که ترکمان‌ها آن را ساخته‌اند و سه اثر چوبی که خاطره از سومین سپوزیوم چوب است. انگار در این گالری هر نمایشگاه اثری از خود بر جای می‌گذارد. عکس: نسیم گلی

فضای داخلی خانه هیچ ‌تغییری پیدا نکرده است. در ابتدای ورود به خانه صدای موسیقی خاص و گفتار آرامی به گوش می‌رسد. این صدای هانیبال الخاص است که اشعاری را به زبان آشوری دکلمه می‌کند. در مقابل در ورودی روی یک میز کوچک تعدادی از آثار چوبی این نقاش دیده می‌شود. این آثار ۱۶پرنده هستند. خانم فرخانده مرعشی که برپاکننده این نمایشگاه در نبود استادش است، می‌گوید: این مجسمه‌ها برگرفته از کتاب منطق‌الطیر عطار هستند و هیچ نیازی به امضای استاد ندارند. به گفته این نقاش: آقای الخاص علاقه بسیار زیادی به کار مجسمه‌سازی داشته و با علاقه و شوق فراوان این کار را دنبال کردند و اصل کار را نیز از سیمرغ و منطق‌الطیر گرفته‌اند.

دراین نمایشگاه ۶۹اثر نقاشی از این هنرمند، مجسمه‌ساز، مترجم و مولف آشوری در معرض نمایش قرار گرفته است و نقاشی‌هایی که رنگ روغن، آبرنگی و طراحی هستند.

مروری بر آثار

به گفته مدیر این نمایشگاه این بار اثر جدیدی از این استاد دیده نمی‌شود، بلکه این نمایشگاه گزیده‌ای از آثار وی در تمام دور‌های کاری ایشان است. بیشتر این نقاشی‌ها تحت‌تاثیر ادبیات فارسی ترسیم شده‌اند و به دوره نیمایی، شاملو، فرخزاد و دوره‌ای از رنسانس تقسیم می‌شوند. در یکی از تابلوهای متعلق به دوره رنسانس تصویری از «گویا» نقاش معروف می‌شود؛ اما الخاص چهره خود را در یک پرسپکتیو (عمق نمایی) جلوتر از او قرار داده بود و این جمله در وسط تابلوی نقاشی مشهود بود: «من از گویا به شما نزدیکترم» و بعد می‌گوید «من از گویا کوچک‌ترم» این اشاره ظریف هم نشان‌دهنده فروتنی این نقاش در مقابل نقاشی مانند گویا است که خود را کوچک‌تر می‌داند و هم از طرفی به لحاظ زمانی خود را به مردم این دوره نزدیک‌تر. این «هایکوهای» طنزگونه در تمام این نقاشی‌ها مشهود است.

مرعشی که از شاگردان قدیمی این نقاش است می‌گوید: الخاص علاقه فراوانی به شعرهای زبان فارسی دارد و به خاطر همین علاقه وی به این شاعران باعث شد تا چهره‌های ایشان را در کارهای مختلف خود به تصویر درآورد. شاعرانی چون نیما، فروغ، شاملو که تصاویر آنها را در نقاشی‌ها مشاهده می‌کنید. وی ادامه می‌دهد: این نقاشی به سبک مدرن علاقه‌مند است و تمام کارهایش نیز در همین سبک هستند.

این نقاش همچنین توضیح می‌دهد: مشخصه کارهای الخاص رنگ‌هایی است که در کارهای وی وجود دارند، استفاده از رنگ‌های تند، شاد و شفاف که قراردادن این رنگ‌ها در کنار هم جرات فراوانی می‌خواهد و درنهایت رنگ‌ها تکیه بر سادگی و راحتی در کار دارند.

برپاکننده این نمایشگاه در مورد تفکر الخاص توضیح داد: کارهای الخاص بسیار ساده است. وی با صداقت کار می‌کند و خیلی دوست دارد در کارهای خود به یک صداقت کودکانه دست پیدا کند و حس خود را مانند کودکان بسیار ساده و روان بیان کند.

هانیبال ‌الخاص

هانیبال‌‌الخاص متولد ۱۳۰۹ از پدر و مادری آشوری در کرمانشاه است. وی بیش از ۱۰۰نمایشگاه انفرادی و بیش از ۲۰۰نمایشگاه گروهی در ایران، اروپا، کانادا، آمریکا و استرالیا برگزار کرده است. بیش از سی‌وپنج سال و اندی تدریس باعث شده است تا شاگردانی مانند حبیب‌ا... صادقی، احمد وکیلی، هادی ضیاءالدینی، نیلوفر قادری‌نژاد، فرامرز رحمانی، منوچهر صفرزاده و کاظم چلیا تربیت شدند که به گفته خود الخاص،‌ این شاگردان به نوعی نوه‌هایش محسوب می‌شوند.این نقاش مدت دوسال‌ونیم است که در خارج ایران و در آمریکا زندگی می‌کند؛ چراکه به خاطر نداشتن بیمه پزشکی و بالا بودن هزینه‌های دارو شرایط مطلوبی برای زندگی در ایران را ندارد و به خاطر استفاده مجانی از خدمات پزشکی و دارو در آمریکا به سر می‌برد. او در ترسیم شخصیت خود چنین می‌گوید: «بی‌پرده سخن گفته‌ام. دشمن زیاد دارم. دوستان شفیق بیشتر. بی‌پروا قدم‌های زیاد برداشتم پس اشتباه‌‌های بی‌شماری مرتکب شده‌ام. دروغ کم گفته‌ام و این حرف آخر بزرگ‌ترین دروغم است.» آثار ارائه شده در این نمایشگاه از ۳۰۰هزار تا ۱۰میلیون تومان قیمت گذاری شده‌اند که تعدادی از آنها نیز در ۲روز آغازین نمایشگاه فروخته شده‌اند. این نمایشگاه از تاریخ ۲۵آبان تا ۸آذر به مدت دوهفته هر روز از ساعت ۱۰ الی ۱۳ و ۱۶ الی ۲۰ میزبان علاقه‌مندان است. به گفته یکی از مدیران، تعدادی از تابلوهای این نقاش که کارهای جدید وی محسوب می‌شوند، در راه ایران هستند و به احتمال زیاد در شب اختتامیه به نمایش عمومی گذاشته می‌شوند.