دنیای اقتصاد- اختلاف نظر میان مجلس و دولت بر سر لایحه بودجه ۸۷ ادامه دارد. در شرایطی که برخی از سران مجلس با تشکیل جلسات خصوصی با دولتیان خبر از توافقات میان مجلس و دولت بر سر لایحه بودجه می‌دهند، غلامحسین الهام سخنگوی دولت اعلام کرده است مجلس را در مورد روش جدید بودجه‌نویسی سال ۸۷ قانع خواهیم کرد. نمایندگان مجلس به توافقات پشت پرده معترض هستند و عنوان می‌کنند برخی در مجلس از بقیه نمایندگان، نماینده‌تر نیستند. به گفته محمد خوش‌چهره نماینده تهران احتمال زیادی وجود دارد که مجلس به سمت تصویب یک لایحه‌‌ بودجه پیشنهادی برود و می‌تواند به عنوان پیشنهاد همان لایحه‌‌ سال قبل را با یک‌‌درصد افزایش به طور مثال پنج و با تصحیح‌های محدود، اساس کار بودجه‌ دولت قرار دهد.

خوش چهره در گفت‌وگو با ایسنا در مورد بودجه‌ سال آینده، افزود: وضع موجود بودجه‌نویسی قطعا مورد تایید هیچ‌کدام از اهل فن نیست و حرف ما در مجلس این بود که این روش بودجه‌نویسی نه تنها درست نبوده، بلکه وقت مجلس را هم می‌گیرد. به طوری که مجلس را وارد جزییاتی می‌کند که جزء وظایف بررسی و قانونگذاری نیست.

وی اظهار کرد: متاسفانه این تلقی که بودجه باید در شیوه و روش‌ها تصحیح شود، دچار یک نوع انحراف شده است؛ یعنی در اصل اختصار، از نظر محتوایی به آن توجه نشده و تنها شکل آن مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به تجربه‌‌ بودجه‌نویسی قبل از انقلاب خاطرنشان کرد: در آن زمان رژیم گذشته برای این که منویات خود را به خوبی اعمال کند، نظام بودجه‌نویسی خلاصه‌ای داشته است. در این بودجه‌نویسی مجلس نقش نظارتی نداشت و یک مجلس فرمایشی بود.

خوش‌چهره اظهار کرد: این شکل بودجه قطعا نمی‌تواند مطلوب باشد اگر چه اصل این موضوع که باید تغییر کند انکارپذیر نبوده و نیست و تصحیح بودجه‌نویسی ضروری است؛ اما به نظر می‌رسد در شیوه جدید بودجه‌نویسی تصحیح مدنظر نیست و به همین دلیل با واکنش معنی‌داری در زمان تصویب لایحه‌‌ بودجه در مجلس مواجه می‌شویم.

از سویی دیگر حسن سبحانی با تایید دیدار انجام شده، حدادعادل، عبداللهی و توکلی با دولتمردان، گفت: در جلسه غیررسمی روز یکشنبه، رییس مجلس و برخی از نمایندگان گفتند درباره نحوه تنظیم لایحه بودجه ۸۷ مذاکراتی با دولت داشته‌اند ولی در عین‌حال تأکید کردند به عنوان شخصیت حقیقی با دولتمردان دیدار و رایزنی داشته‌اند و نه به عنوان نماینده مجلس و شخصیت حقوقی. این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با تأکید بر این‌که لایحه بودجه از یک سو نباید متون اضافه و از سوی دیگر نباید به قدری مختصر باشد که قابلیت ارزیابی، نظارت و کنترل نداشته باشد، خاطرنشان کرد: لایحه بودجه نباید به قدری طولانی باشد که مخل انضباط باشد، هم‌چنین آن‌قدر هم مختصر نباشد که مواردی را جا بیندازد. او با اشاره به عزم جدی دولت در کاهش حجم لایحه بودجه ۸۷، گفت: در مقابل لوایح بودجه نسبتا مفصل سال‌های گذشته، دولت‌‌ درصدد کم حجم‌تر کردن لایحه بودجه ۸۷ است. رایزنی‌هایی که در حال انجام است‌ ‌درصدد یافتن راه‌حلی بینابینی بین شیوه قبلی بودجه‌نویسی و آن‌چه که منظور نظر دولت است را رقم می‌زند، شیوه‌ای که نه مثل تفصیل گذشته است و نه به اجمال مورد نظر دولت.

از سوی دیگر رضا عبدالهی، رییس کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به روش جدید بودجه‌نویسی دولت برای سال ۸۷ تصریح کرد: اگر در روش جدید بودجه‌نویسی، دولت بتواند تبصره‌ها را کم کند تا وارد قانونگذاری نشویم، مجلس از آن استقبال خواهد کرد.

عبداللهی افزود: کمیسیون‌های برنامه و بودجه و تلفیق مجلس هم‌چنین از این که ردیف‌های مختلف بودجه در روش جدید کاهش پیدا کند و زیر دستگاه‌های مربوطه جمع شود حمایت خواهد کرد. عبداللهی قرار گرفتن ردیف‌های بودجه زیر نظر وزارت‌خانه‌های مربوطه را در روش جدید بودجه‌نویسی دولت امر قابل دفاعی عنوان کرد و گفت:‌ در مجموع به هر اندازه که روش بودجه‌نویسی دولت اختیار و پاسخ‌گویی را شفاف‌تر و دقیق‌تر کند ما در مجلس از آن حمایت و استقبال خواهیم کرد.