دنیای اقتصاد - آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان و جورج بوش، رییس‌جمهوری آمریکا، اعلام کردند به تلاش خود برای حل دیپلماتیک مناقشه اتمی ایران ادامه می‌دهند.

مذاکرات دو رهبر در مزرعه شخصی بوش در تگزاس در شرایطی انجام شد که کمتر از یک هفته به انتشار گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره ایران باقی ‌مانده است و ایالات متحده در تلاش است پنج عضو دائم شورای امنیت به علاوه آلمان را به تصویب قطعنامه‌ای دیگر علیه ایران ترغیب کند. مرکل پیشتر اعلام کرده بود دولتش تنها در شرایطی از تحریم‌های گسترده‌تر و سخت‌تر استقبال می‌کند که گفت‌وگوهای جاری نتواند مقام‌های جمهوری اسلامی را به گردن نهادن به خواست شورای امنیت و تعلیق فعالیت‌های مربوط به غنی سازی اورانیوم راضی کند.

این در حالی است که آمریکا با اعمال فشار بر شرکت‌های آلمانی خواهان خروج آنها از بازارهای ایران است. روزنامه فرانکفورتر به نقل از اتحادیه شرکت‌های صنعتی آورده است: طی چند ماه پیش تعدادی از نمایندگان سفارت آمریکا در فرانکفورت سعی کردند تا شرکت‌های صنعتی ماشین‌آلات را قانع کنند که از بازارهای ایرانی خارج شوند؛ اما شرکت‌های مذکور در برابر این اعمال فشارها مقاومت کرده‌اند. صدراعظم آلمان پس از گفت‌وگو با رییس‌جمهوری آمریکا، در کنفرانس خبری مشترکی گفت: کاملا معتقدم امکانات دیپلماتیک هنوز به پایان نرسیده است. در عین حال مرکل با اشاره به تلاش‌های دیپلماتیک سولانا گفت: اگر این تلاش‌ها با شکست مواجه شود، آنگاه ما باید درباره تحریم‌های احتمالی بیشتر فکر کنیم و نباید فقط به آن فکر کنیم؛ بلکه باید درباره آن گفت‌وگو هم داشته باشیم. آلمان طی ماه‌های اخیر در مقایسه با بریتانیا و فرانسه تمایل کمتری به اتخاذ لحن تند علیه ایران نشان داده است؛ این در حالی است که همزمان با دیدار مرکل و بوش در تگزاس، کاخ سفید اختلاف‌های دو طرف را در مورد نحوه برخورد با ایران «تاکتیکی» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گوردون جاندرو، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا گفت مواضع کشورش و آلمان به لحاظ استراتژیک هیچ تفاوتی ندارد؛ اما در سطح تاکتیک تفاوت‌های جزیی دیده می‌شود. با این حال در هفته گذشته و پیش از سفر مرکل به آمریکا، برخی سیاستمداران و رسانه‌های آلمانی نسبت به جدی شدن گزینه نظامی در آمریکا هشدار دادند و از صدراعظم خود خواستند جورج بوش را متقاعد کند به دیپلماسی وفادار بماند.