رفتار دولت طی دو سال گذشته نشان داده که حساسیت نسبت به اعداد و ارقام سندهای مالی کشور بی‌مورد است.

صفدر حسینی، وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی، به ایسنا گفت: پایبند نبودن دولت به سیاست‌های انقباضی در بودجه‌های سنواتی و عدول مستمر و مکرر از تعهداتی که خود در بودجه منظور کرده است، دیگر دلیلی برای حساسیت به ارقام مندرج در بودجه مانند قیمت پایه نفت باقی نمی‌گذارد. وی ادامه داد: در چنین شرایطی بیش از آنکه پیگیری در مورد مقولاتی مانند قیمت پایه نفت در بودجه مهم باشد، طرح این سوال اساسی است که اصولا درآمدهای کلان نفتی طی این دو سال چگونه هزینه شده است.

وزیر سابق اقتصاد با اشاره به درآمد ۱۲۰میلیارد دلاری کشور طی سال‌های ۸۴ و ۸۵ که از محل فروش نفت حاصل شده است عنوان کرد: به صورت منطقی و در صورت اعمال سیاست‌های اقتصادی درست برخورداری از چنین درآمدی باید به افزایش چشمگیر رشد اقتصادی، نرخ ارزش افزوده بخش صنعت و کاهش بیکاری منجر شود در حالی که گزارش‌های رسمی موجود از شاخص‌های اقتصادی نه تنها رشدی را نشان نمی‌دهد بلکه بیانگر عقب ماندگی کشور نسبت به اهداف برنامه چهارم توسعه است.

حسینی افزود: مجموعه رفتارهای اقتصادی دولت از تمایل شدید آن برای واردکردن مستقیم درآمدهای نفتی به اقتصاد کشور خبر می‌دهد در حالی که تشکیل حساب ذخیره ارزی در برنامه سوم توسعه با هدف جلوگیری از ورود مستقیم درآمدهای نفتی به اقتصاد کشور و هزینه آنها در امور جاری بود ولی دولت با برداشت‌های مکرر از این حساب در قالب متمم‌های بودجه‌ای فلسفه تشکیل این صندوق را زیر سوال برده است.

وزیر سابق امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: تغییرات اعمال شده در بودجه سال آینده به هیچ وجه در راستای تقویت بخش خصوصی نیست و همین مساله لزوم و زمینه استفاده بیشتر از درآمدهای نفتی را افزایش می‌دهد که این روش نتیجه‌ای جز افزایش حجم دولت، نرخ رشد نقدینگی و تورم ندارد.

بودجه سال۸۷ خلاف برنامه چهارم است

امیدوار رضایی نیز درباره پیشنهاد دولت مبنی بر تنظیم بودجه به شکل جدید و جلسات مشترکی بین دولت و تعدادی از نمایندگان در این زمینه، گفت: به این روش بودجه‌نویسی نقد‌های مطرح است، ولی پیشنهادی می‌شود‌ چون برای تهیه آن زحمت کشیده شده است، در کمیسیون‌های تخصصی نیز بررسی شود. رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: اصلاح ساختار بودجه سال‌هاست که مطرح است، ولی هر اصلاحی نیاز به استفاده از فکر دسته‌جمعی و کار کارشناسی دقیق دارد. رضایی همچنین در مورد الگوی پیشنهادی مرکز پژوهش‌های مجلس برای تنظیم بودجه، گفت: با روح این پیشنهاد موافق هستم، ولی محتوا و جزئیات این الگو باید چکش‌کاری و بحث و بررسی بیشتر شود.

وی اظهار کرد: موافق حذف تبصره‌های تکراری و تبدیل آن‌ها به قانون هستیم و این‌که در بودجه اعداد و ارقامی بیاید که به دنبال آن شاخص‌های عملکردی وجود داشته باشد، یعنی ارتقای شاخص را در عملکرد مسوولان ببینیم. این عضو فراکسیون وفاق و کارآمدی مجلس ضمن تاکید بر ضرورت تغییر شکل و ساختار بودجه و مفید بودن و حمایت از آن، گفت: بودجه به تغییر ماهیتی نیز نیاز دارد، و نیاز است که در بودجه ۸۷ احکامی که در قانون برنامه مثلا در بحث سلامت و عدالت در سلامت است و میزان هزینه‌هایی که مردم از جیب خود می‌پردازند و باید به عدد زیر ۳۰‌درصد برسد، خود را نشان دهد و بدانیم آیا دولت می‌خواهد این را اجرا کند یا نه؟

قیمت نفت در بودجه مناسب نیست

همچنین محمدناصر توسلی‌زاده در خصوص محاسبه به مبنای هر بشکه نفت در لایحه بودجه ۸۷ به ایسنا گفت: درآمدهای نفتی از دو جنبه قابل بررسی است؛ اول آن که مبنای قیمت نفت در لایحه، بالا در نظر گرفته شود تا این موضوع از حیث بین‌المللی از دید تیزبین بازارگردانان جهانی مانع از افت قیمت‌ها شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مجلس افزود: اگر قیمت نفت در بودجه بالا در نظر گرفته شود، درست است که می‌توان طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی جدیدی تعریف کرد، ولی باید توجه داشت که اگر قیمت‌های بالا محقق نشود، علاوه بر آن که پروژه‌ها وارد مدار تولید و اشتغال کشور نمی‌شود، بلکه روز به روز بر تعداد بیش از ۸‌هزار پروژه عمر انی نیمه‌تمام افزوده می‌شود. عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس لغو درآمد کاذب در لایحه بودجه را موجب استهلاک مصالح، طولانی شدن زمان پروژه‌ها و غیرعملیاتی شدن بودجه دانست و اظهار کرد: اگر برنامه‌نویسان کشور قیمت پایین نفت را مبنای بودجه قرار دهند، علاوه بر آن که تاثیر تورمی و طولانی شدن پروژه‌ها اتفاق نمی‌افتد، بودجه نیز عملیاتی می‌شود.