ملاک گسترش پوشش بیمه‌ای، گروه‌های شغلی است نه مناطق جغرافیایی

مجید اعزازی

وزیر رفاه و تامین اجتماعی در واکنش به تهیه طرح دو فوریتی نمایندگان مجلس درباره تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دادن جمعیت شهرهای زیر ۲۰هزار نفر گفت: در نظام بیمه‌های اجتماعی گروه‌های شغلی و نه مکان‌های جغرافیایی ملاک بیمه شدن افراد است. وزیر رفاه در دفتر یاد بود دنیای اقتصاد نوشت: توفیق دارم هر روز روزنامه شما را مطالعه کنم.

عبدالرضا مصری وزیر رفاه و تامین اجتماعی در حاشیه بازدید از نمایشگاه مطبوعات در گفت‌وگو با خبرنگار ما، با اظهار بی‌اطلاعی نسبت به تهیه و تدوین طرح دو فوریتی نمایندگان برای تحت پوشش قرار دادن ساکنان شهرهای زیر ۲۰هزار نفر گفت: امیدوارم روزی فرا رسد که ایرانی بیمه نشده در کشور نداشته باشیم.

برای تحقق این آرمان وزارت رفاه گروه‌های هدفی را مشخص کرده و بیمه کردن آنها را پیگیری است. تاکنون سه گروه رانندگان، خادمان مساجد و برای نخستین بار کارگران ساختمانی از محل عوارض تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار گرفته‌اند. ۱۶ گروه شغلی دیگر نیز در نوبت بیمه شدن قرار دارند.

مصری با تاکید بر این که در نظام‌های بیمه‌ای گروه‌های شغلی هدف و مبنای برقراری بیمه هستند و نه مناطق جغرافیایی از جمله شهرهای زیر ۲۰هزار نفر، اظهار کرد: معنای این طرح چیست؟ آیا کارگر ساکن این شهرها که پیش از این بیمه شده‌اند بیمه آنان قطع خواهد شد؟ من متوجه نمی‌شوم. در نظام بیمه‌ای شهر مبنا نیست و نوع فعالیت افراد اهمیت دارد. در شهرها مشاغل مختلف با درآمدهای گوناگون وجود دارند آیا همه این گروه‌های شغلی باید از یک نوع بیمه برخوردار شوند.

وی افزود: کارگر توان پرداخت حق بیمه‌ای برابر با کارفرما را ندارد. در صورتی که کارفرما بخواهد برابر با کارگر حق بیمه بدهد به کارگر ظلم شده است.

چون درآمد کارفرما چندین برابر کارگر است. این بیمه‌های جغرافیایی را نمی توانم بفهمم. اما دولت برای گروه‌های شغلی تامین اعتبار می‌کند و آنها بیمه می‌شوند. به طور مثال ۱۰درصد از حق بیمه رانندگان، ۲۰درصد از حق بیمه خادمان مساجد و ۳درصد از حق بیمه کارگران ساختمانی را دولت پرداخت می‌کند.

به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، شنبه هفته جاری یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس از تهیه یک طرح دوفوریتی مبنی بر تحت پوشش بیمه اجتماعی قرار دادن شهرهای زیر ۲۰هزار نفر خبر داد. این در حالی است که دیروز ایسنا اعلام کرد: نمایندگان مجلس با ۱۲۵رای موافق با یک فوریت طرح یادشده موافقت کردند. در صورت تصویب نهایی این طرح، خانوارهای ساکن شهرها با جمعیت کمتر از ۲۰هزار نفر، مشمول مزایای بیمه‌‌اجتماعی روستاییان و عشایر خواهند شد.

بر اساس ماده واحده طرح «مشمولیت مزایای بیمه‌اجتماعی روستاییان و عشایر برای خانوارهای ساکن شهرهای باجمعیت کمتر از ۲۰هزار نفر» آن دسته از خانوارهای ساکن شهرهای با جمعیت کمتر از ۲۰هزار نفر که مشمول بیمه اجباری نزد سایر سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌اجتماعی نبوده و دفترچه خدمات درمانی مشابه روستاییان و عشایر دریافت می‌کنند نیز مشمول عضویت و برخورداری از مزایای صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر می‌شوند.

سهم دولت از حق بیمه جهت عضویت مشمولیت موضوع این ماده واحده در صندوق طی سال جاری (۱۳۸۶) از محل اعتبارات در اختیار وزارت رفاه و تامین‌اجتماعی ردیف ۵۰۳۷۸۳ قسمت چهارم قانون تامین می‌شود.

«خورشید» با یک‌میلیون تیراژ منتشر می‌شود

حسینعلی ضیایی، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی نیز در حاشیه نمایشگاه مطبوعات در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما از تهیه طرح زیر پوشش قرار دادن جمعیت زیر ۲۰هزار نفر اظهار بی‌اطلاعی کرد، اما در همین حال گفت: ۱۰۰درصد با گسترش چتر بیمه‌های اجتماعی موافقم. مردم نیاز دارند تا زیر پوشش بیمه قرار گیرند و از مزایای ۱۸گانه تامین‌اجتماعی بهره‌مند شوند.

وی افزود: دولت در آینده طی لایحه‌ای، هزارمیلیارد تومان از محل صرفه‌جویی بنزین برای کمک به تحت پوشش قرار گرفتن رانندگان، خادمان مساجد و کارگران ساختمانی اختصاص خواهد داد. دولت چنین کمک‌هایی را برای فراهم آوردن فراغت و آسایش بیشتر مردم صورت می‌دهد تا آنان نگران آینده نباشند.

مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره زمان انتشار روزنامه خورشید زیر نظر سازمان یادشده گفت: این روزنامه به‌زودی منتشر خواهد شد.

وی افزود: افراد تحت پوشش سازمان تامین‌اجتماعی به همراه خانواده‌هایشان حدود ۲۷میلیون نفر بوده و نیازمند دریافت اطلاعات درباره سازمان خود هستند.

وی در پی پرسش‌های مکرر خبرنگار ما درباره زمان دقیق انتشار این روزنامه، گفت: به زودی- به معنای دقیق کلمه- این روزنامه با تیراژ یک‌میلیون نسخه در روز منتشر خواهد شد.

صادق رجایی، مدیرعامل سازمان بیمه خدمات‌ درمانی نیز در گفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد با اشاره به ارسال سه پیشنهاد از سوی وزارت رفاه به دولت برای برقراری بیمه پایه همه افراد کشور گفت: این پیشنهادها در دولت بررسی خواهد شد و سازمان خدمات درمانی مجری پیشنهاد مصوب دولت در این زمینه خواهد بود. وی اظهار کرد: در پیشنهاد اول پیش‌بینی شده است، همه مردم تحت پوشش بیمه پایه درمان قرار گرفته‌ و دولت سرانه درمانی آنان را بپردازد. همچنین سامانه ارجاع پزشک خانواده نیز استقرار یابد. در پیشنهاد دوم، پوشش بیمه درمانی افرادی که تحت پوشش درمان تامین‌اجتماعی نیستند، هدف‌گذاری شده است و در پیشنهاد سوم،‌ همسان‌سازی قوانین و نرم‌افزاری قوانین و مقررات صندوق‌های بیمه‌ای گوناگون مدنظر است.