کتاب را از من بگیر، خنده‌ات را نه
علی طجوزی
گزارش این هفته پرفروش‌های بازار کتاب را باز هم با قیصر امین‌پور آغاز می‌کنیم؛ چراکه هنوز هم عطش مخاطبان این شاعر رفته فرو ننشسته است.

«دستور زبان عشق» در حالی عنوان پرفروش‌ترین کتاب شعر را به خود اختصاص داده است که هم فروشگاه‌های کتاب و هم علاقه‌مندان در انتظار چاپ مجدد آن به سر می‌برند. به گفته یکی از ناشران، «دستور زبان عشق» که به‌زعم منتقدان ادبی در صدر آثار قیصر قرار می‌گیرد؛ توانسته است رکورد خوبی از نظر فروش به جای بگذارد؛ هرچند که هیچ آمار و اطلاعی از میزان دقیق فروش نمی‌توان ارائه کرد و قیصر هم نیست که ببیند مردم چقدر دستور زبان عشق را دوست دارند و می‌خواهند و می‌خوانند.
بعد از دستور زبان عشق دو دفتر شعر از دو شاعر قدیمی در رده‌های بعدی پرفروش‌ها قرار دارند، یکی از آنها آیینه در آیینه ابتهاج (هـ.الف سایه) با گزینش دکتر شفیعی کدکنی است؛ دیگری («ساعت ۱۰صبح بود» اثری از احمدرضا احمدی است که بیشترین آمار فروش دفترهای شعر را به خود اختصاص داده‌اند.
در زمینه داستان‌ ایرانی نیز این هفته کتاب‌های «بازی عروس و داماد» بلقیس سلیمانی، «هاکردن» مجموعه‌ داستانی از پیمان هوشمندزاده و «قلعه پرتقالی» عباس عبدی در صدر پرفروش‌ها قرار گرفته‌اند.
از کتاب‌های دیگر که با کمی نوسان نسبت به هفته پیش از آن در بین پرفروش‌ها قرار داشتند نیز می‌توان به کیمیاخاتون و بخت سپید زمستان اشاره کرد.
عنوان پرفروش‌ترین داستان خارجی نیز در این هفته از آن نویسنده‌ای است که سال‌ها است به نوعی بیمه مخاطبان ایرانی خود را دارد. پرفروش‌ترین داستان خارجی هفته متعلق به «خاطره دلبرکان غمگین من» مارکز است که با ترجمه کاوه میرعباسی به بازار عرضه شده است. «هزار خورشید تابان» که کتابی دیگر از خالد حسینی نویسنده «بادبادک باز» است، با ترجمه شیوای غبرایی مترجم توانای آثار ادبی همراه با «مادام بواری» گوستاوفلوبر با ترجمه سحابی توانسته‌اند عنوان پرفروش‌های داستان خارجی را از آن خود کنند.
در زمینه شعر خارجی نیز اثری دیگر از ریچارد براتیگان، نویسنده «صید قزل‌آلا در آمریکا» با عنوان «دری لولا شده به فراموشی» با ترجمه یگانه وصالی پرفروش‌ترین کتاب است و بعد از آن «هوا را از من بگیر، خنده‌ات را نه» اثری از پابلو نرودا (مترجم احمد‌پوری) که با گذشت زمانی بیش از دو سال همچنان برای علاقه‌مندان شعر و نرودا جذاب و خواندنی است.
روشنفکران ایران «روایت‌های یاس و امید» نوشته دکتر علی میرسپاسی با ترجمه عباس مخبر و «نگاهی از درون به جنبش چپ» که اختصاص به گفت‌وگوی حمید شوکت با محسن رضوانی دارد، به همراه «دموکراسی در برابر سرمایه‌داری» نوشته الن میک میزوود (حسن مرتضوی - مترجم) از کتاب‌های پرفروش و با موضوع سیاسی هستند. کتاب‌های پرفروش در زمینه فلسفه و عرفان نیز همچنان همان کتاب‌های هفته گذشته هستند، «فلسفه ملاصدرا و وایتهد، تخیل خلاق در عرفان ابن عربی» که به اینها باید «فلاسفه بزرگ» نوشته برایان مگی و مترجمی فولادوند را نیز اضافه کرد، هر چند که این کتاب بیش از ده سال است که در بازار کتاب ایران حضور دارد.
یکی دیگر از کتاب‌های پرفروش هفته گذشته که در زمره کتاب‌های تاریخی قرار می‌گیرد، کتابی با نام تغییرات اجتماعی - اقتصادی در ایران عصر صفوی به قلم داریوش نویدی است که با ترجمه هاشم آغاجری به بازار عرضه شده است. کتاب تاریخ جنبش مزدکیان نوشته اوتاکلیما نیز هفته خوبی را پشت سر گذاشته است.
یکی دیگر از کتاب‌ها که حضورش در بازار کتاب تازگی ندارد، اما در زمینه جامعه شناسی شناخته شده است، کتاب «نگاهی نو به جهانی‌شدن» نوشته جوزف استیگلیتز برنده نوبل اقتصاد در سال 2001 است که با ترجمه مسعود کرباسیان مورد توجه دوستداران این موضوع قرار گرفته است.
در زمینه روانشناسی نیز همچنان کتاب «راز» نوشته راندابرن پرفروش‌ترین است.
هر چند که باید به دیگر آثار داستانی پرفروش «باز هم آذر ماه آخر پاییز» ابراهیم گلستان «مرگ پسرک صدفی» تیم برتون «بادبادک باز» خالد حسینی «چلو خورش» هوشنگ مرادی کرمانی، «دوربین قدیمی» دفتر شعری از عباس قدیمی، «چشم‌هایش» بزرگ علوی و «دالان بهشت» نازی صفوی را اضافه کرد.
«محافظت و دفاع» در صدر پرفروش‌های خارجی
رمان ضدایرانی «محافظت و دفاع» اثر واینس فلین در صدر پرفروش ترین کتاب‌های هفته گذشته قرار گرفت. به گزارش «خبرگزاری مهر» به نقل از نیویورک تایمز، فضای این رمان که مضمونی سیاسی دارد، در ایران روی می‌دهد. داستان کتاب از این قرار است که ایران میلیاردها دلار را صرف ساخت تسلیحات هسته‌ای کرده و اسرائیل با حمله‌ای موشکی دو نیروگاه هسته‌‌ای ایران را نابود می‌کند. این عمل صهیونیست‌ها، ایران را عصبانی می‌کند؛ به طوری که درصدد تلافی بر می‌آید. مقامات ایرانی هم رژیم صهیونیستی و هم آمریکا را مقصر این عمل تروریستی می‌دانند و بنابراین تصمیم می‌گیرند این جنایت را با حمله ای متقابل پاسخ دهند. ایران برای این کار حزب‌ا... را به کار می‌گمارد و...
در این فهرست رمان «کتاب مرگ» اثر پاتریشیا کورنول در رده دوم قرار گرفت. این رمان روایتگر زندگی پزشکی جنجالی است که یک کلینیک خصوصی را در چارلستون راه اندازی می‌کند. پس از این کتاب، رمان «خانه‌ای رو به بهاران مقدس» اثر جان کارون ایستاده است. داستان ماجرای زندگی مردی است که به زادگاه خود بازمی‌گردد تا دوستان و خویشاوندانش را ملاقات کند.
در این فهرست، «بازی به خاطر پیتزا» از جان گریشام به رده چهارم سقوط کرده است. این رمان به زندگی یک فوتبالیست آمریکایی می‌پردازد که در ایتالیا شرط‌بندی می‌کند. «شادی شگرف» اثر دانیل استیل هم این هفته در جایگاه پنجم قرار گرفت.