ادامه راهبرد دو سویه تحریم و گفت‌وگو

دنیای اقتصاد- در حالی که تا اواخر این هفته محمد البرادعی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گزارش خود را از فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همکاری‌های تهران و آژانس به شورای حکام ارائه می‌کند، سه رهبر اروپایی بر ادامه راهبرد تحریم و گفت‌وگو تاکید کردند. این در حالی است که کشورهای اروپایی از مواضع جنگ‌طلبانه برخی محافل قدرت در آمریکا که به نو محافظه‌کاران و صهیونیست‌ها نزدیک هستند، نگرانند و سعی می‌کنند با پای فشاری بر گزینه تحریم،‌ جنگ‌طلبان کاخ سفید را از اقدامات نسنجیده باز دارند. گرچه هر سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس بر تداوم تحریم‌ها تاکید کردند، سارکوزی که به اندازه همتای آمریکایی خود،‌ جورج بوش از تشدید تحریم‌ها استقبال می‌کند، اذعان کرد که در زمینه سرعت روند تحریم‌ها اختلاف‌نظر وجود دارد.

به گزارش ایسنا، رویترز گزارش داد؛ سران آلمان و فرانسه به توافق رسیدند که بهترین راه برای برخورد با برنامه هسته‌ای ایران راهبرد دوسویه تحریم و گفت‌وگو است، ولی تاکید کردند که در این بین زمان علیه آنها عمل می‌کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه دوشنبه به همراه وزرای کابینه خود در برلین با یکدیگر دیدار کردند. این دیدار چند روز پس از آنکه هر یک به طور جداگانه با جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا دیدار و درباره تحریم‌های شدیدتر علیه ایران با یکدیگر گفت‌وگو کردند، صورت گرفت.

صدراعظم آلمان در یک کنفرانس خبری مشترک با رییس جمهور فرانسه درباره مواضع پاریس و برلین در قبال ایران گفت: در زمینه ایران ما توافقات بسیاری داریم.

سارکوزی گفت: در مذاکرات همچنان باز است، اما تحریم‌ها در حال تشدید هستند، چرا که زمان علیه ما عمل می‌کند.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه بر احتمال وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران برای وادار کردن این کشور به توقف فعالیت‌های هسته‌ای خود تاکید کردند. رهبران آلمان و فرانسه همچنین از احتمال کاهش روابط تجاری با ایران خبر دادند.

نیکلا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه به دنبال دیدار با مرکل که در برلین انجام شد، به خبرنگاران گفت: آلمان و فرانسه موضع واحدی دارند.

رهبران فرانسه و آلمان در برلین از روسیه و چین خواستند به کشورهای غربی کمک کنند تا فشار بر ایران را بر سر برنامه اتمی‌اش افزایش دهند.

مرکل و سارکوزی همچنین در چارچوب دیدارهای مشورتی بر سر موضوعاتی چون بحران خاورمیانه و مساله مهاجرت گفت‌وگو کردند.

مرکل نیز به خبرنگاران گفت که فرانسه و آلمان به کارایی تحریم‌ها باور دارند.

وی در عین حال خاطرنشان کرد که هر دو کشور، راه حل‌های دیگری را برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران در صورت به توافق نرسیدن در شورای امنیت سازمان ملل مد نظر دارند.

آمریکا خواهان صدور قطعنامه سوم علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل است؛ اما روسیه و چین تاکنون با این خواست آمریکا همراهی نکرده‌اند.

صدراعظم آلمان گفت: ما درباره اینکه کشورهای اروپایی، روابط بازرگانی خود را با ایران کاهش دهند، مذاکره کردیم.

آلمان در حال حاضر محدودیت‌هایی بر سر تجارت با ایران وضع کرده که از آن جمله می‌توان به کاهش صدور تضمین‌های صادراتی و کاهش روابط بانکی بانک‌های آلمان اشاره کرد.

مرکل پیشتر اعلام کرده بود دولتش تنها در شرایطی از تحریم‌های «گسترده‌تر و سخت‌تر» استقبال می‌کند که گفت‌وگوهای جاری نتواند مقام‌های جمهوری اسلامی‌را به گردن نهادن به خواست شورای امنیت و تعلیق فعالیت‌های مربوط به غنی سازی اورانیوم راضی کند.

از سوی دیگر نخست‌وزیر بریتانیا نیز گرچه از تحریم سخن گفت، اما نشان داد که به اندازه سارکوزی با بوش همراه نیست و تصمیم برای تشدید تحریم‌ها را به بعد از ارائه گزارش البرادعی موکول کرد.

گوردون براون، خواستار ممنوعیت سرمایه گذاری خارجی در صنعت نفت و گاز ایران در صورت ادامه آنچه بی‌توجهی این کشور به خواسته‌های جامعه بین‌المللی درباره برنامه اتمی‌ خود می‌خواند، شده است.

براون در نخستین سخنرانی عمده خود درباره سیاست خارجی دولت جدید بریتانیا، از رابطه با ایالات متحده به عنوان مهم‌ترین رابطه خارجی کشورش نام برد و از اتحادیه اروپایی خواست روابط خود را با آمریکا گسترش دهد.

گوردون براون با استقبال از گسترش روابط دولت‌های فرانسه و آلمان با آمریکا، خواستار همکاری بیشتر بریتانیا با کشورها و سازمان‌های دارای ارزش‌های مشترک مانند سازمان پیمان آتلانتیک شمالی شد.

گوردون براون همچنین از عدم قرابت خود با دیدگاه‌های ضدآمریکایی در اروپا خبر داد. این در حالی است که در پی کناره‌گیری تونی بلر از نخست وزیری بریتانیا، بسیاری از تحلیلگران سیاسی از سرد شدن روابط این کشور با دولت جورج بوش در آمریکا خبر داده بودند.

براون در سخنان خود خواستار تاسیس بانکی جهانی برای تامین سوخت هسته‌ای مورد نیاز کشورهای در حال توسعه شد تا در صورت پایبندی این کشورها به موازین بین‌المللی، منابع انرژی اتمی‌مورد نیاز آنها را تامین کند.

وی درباره ایران گفت: در صورتی که گزارش‌های پیش روی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌ و اتحادیه اروپایی بیانگر پیشرفت در زمینه گفت‌وگوهای اتمی‌با جمهوری اسلامی‌نباشد، بریتانیا برای تشدید تحریم‌ها علیه این کشور با آمریکا همراه خواهد شد.

نخست‌وزیر بریتانیا در این سخنرانی خواستار اعمال ممنوعیت بین‌المللی بر سرمایه‌گذاری در صنعت نفت و گاز ایران و گسترش تحریم‌های مالی علیه این کشور در صورت برآورده نشدن خواسته قطعنامه‌های شورای امنیت درباره توقف برنامه غنی‌سازی اتمی‌ آن شد.

به گفته او ایران می‌تواند بین دو گزینه «تقابل» یا «تحول در روابط با جامعه جهانی» یکی را انتخاب کند.