مرزها و مشکلات

بسط قرارداد شنگن صرفا جنبه‌های مثبت ندارد. تداوم وجود سیم‌های خاردار در مرزهای شرقی و حتی میان اروپا و ساده‌ترشدن قاچاق انسان به اروپای غربی، شادی ناشی از تصمیم جدید اتحادیه اروپا را محدود می‌کنند. بیست‌و‌یکم دسامبر مرزهای بعضی دیگر از کشورهای اتحادیه اروپا از میان می‌رود و عبور و مرور از مرزها بدون هیچ کنترلی صورت می‌گیرد. وزرای کشورهای اتحادیه اروپا موافقت کردند تا مرزهای شنگن را توسعه دهند.

توسعه مرزهای قرارداد شنگن با بی‌توجهی بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا مواجه شده است. این در حالی است که برچیده شدن مرزها رویدادی است به اهمیت توسعه کشورهای عضو اتحادیه، که ۳سال پیش عملی شد و در آن زمان رویدادی پراهمیت به حساب می‌آمد. ۳سال پیش مرزهای ایدئولوژیک برچیده شدند و شرق و غرب به هم متصل شدند و اکنون با برچیده شدن کنترل در مرزها آخرین نشانه‌های این فاصله ایدئولوژیک نیز از میان می‌رود. اکنون کشورهایی که تازه به اتحادیه اروپا متصل شده‌اند، به راحتی به کشورهای همسایه خود خواهند رفت و شهروندان آلمانی نیز می‌توانند بدون هیچ دردسری به تمام کشورهای همسایه به جز کشور ثروتمند سوییس سفر کنند. در مجموع می‌توان گفت که با تصویب قرارداد جدید، مرز اتحادیه اروپا به سوی شرق کشیده شده است.

آیا اکنون باید به خاطر برچیده شدن کنترل گذرنامه در مرزها شادی کرد؟ اگرچه بسیاری از شهروندان کشورهای عضو اتحادیه اروپا از این اقدام راضی‌اند، اما هنوز بسیاری کشورهای اروپایی هستند که مرزهای‌شان پابرجا است. در مرزهای روسیه، اوکراین، صربستان همچنان سیم‌های خاردار برقرارند و کنترل‌های امنیتی در موردهایی حتی شدید‌تر شده‌اند.

اما خبر از میان رفتن مرزها برای خلافکاران نیز خبری شادی بخش بود. مثلا برای آنها مسیر قاچاق انسان به کشورهای اروپای غربی ساده‌تر خواهد شد. در چنین شرایطی وظیفه پلیس اتحادیه اروپا و پلیس کشورهای مختلف عضو دشوارتر شده است تا خود را با شرایط جدید تطبیق دهند. در این راستا وظیفه سفارت کشورهای عضو اتحادیه اروپا در کشورهای مختلف نیز سنگین‌ترشده است. آنها باید تقاضای صدور ویزا را با جدیت تمام بررسی کنند، زیرا در گذشته ادعاهایی در مورد صدور ویزای غیرقانونی در سفارت جمهوری چک در ویتنام سبب نگرانی بسیاری شده بود.

نگرانی دیگر مردم اتحادیه اروپا در آن است که توسعه اخیر سبب ورود پناهجویان اقتصادی فراوانی به کشورهای این اتحادیه شود. این در حالی است که اعضای این اتحادیه سرانجام پس از بحث‌های فراوان نتوانسته‌اند بر مشکل مهاجرت در اتحادیه اروپا چیره شوند و مشخص کنند که شمار مهاجرانی که می‌توانند به کشوری وارد شوند، چه میزان است.