کتاب‌هایی که بیش از یکبار مطالعه می‌شوند

ایپنا - در حالی که کم‌تر از دو هفته به معرفی نامزدهای نهایی دریافت جایزه «کاستا» باقی مانده است، موسسه برگزارکننده این رقابت ادبی اعلام کرد ۷۷درصد بریتانیایی‌ها زمانی که از مطالعه کتابی لذت ببرند، آن را دو مرتبه می‌خوانند. به نقل از گاردین، این نظرسنجی حاکی از آن است که شمار قابل توجهی از بریتانیایی‌ها حتی به یک بار مطالعه مجدد اثر مورد علاقه‌شان اکتفا نمی‌کنند و دوباره و چند باره به خواندن آن می‌پردازند؛ به گونه‌ای که ۱۷‌درصد از افراد شرکت‌کننده در این نظرسنجی مدعی شده‌اند، آثار مورد علاقه‌شان را بیش از پنج مرتبه مطالعه کرده‌اند. ۵۹‌درصد از این افراد، دلیل مطالعه مجدد آثار مورد علاقه‌شان را این گونه عنوان کرده‌اند که از خواندن آن آثار هرگز خسته نمی‌شوند و ۳۴‌درصد نیز گفته‌اند با هر بار مطالعه مجدد کتاب، مسائلی برای‌شان روشن می‌شود که پیش‌تر به آنها پی نبرده بودند. این موسسه که قرار است

۲۱ نوامبر (۳۰ آبان) برنده جایزه کاستا را معرفی کند. در کنار این نظرسنجی فهرستی نیز از کتاب‌هایی تهیه کرده که بیش از سایر کتاب‌های موجود در بریتانیا مورد توجه خوانندگان قرار گرفته است و بیش از یک بار مطالعه شده‌اند. این فهرست به ترتیب به قرار زیر است:

۱ - مجموعه داستان‌های

«هری پاتر» نوشته «جی. کی. رولینگ»،

۲ - «ارباب حلقه‌ها» نوشته

«جی. آر. آر تالکین»، ۳ - «غرور و تعصب» نوشته «جین آستین»،

۴ - «هابیت‌ها» اثر دیگری از «تالکین»،

۵ - «جین ایر» نوشته «شارلوت برونته»،

۶ - «۱۹۸۴» نوشته «جرج اورول»،

۷ - «رمز داوینچی» نوشته «دن براون»، ۸ - «شیر، جادوگر و کمد» نوشته «سی. ای لویس»، ۹ - «بلندی‌های بادگیر» نوشته «امیلی برونته»،

۱۰ - «مخمصــه» (Catch ۲۲) نوشتـــه «جوزف هللـــر»،

۱۱ - «یادداشت‌هایی از جزیره‌ای کوچک» نوشته «بیل برایسون»، ۱۲ - «کشتن مرغ مقلد» نوشته «هارپر لی»، ۱۳ - «گل‌های زیر شیروانی» نوشته «ویرجینیا اندروز»،

۱۴ - «سیاه زیبا» نوشته «آن سول»، ۱۵ - «فال نیک» نوشته «نیل گیمن» و «تری پراچت»، ۱۶ - انجیل،

۱۷ - «راهنمای مسافرهای بین راهی کهکشان» نوشته «داگلاس آدامز»

۱۸ - «خاطرات بریجت جونز» نوشته «هلن فیلدینگ»، ۱۹ - «بر باد رفته» نوشته «مارگارت میچل»،

۲۰ـ «آرزوهای بزرگ» نوشته «چارلز دیکنز»

زندگی مخفی رایس

کتاب می‌شود

زوایای تازه‌ای از زندگی «کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه آمریکا با انتشار کتابی افشا شد.

به تازگی کتابی در آمریکا منتشر شده است که در آن زوایای تازه‌ای از زندگی «کاندولیزا رایس» وزیر امور خارجه آمریکا و چگونگی رسیدنش به منصب وزارت امور خارجه را بیان می‌کند.

به نقل از روزنامه لبنانی المستقبل، این کتاب که عنوان «دوست بسیار خوب و مخزن اسرار؛ کاندولیزا رایس و دستاورد میراث بوش» را بر خود دارد توسط «گلین کسلر» روزنامه‌نگار بخش دیپلماسی روزنامه «واشنگتن پست» نوشته شده و توسط انتشارات «سان مارتین پرس» انتشار یافته است.

بخش اعظم کتاب به خطاهای استراتژی رایس در زمانی که مشاور امنیت ملی بوش بوده است و چگونگی رسیدنش به منصب وزارت امور خارجه اختصاص دارد.

مولف در این کتاب یادآوری می‌کند، رایس در سال ۲۰۰۰ و در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا معلم خصوصی بوش در تدریس سیاست خارجی آمریکا بوده است.

رقابت نویسندگان بزرگ برای کسب گران‌ترین جایزه ادبی جهان

با انتشار فهرست ۱۳۷ نفره نامزدهای اولیه جایزه بین‌المللی «ایمپک دوبلین»، معتبرترین رقابت ادبی ایرلند و گران‌ترین رقابت ادبی جهان، نویسندگان سرشناس بزرگ از گوشه و کنار جهان در کنار هم قرار گرفتند.

در این فهرست که برای تعیین برنده جایزه ۱۰۰ هزار یورویی «ایمپک دوبلین» سال ۲۰۰۸ تنظیم شده «مارگارت اتوود» کانادایی برای مجموع داستان «آشفتگی اخلاقی»، در کنار نویسندگانی مانند «مونیکا علی»، نویسنده بنگلادشی تبار بریتانیایی برای رمان «آبی آلنتجو»، «ایزابل آلنده» شیلیایی با رمان «اینس روح من»، «مارتین ایمیس» برای «خانه دیدارها»، و «پیتر کری» برای رمان «دزدی» قرار گرفته است. «کران دسایی»، نویسنده هندی تبار بریتانیایی و برنده جایزه «من بوکر» سال گذشته با رمان «میراث شکست»، «لورا اسکیوال» مکزیکی با رمان «مالینچ»، «ریچارد فورد» با رمان «فراز و نشیب‌های زمین»، «لوید جونز» برای داستان «آقای پیپ»، «کورمک مک‌کارتی»، بزرگ‌ترین نویسنده آمریکایی که در قید حیات است با رمان «جاده»، «فیلیپ راث»، غول دیگر ادبیات آمریکا با کتاب «همه مردم»، و «جان آپدایک» با کتاب «تروریست» از دیگر نویسندگان سرشناس این فهرست طویل هستند.

بر خلاف جوایزی مانند نوبل ادبیات که برای دستاورد یک عمر فعالیت حرفه‌ای نویسندگان به آنها اهدا می‌شود، جایزه «ایمپک دوبلین» هر سال تنها به خاطر نگارش یک اثر به یک نویسنده تعلق می‌گیرد. این رقابت ادبی که از سال ۱۹۹۶ توسط سازمان «کتابخانه‌های عمومی شهر دوبلین» برگزار می‌شود، تا کنون نام نویسندگانی مانند «طاهر بن جلون»، «اورهان پاموک»، و «میشل هوئلبک» را در فهرست برندگان نهایی این جایزه ثبت کرده است.

قرار است هیات شش نفره داوران این رقابت ادبی تا ۲ آوریل سال آینده میلادی (۱۳ فروردین ۱۳۸۷) فهرست نهایی نامزدهای دریافت این جایزه را تنظیم و برنده نهایی را ۱۲ ژوئن (۲۲ خرداد ۱۳۸۷) معرفی کند.