وزیر خارجه چین در تهران دیدار سارکوزی و مرکل در برلین

دنیای اقتصاد- در حالی که به زمان ارائه گزارش فصلی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نزدیک می‌شویم، رایزنی‌ها درباره آینده برنامه‌ هسته‌ای ایران ادامه دارد.

به احتمال زیاد گزارش محمد البرادعی از روند همکاری‌های هسته‌ای ایران با این نهاد، روز پنجشنبه به شورای حکام ارائه می‌شود.

این احتمال نیز وجود دارد که گزارش مزبور عصر چهارشنبه تکمیل شود و در اختیار اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار گیرد. براساس روال کار آژانس، گزارش‌های مدیر کل معمولا یک هفته تا ۱۰روز پیش از برگزاری نشست‌های فصلی شورای حکام برای مطالعه در اختیار کشورهای عضو این شورا قرار می‌گیرد. انتظار می‌رود که در این گزارش به روند همکاری‌های هسته‌ای ایران با آژانس برای حل مسائل باقیمانده نیز پرداخته شود.

از سوی دیگر در تماس تلفنی میان دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان و نماینده کشورهای ۱+۵ در مذاکرات هسته‌ای با ایران، طرفین برنامه دیدار و مذاکره‌ای دیگر را تا اواخر نوامبر، تثبیت کردند.

در این تماس تلفنی، سعید جلیلی و خاویر سولانا قرار گذاشتند که پیش از اینکه طی بیست روز آینده با هم ملاقات کنند، معاونان آنها با هم دیداری داشته باشند.

جلیلی و سولانا برای اولین بار، اول و دوم آبان با حضور علی لاریجانی با هم در رم دیدار و گفت‌وگو کردند.

این دو اتفاق از آن روی قابل توجه است که بنا بر توافق کشورهای ۱+۵ در دو نشست نیویورک و لندن، کشورهای عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل و آلمان، تصمیم خود را درباره چگونگی تعامل با ایران بر مبنای گزارش‌های محمد البرادعی و خاویر سولانا اتخاذ خواهند کرد.

از سوی دیگر موافقان و مخالفان اقدام‌های شدیدتر علیه تهران، به رایزنی‌های خود ادامه می‌دهند.

در چنین شرایطی است که یانگ جیچی، وزیر خارجه چین عازم ایران شده است. سخنگوی وزارت امور خارجه چین با تصریح بر اینکه پکن برای اتخاذ موضعی سخت‌تر علیه ایران تحت فشار قرار گرفته است، خبر عزیمت وزیر خارجه کشورش را به تهران اعلام کرد. سخنگوی وزارت خارجه چین پیش از این از تهران خواسته بود به نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه هسته‌‌ای خود توجه کند. لیو جیانچائو گفت: پکن خواستار همکاری با اروپا و سازمان ملل برای حل این مساله است.

این درخواست چین در حالی مطرح شده بود که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهوری اسلامی ایران با اعلام بدون بازگشت بودن برنامه هسته‌ای ایران، از راه‌اندازی سه هزار دستگاه سانتریفیوژ برای غنی‌سازی اورانیوم خبر داده است. لیو با تکرار درخواست گفت‌وگو از ایران خواست موضع آشتی‌جویانه‌تری را برگزیند.

وی در یک کنفرانس خبری اظهار کرد: ما خواستار آن هستیم که ایران پاسخ مثبت داده و به نگرانی‌ها و درخواست‌های بین‌المللی توجه کند و رویکرد ملایمی را برای حل صلح‌آمیز این مساله از طریق گفت‌وگو و ارتباط اتخاذ کند. سخنگوی وزارت خارجه چین در ادامه به طور مستقیم به تحریم‌ها اشاره‌ای نکرد و تنها گفت که چین «مایل به همکاری و ارتباط با سازمان ملل و اتحادیه اروپایی برای حرکت در مسیر درست است.»

در آن سو نیز رهبران دو کشور آلمان و فرانسه پس از دیدارهای جداگانه خود با جرج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا درباره چگونگی برخورد با برنامه هسته‌ای ایران گفت‌وگو می‌کنند. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، آنگلا مرکل، میزبان نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهوری فرانسه در برلین است تا مذاکراتی را پیش از نشست قدرت‌های جهان برای ارزیابی گزارش‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران برگزار کنند. مرکل پس از نشست با بوش در روز شنبه گفت اگر هیچ نشانه‌ای از پیشرفت در مذاکرات با ایران مشاهده نشود، آنگاه «ما باید درباره اعمال تحریم‌های احتمالی بیشتر فکر کنیم.»

سارکوزی نیز پس از دیدار با بوش در چهارشنبه گذشته گفت: «باید تحریم‌ها تشدید شود.»

دولت بوش تاکید دارد بر پیگیری دیپلماسی درباره ایران پایبند است؛ اما همه گزینه‌ها را نیز مد نظر دارد.

در دیدار مرکل و سارکوزی درباره ایران، همه اعضای کابینه دو کشور حضور دارند. مرکل همچنین با اشاره به ادامه برنامه هسته‌ای ایران به‌رغم درخواست جامعه جهانی برای تعلیق غنی‌سازی اورانیوم ادعا کردکه مساله ایران به خاطر بی‌توجهی به درخواست‌های سازمان ملل متحد احتمالا به دور جدید تحریم‌های بین‌المللی نیاز دارد.

صدر اعظم آلمان مدعی شد: اگر تلاش‌های دیپلماتیک نهاد دیده‌بان سازمان ملل و اتحادیه اروپایی برای ترغیب تهران به عقب‌نشینی به نتیجه نرسد، ما باید درباره تحریم‌های احتمالی جدید فکر کنیم.

مرکل تاکید کرد که در صورت بروز چنین بن‌بستی، ممکن است اوایل دسامبر اعلام شود که آلمان باید به روابط تجاری موجود با ایران به صورت دقیق‌تر نگاه کند.

رییس‌جمهوری فرانسه نیز با ادعای اینکه ایران تسلیحات هسته‌ای غیرقابل پذیرش دارد، گفت: پاریس همچنان خواستار گفت‌وگو با تهران است.

سارکوزی در نخستین سفر رسمی خود به آمریکا در جمع رهبران اقتصادی این کشور، با تاکید بر فرضی‌بودن تلاش ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای گفت: فرضیه دستیابی ایران به این سلاح برای فرانسه غیرقابل پذیرش است. وی افزود: اما در عین حال به همان شدت می‌گویم که دسترسی به انرژی هسته‌ای صلح‌آمیز یک حق است از جمله برای ایران. سارکوزی سه‌شنبه گذشته در نخستین سفر رسمی خود از زمان انتخابش به سمت ریاست‌جمهوری فرانسه در ماه مه وارد واشنگتن شد.

وی در اظهار نظری متناقض گفت: هیچ راهکار دیگری غیر از تحریم‌های اروپا و سازمان ملل متحد وجود ندارد و در عین حال ما باید به گفت‌وگو ادامه دهیم.