استعفای وزیرکار و معاون صدراعظم آلمان

روزنامه‌هاى آلمان و اروپا روز ۱۴ نوامبر به استعفاى نامنتظره فرانتس مونته‌فرینگ، معاون صدراعظم آلمان و وزیر کار پرداختند. این کناره‌گیرى، کار را براى دولت ائتلافى در برلین پیچیده‌تر از گذشته خواهد کرد. روزنامه آلمانی «براونشوایگر‌تسایتونگ» درباره کناره‌گیرى مونته فرینگ، معاون صدراعظم آلمان، و وزیر کار از کابینه ائتلافى این کشور مى‌نویسد: «مونته‌فرینگ بیش از هر سیاستمدار دیگر در کابینه ائتلافى، تجسم روح حزب سوسیال دموکرات آلمان بود. به همین دلیل او مى‌توانست لنگرى باثبات باشد. هرگاه حزب سوسیال دموکرات غرولند مى‌کرد، او تضمینى براى کارآیى در اتحاد دولتى بود. میان آنگلا مرکل و کورت بک، رهبران دو حزب بزرگ، او همچون محورى بود که ائتلاف بر آن جاى گرفته بود. حال چه کسى از سوى سوسیال دموکراسی این جا را پر مى‌کند؟ جانشینان او کارى دشوار پیش رو دارند.

کورت بک، رهبر حزب سوسیال دموکرات، شرکت در کابینه دولتى را با تشکر رد مى‌کند؛ زیرا که نمى‌خواهد مقید به انظباط ائتلاف دولتى باشد. این کارى عاقلانه براى اوست؛ چرا که همه گزینه‌ها را در اختیار او قرار خواهد داد، اما براى ثبات ائتلاف دولتى نوید خوبى را به دنبال نخواهد داشت.

پی‌آمدهای کناره‌گیرى مونته فرینگ، موضوع بررسى روزنامه سویسى «نویه تسوریشه تسایتونگ» است: «سوسیال دموکراسی آلمان که در‌حال‌حاضر از محبوبیت و اعتماد به‌نفس زیادى برخوردار نیست، باید از این پس به عنوان همکار و شریک در ائتلاف بزرگ دولتى بدون مونته‌فرینگ کار خود را پیش برد. مونته فرینگ به عنوان سرباز حزبى، در فضاى سنتى حزب سوسیال دموکرات آلمان ریشه داشت. اما روشن است که، به ویژه در سیاست، هر فردى قابل جایگزینى است. براى خانم مرکل، صدراعظم آلمان، برقرارى همکارى کارآمد در ائتلاف بزرگ بدون مونته فرینگ سخت‌تر خواهد شد.باورمونته فرینگ به ضروت سیاسى این ائتلاف براى کشور درخور اعتماد بود. او در مقایسه با دیگر رهبران سوسیال دموکراسی با شور بیشترى به کارآیى دولت متعهد بود. با کناره‌گیرى مونته فرینگ، پیش بینى ادامه ائتلاف بزرگ در برلین تا پایان این دوره انتخاباتى؛ یعنى در سال ۲۰۰۹، کمى نامطمئن‌تر شده است.»

روزنامه آلمانى «کلنیشه روندشاو» در تفسیر خود پیرامون پیامدهاى استعفاى مونته فرینگ، وزیر کار و معاون صدراعظم آلمان مى‌نویسد: «حال باید دید که آیا هنوز به اندازه کافى در ائتلاف دولتى نقاط مشترک موجود است؟ این دولت تاکنون موفق بوده است. کاهش قرض‌هاى جدید دولتى، موفقیت در بازار کار، اصلاحات در زمینه مالیات شرکت‌هاى خصوصى و مالیات در زمینه ارث، گسترش مهد کودک‌ها، بازنشستگى ضرورى در سن ۶۷ سالگى، همه اینها امورى قابل توجه‌اند. موارد زیادى از قرارداد ائتلاف با شگفتى به انجام رسیده‌اند. حال موضوعاتى بر روى میز قرار دارند که از طریق راه‌هاى معتبر مصالحه قابل حل نیستند؛ براى نمونه اصلاحات در زمینه راه‌آهن، تعیین حداقل دستمزد و اصلاح سیستم مراقبت و پرستارى از بیماران و سالمندان. همه این موارد کار را سخت‌تر مى‌کند. حال جست‌وجو به دنبال برنامه‌هاى جدیدى شروع مى‌شود که سیاست آتى را زیر عنوان یک موضوع بزرگ در خود جاى دهد.