برنامه کاندیداهای وزارت برای دو حوزه صنعت و نفت

دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد، فردا برای دفاع از دو وزیر پیشنهادی خود برای وزارتخانه‌های نفت و صنایع در صحن علنی مجلس حاضر می‌شود.

رییس‌جمهور به دنبال برکناری طهماسبی و وزیری هامانه، وزرای پیشین صنایع و نفت، محرابیان و نوذری را به عنوان سرپرست موقت این دو وزارتخانه انتخاب کرد و پس از پایان سه ماه، سرپرستان را به عنوان کاندیدای تصدی وزارت به مجلس معرفی کرد. به نظر می‌رسد احمدی‌نژاد در کسب رای اعتماد برای این دو وزیر مشکلی در پیش ندارد و فضای عمومی مجلس به نفع این کاندیداها است.

برنامه‌های محرابیان

محرابیان وزیر پیشنهادی رییس‌جمهور برای تصدی وزارت صنایع و معادن، با ارائه برنامه‌ای جامع و کامل دیدگاه‌های خود را برای توسعه این بخش تشریح کرده است. ارائه تصویر کلان و تحلیل وضعیت موجود صنعت و معدن کشور، ارائه تصویر مطلوب و قابلیت‌ها و مزیت‌های حوزه صنعت و معدن به اضافه سیاست‌ها و راهبردهای کلان حوزه از نکات برجسته این برنامه است.

همچنین تلاش برای کاهش تصدی‌گیری‌های دولتی و بهره‌گیری حداکثری از توانمندی‌های بخش خصوصی، جلب منابع مالی و بازارهای سرمایه به سمت صنعت و بیشترین بهره‌گیری از منابع خدادادی و درآمدهای ارزی در مسیر تولید، عدالت‌محوری و نگاه کلان و متوازن به بخش‌های مختلف صنعت و معدن با توجه به مزیت‌های نسبی، منطقه‌ای و آمایشی از محورهای مورد تاکید محرابیان در این برنامه است.

همچنین افزایش بهره‌وری و کارایی بنگاه‌های تولیدی، توجه جدی به شکل‌گیری منطقی فرآیندهای تحقیق و توسعه، ضرورت بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، بازسازی و نوساز صنعت، ارتقاء سطح استاندارد کالاها و خدمات بخش صنعت و معدن و افزایش توان رقابت‌پذیری و توسعه صادرات، تکمیل زنجیره‌های ارزش افزوده و فرهنگ‌سازی برای مصرف کالاهای داخلی، اطلاع‌رسانی از دستاوردها، ظرفیت‌ها و اولویت‌ها از دیگر موارد برنامه وزیر پیشنهاد است.

محرابیان همچنین همراه با برنامه خود اهم اقداماتش را در تبصره ۱۳، طرح‌های ویژه رییس‌جمهور و سه ماه سرپرست وزارت صنایع و معادن ارائه داده است که نشان‌دهنده اقداماتی گسترده برای اصلاح حوزه صنعت و معدن و نیز نشانگر تسلط و توانایی وی‌ می‌باشد.

همچنین وزیر پیشنهادی، توجه به شاخص‌های کلان این حوزه را مورد تاکید قرار داده و با ذکر جزئیاتی، نحوه دستیابی به رشد شاخص‌های کلان صنعت و معدن را اعلام کرده است. کاهش تصدی‌گری دولت با محوریت اصل ۴۴ قانون اساسی، استفاده از قابلیت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری کشور همچون تقویت حضور NGOها در تصمیم‌گیری‌ها، افزایش سهم امور تولیدی از حساب ذخیره ارزی و توجه روزافزون به تحقیق و توسعه از جمله، راهکارهایی است که محرابیان برای توسعه این بخش ارائه کرده است.

وی یکی از کلیدی‌ترین ابزارهای اجرای سیاست‌های وزارت صنایع و معادن را هماهنگی با فضای سیاسی کشور قلمداد کرده است. به اعتقاد محرابیان هماهنگی با نهادهای تنظیم‌کننده سیاست، از جمله عناصر اساسی، اجرای برنامه‌ها به شمار می‌آید که محرابیان آن را به اجرا خواهد گذاشت.

وی در برنامه‌های خود، اعلام کرده، تمامی شرایط را برای افزایش سهم صنعت و معدن در تولید ناخالص داخلی، سرمایه‌گذاری، صادرات و اشتغال مهیا خواهد کرد.

برنامه نوذری

غلامحسین نوذری نامزد پیشنهادی رییس‌جمهور برای وزارت نفت نیز برنامه خود برای این وزارتخانه را برای جلب اعتماد مجلس و کسب رای وزارت ارائه داد.

وی همچنین در برنامه‌ خود که در ۹ فصل تنظیم شده بر لزوم توجه بر توانمندیهای داخلی، توسعه میادین نفتی، طرح‌هایی توسعه گاز و بومی کردن دانش و تکنولوژی تاکید کرده است.

نوذری در برنامه خود صیانت از ذخایر و بهره‌برداری صحیح و مناسب از منابع نفت و گاز و نگهداری و حفظ تاسیسات آن، کوشش در توسعه دانش فنی مربوط در جهت خودکفایی هر چه بیشتر و بی‌نیازی از خارج، نظارت بر امور مربوط به صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی، گاز و محصولات پتروشیمی و تصویب نهایی قرارداد‌های مربوط به امور مذکور و سایر قراردادها، برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های بزرگ سرمایه‌ای و تعیین نحوه تامین منابع مالی لازم برای آنها، تهیه و تدوین سازمان ستادی وزارت نفت و ساختار کلی شرکت‌های تابعه، نظارت بر سازماندهی شرکت‌های مذکور و حصول اطمینان از رعایت اصول مصوب و تبعیت از هدف‌ها و خط‌ مشی‌های کلی تاکید کرده است.

نوذری، رساندن ظرفیت تولید نفت‌خام از ۴میلیون و ۲۰۰هزار بشکه در روز در سال ۱۳۸۶ به ۴میلیون و ۵۰۰هزار بشکه در روز در سال ۱۳۸۸ را به عنوان یکی از هدف‌های کلی خود قرار داده است.

افزایش ظرفیت تولید گاز غنی از ۳/۵۶۱میلیون مترمکعب در روز در سال ۱۳۸۶ به ۴/۷۱۷میلیون مترمکعب در روز در سال ۱۳۸۸ و ۱۳۰۰میلیون مترمکعب در روز در سال ۱۳۹۳ در برنامه‌های این بخش قرار دارند.

نوذری همچنین در نظر دارد با فعال کردن ۲۴فاز پارس جنوبی سهم این میدان را به ۴۹درصد از کل تولید گاز طبیعی برساند. علاوه بر این توسعه میادین گازی جدی مطابق برنامه‌های توسعه پیش‌بینی شده کشور نیز در دستور کار نوذری قرار دارد.

افزایش ظرفیت پالایشی کشور و ایجاد پالایشگاه‌های بخش‌خصوصی از جمله دیگر برنامه‌هایی است که وزیر پیشنهادی نفت در دستور کار خود قرار داده است. همچنین قرار است طبق برنامه‌های نوذری، ظرفیت تولید مجتمع‌های پتروشیمی از ۱۸میلیون تن سال ۸۵ به ۵/۳۱میلیون تن در سال ۸۸ ارتقا یابد. این رقم در سال ۱۴۰۴ به ۹۶ میلیون تن خواهد رسید.

تغییر ساختار تجاری محصولات نفت، گاز و پتروشیمی گاز و پتروشیمی و تبدیل فروش به مدیریت تجاری با ایجاد بورس نفت، گاز و پتروشیمی محقق می‌شود. در عین حال شفاف‌سازی، فرصت برای بخش‌خصوصی داخلی برای ورود به تجارت نفت، گاز و پتروشیمی فراهم خواهد شد.

تلاش برای تسریع در خصوصی‌سازی ۹۲شرکت، شامل ۴۰شرکت مشمول بند «الف» اصل ۴۴(شرکت نفتی، ۹شرکت پالایشی و ۲۴شرکت پتروشیمیایی) و ۵۲شرکت مشمول بند «ج» اصل ۴۴ (۳شرکت نفتی، ۶شرکت پالایشی، ۲۸شرکت گاز استانی و ۱۵شرکت پتروشیمی) اولویت دیگر برنامه نوذری است.

کل میزان سرمایه‌گذاری مورد نیاز در بخش‌های مختلف صنعت نفت در برنامه‌های توسعه تا افق سال ۱۴۰۳ حدود ۴۷۲‌میلیارد دلار برآورد شده است.

لازم به یادآوری است نوذری پیش از این معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران، مدیرعامل شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، عضو هیات مدیره شرکت مهندسی و توسعه نفت و مدیر طرح افزایش تولید نفت، رییس هیات مدیره شرکت ملی حفاری ایران، رییس هیات مدیره شرکت حفاری شمال و نماینده کازرون در دوره‌های چهارم و پنجم مجلس شورای اسلامی بوده است.

تحصیلات وی در رشته مهندسی نفت، مهندسی خاک شناسی، کارشناس ارشد مدیریت صنعتی از دانشگاه تهران می‌باشد.